۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین راهکارهای پیشگیری از بروز "تب کریمه - کنگو"
کد خبر: ۲۴۸۴۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۶ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

بیماری مشترک بین انسان و دام را جدی بگیرید؛

راهکارهای پیشگیری از بروز "تب کریمه - کنگو"

ویروس عامل بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو توسط انگلهای خارجی و یا تماس انسان با لاشه و ترشحات دام آلوده، بیماری را منتقل می‌کند.

راهکارهای پیشگیری از بروز "تب کریمه - کنگو"
محمد فرحی کارشناس ارشد انگل شناسی دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار داشت: همزمان با آغاز ماه‌های گرم سال فعالیت کنه‌ها افزایش پیدا کرده و ویروس عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو (مشترک بین انسان و دام)را به دام یا انسان منتقل می‌کنند.

وی افزود: بیماری CCHF به عنوان یک بیماری شغلی برای قصابان،کارگران کشتارگاه‌ها، افرادی که به نحوی با گوشت گرم سرو کار دارند و دامپزشکان مطرح است و لیکن در صورتی که اصول بهداشتی در مواجهه با دام و لاشه کشتار شده رعایت نشود(تهیه و مصرف گوشت و آلایش دامی از مراکزی که دامپزشکی بر آنها نظارتی ندارد) می‌تواند برای عموم مردم نیز مخاطره آمیز باشد.

این کارشناس دامپزشکی تشریح کرد: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه -کنگو مبارزه با کنه ای از جنس هیالوماست که دامداران باید با سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از تزاید کنه های ناقل بیماری جلوگیری به عمل آورند.

وی همچنین به عموم مردم توصیه کرد: از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه اکیدا خودداری نموده و برای تهیه گوشت مصرفی خود، به مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند.

این مسئول اذعان کرد: دام‌های اعزامی به کشتارگاه قبل از ورود به خط کشتار، توسط دامپزشکان مورد معاینه قرار گرفته و پس از کشتار نیز لاشه‌ها بازرسی شده و در صورتی که مورد تایید دامپزشکی باشند، ۲۴ ساعت در محیط سردخانه نگهداری می‌شوند تا با پایین آمدن PHودمای گوشت، ویروس عامل بیماری که معمولا علامت مشخصه ای ندارد، غیرفعال شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان