۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به MS در قزوین وجود دارد
کد خبر: ۲۵۱۱۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳ ساعت: ۹:۱۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی:

بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به MS در قزوین وجود دارد

کارشناس بیماری‎های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه بیماری هموفیلی وابسته به جنسیت است، گفت: مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به MS در قزوین وجود دارد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ فاطمه نادری کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین وضعیت بیماران خاص در استان اظهارکرد: بیماران دیالیزی، تالاسمی، MS و هموفیلی جزو بیماران خاص به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه بیماران دیالیزی تا زمانی که برای پیوند کلیه مراجعه نکرده باشند به عنوان بیماران خاص محسوب می‌شوند، افزود: این بیماران پس از پیوند کلیه، دفترچه‌های درمانی آنان از حالت خاص خارج می‌شود اما حمایت‌های لازم جهت داروهای مورد نیاز همچنان ادامه می‌یابد.

نادری خاطرنشان کرد: برخی بیماری‌‌های صعب العلاج مانند اوتیسم، دیابت، سرطان و ای بی (بیماری پروانه‌ای) و … جزو بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شوند اما با توجه به هزینه‌های درمانی و دارویی گزافی که دارند، مورد حمایت وزارت بهداشت قرار می‌گیرند.

این مسوول اضافه کرد: خدمات شیمی درمانی برای بیماران سرطانی در مراکز آموزشی و درمانی قدس و ولایت قزوین به صورت رایگان انجام می‌شود و این بیماران می‌توانند برای تامین داروهای مورد نیاز خود علاوه بر داروخانه بیمارستان‌های فوق، به داروخانه هلال احمر مراجعه کنند تا شامل تخفیفات ویژه ابلاغی از وزارت بهداشت شوند.

کارشناس بیماری خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: بیماران تالاسمی و هموفیلی خدمات مربوط به بیماری خود را از مرکز آموزشی درمانی قدس به طور رایگان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام شهرستان‌های قزوین به جز آوج مراکز دیالیز وجود دارد، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از بیماران دیالیزی در بخش دیالیز مرکز آموزشی و درمانی بوعلی سینا پذیرش می‌شوند.

نادری افزود: بیمارستان‌های ولایت و رازی در شهر قزوین، امیرالمومنین در بویین زهرا، تامین اجتماعی در تاکستان، ولیعصر در آبیک و مرکز دیالیز موقوفه خزانه الوند در شهرستان البرز پذیرش بیماران را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

داروهای ایرانی به بیماران خاص به صورت رایگان ارائه می‌شود

کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیماران MS در صورت احتیاج به خدمات بستری به بخش مغز و اعصاب در مرکزآموزشی درمانی بوعلی مراجعه می‌کنند و برخی از خدمات دیگر را نیز می‌توانند در درمانگاه بیمارستان دریافت کنند.

این مسوول ابراز کرد: داروهای بیماران MS در داروخانه هلال احمر موجود است که باتوجه به تاکید وزارت بهداشت بر اثر بخشی داروهای ایرانی، این داروها کاملا رایگان ارائه می‌شود اما اگر تحت شرایطی داروی خارجی تجویز شود باید هماهنگی‌های لازم جهت دریافت تخفیف با معاونت غذا و دارو دانشگاه انجام شود.

وی تشریح کرد: بیماران خاصی که برای مشکلات دیگری (غیر از بیماری اصلی خود) مانند سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها به بیمارستان‌های دانشگاهی مراجعه کنند نیز می‌توانند با مراجعه به مددکاری بیمارستان شامل تخفیفات ویژه در بیمارستان قرار گیرند.

نادری بیان کرد: بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه‌های مختلفی قرار دارند اما بیشتر بیماران تحت پوشش بیمه سلامت (خدمات درمانی) و تامین اجتماعی هستند.

این مسوول ابراز کرد: در راستای مساعدت به بیماران خاص، انجمن‌های حمایت از اینگونه بیماری‌ها در استان وجود دارد که شامل انجمن تالاسمی، هموفیلی، انجمن حمایت از بیماران کلیوی و انجمن حمایت از بیماران خاص و… می‌باشد.

بیماری هموفیلی وابسته به جنسیت است
نادری تصریح کرد: در حال حاضر ۸۹۵ بیمار مبتلا به MS در استان داریم که ۷۷ درصد خانم و ۲۳ درصد آقا و همچنین ۴۴۰ نفر بیماران دیالیزی هستند که ۴۴ درصد خانم و ۵۶ درصد مرد می‌باشند.

وی با بیان اینکه بیماری هموفیلی وابسته به جنسیت است، گفت: ۶۶ نفر بیمارهموفیلی در استان داریم که ۹ درصد خانم و ۹۱ درصد مرد و همچنین ۱۰۶ بیمار تالاسمی در استان شناسایی شده که ۴۹ درصد خانم و ۵۱ درصد مرد هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: آمار فوق بیانگر تعداد بیمارانی است که خدمات درمانی مورد نیاز خود را از مراکز درمانی استان دریافت می کنند و ممکن است برخی بیماران خاص برای دریافت خدمات به استان‌های مجاور مراجعه داشته باشند که در آمار فوق منظور نشده است.

نادری در انتها افزود: برای بیماران خاص استان کمبود خاصی از نظر دارویی نداریم و بیماران می‌توانند برای دریافت خدمات به مراکز درمانی یاد شده و داروخانه هلال احمر مراجعه کنند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان