۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین هنر انقلابی بعد از ۳۵ سال نتوانسته جایگاه خود را بدست آورد
کد خبر: ۲۷۹۲۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس قزوین:

هنر انقلابی بعد از ۳۵ سال نتوانسته جایگاه خود را بدست آورد

معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس قزوین گفت: متأسفانه در حوزه انقلاب به جز تعداد انگشت شماري از هنرمندان، چهره هاي ماندگار و درخشاني كه در ميان مردم محبوب و شناخته شده و جريان ساز باشند و حتي در عرصه ي بين المللي بدرخشند، نداریم.

هنر انقلابی بعد از ۳۵ سال نتوانسته جایگاه خود را بدست آورد
روح الله شریفی معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: هنرمندانی که در عرصه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند محصول و نتیجه هیچ جشنواره و نهادی نیستند بلکه تنها با تلاش عمیق فردی از جانب خودشان است که قدم به عرصه هنر گذاشته‌اند.
شریفی مهمترین وظیفه یک هنرمند متعهد قبل از ورود به عرصه هنر را خلوت با خویش و پیدا کردن جایگاه خود در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد درباره هنرانقلاب اسلامی سخن بگوید یا کاری انجام دهد باید بر تاریخ معاصر ایران تا حدود زیادی اشرافیت داشته باشد؛ زیرا از دوره مشروطیت به بعد کشور وارد مرحله جدیدی به نام  پدیده مدرنیته شده است.
همین پدیده باعث دگرگونی فرهنگی، تاریخی، ادبی و فلسفی مملکت شد که اگر تاریخ معاصر را از مشروطه تا انقلاب اسلامی مطالعه کنیم متوجه تفاوت‌ها در هر مقطع می‌شویم.
وی در ادامه گفت: متاسفانه هنر انقلاب اسلامی بعد از ۳۵ سال نتوانسته جایگاه خود را به دست آورد؛ با این حال جریان به ظاهر روشنفکری سابقه بیش از ۱۰۰ ساله در ایران داشته و در رشته‌های مختلف علمی، ادبی و هنری حرکت رو به جلویی داشته است.
وی خاطر نشان کرد:  متأسفانه در حوزه انقلاب به جز تعداد انگشت شماری از هنرمندان، چهره‌های ماندگار و درخشانی که در میان مردم محبوب و شناخته شده و جریان ساز باشند و حتی در عرصه بین المللی بدرخشند، نداریم.
شریفی با اشاره به آثار شهید آوینی و نوع فعالیت وی گفت: به جرأت می‌توان گفت مرتضی آوینی یکی از هنرمندانی بود که توانست در این عرصه فعالیت موثر داشته باشد؛ وی هنر را می‌شناخت و در چند هنر از جمله شعر، داستان، معماری، فیلم و سینما فعال بود.
وی در زمینه های فرهنگی و علوم انسانی مثل تاریخ و فلسفه و غرب شناسی نیز مطالعات گسترده‌ای داشت.
معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: یکی از تفاوت‌های مهم هنرمند انقلابی با سایر هنرمندان، خودسازی در زندگی شخصی و مسئولیت‌هایی است که نسبت به خانواده، جامعه و حتی جهان احساس می‌کند.
وی در خصوص بحث مشکلات مدیران فرهنگی افزود: اما و اگری در این قضیه وجود دارد و آن اینکه یک هنرمند در درجه استانی تا بیاید به یک درجه کشوری برسد، کتابی منتشر کند و یا در یک جشنواره کشوری مقامی کسب نماید باید حداقل ۱۰ سال تلاش کرده و زحمت بکشد.
ولی این مسیر درباره مدیران فرهنگی صدق نمی کند و با آمدن و رفتن هر دولتی، حزب و گروه سیاسی، مدیران به راحتی عوض می‌شوند، مدیرانی که اکثرشان نسبتی با فرهنگ و ابعاد راهبردی آن ندارند.
این نویسنده قزوینی تاکید کرد: هنرمندان و ارگان‌های فرهنگی باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا هر هنرمندی در فضایی شایسته و دلگرم کننده بتواند بضاعت‌های خودش را نشان دهد.
شریفی در پایان اظهار داشت: آن قدرها هم عرصه ناامید کننده نیست زیرا هنرمندان ارزشی خوبی با تلاش فردی و احساس تعهد انقلابی، توانسته اند آثار قابل توجهی بیافرینند که امیدواریم روز به روز بر تعداد این هنرمندان افزوده شود.
انتهای پیام/۶۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان