۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین موزه تاریخ تمدن از فاخرترین پروژه‌های سند شکوفایی شهری است
کد خبر: ۲۴۲۲۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

شهردارقزوین:

موزه تاریخ تمدن از فاخرترین پروژه‌های سند شکوفایی شهری است

شهردار قزوین در آغاز پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی گفت: سنگ بنای موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در قلب بافت تاریخی قزوین از فاخرترین پرو‌ژه‌های سند شکوفایی شهری است.

موزه تاریخ تمدن از فاخرترین پروژه‌های سند شکوفایی شهری است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین مسعود نصرتی شهردار قزوین پیش از ظهر امروز در آغاز پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: هم اکنون می‌خواهیم از آخرین وضعیت تحقق اهداف توسعه پایدار و دستور کار جدید شهری و ابتکار عمل شکوفای شهری و فرصت‌های آن مطلع شویم.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحدد 80 درصد جمعیت آینده جهان را مربوط به شهرها می‌داند، افزود: ما می‌دانیم که امروزه نیمی از جمعیت جهان ساکن شهرها هستند و زمین رفته رفته به شهر تبدیل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: مسلما آنچه در مورد گسترش شهر و شهرنشینی اتفاق افتاده در طول تاریخ بشر بی سابقه بوده است، روند شهرنشینی اجتماع بشری در مسیر هزاره سوم دارای چالش‌ها و بحران‌های جدی است.

نصرتی اضافه کرد: فقر در شهرها، دسترسی ناکافی به مسکن و خدمات اصلی شهری، گسترش ذاغه نشینی و مسکن های غیرقانونی، سیستم حمل و نقل ناکافی، بیکاری و رقابت شغلی و اقتصادی نابرابر، امکانات اصلی شهر، ویرانی محیط زیست، آلودگی هوا، تراکم جمعیت، ناکافی بودن خدمات بهداشتی، بحران آب و مواد مخدر از چالش‌های پیش روی شهرهای جهانی است.

وی حدود بیان کرد: یک چهارم جمعیت جهان مسلمان هستند و مسلمانان یکی از بزرگترین گروه‌های جهانی را تشکیل می‌دهند.

شهردار قزوین، تصریح کرد: شهرهای اسلامی با استقرار در یکی از مهمترین کانون‌های تمدنی جهان دارای میراث فرهنگی و هویتی متمایز هستند که در محیط وساختار غنی شهری تجلی پیدا کرده‌ و شهرهایی را به وجود آوره‌اند که سبک زندگی منحصر به فردی را در کالبد و معنا در خود نهفته دارند.

نصرتی ادامه داد: اندیشه اسلامی نقش عظیمی را در پرورش و فهم بهتر فلسفه، هنر و علوم مختلف در جهان ایفا نموده است.

وی افزود: در واقع مفاهیمی از نظیر پایداری ریشه در ارزش‌هایی دارد که به شکل متعدد در شهرهای اسلامی با بیان‌های متنوع و متفاوت ارائه شده است، شهرهایی که ویژگی‌های غنی آن‌ها در فضای شهری و در سراسر جغرافیای فرهنگی جهان از طریق معرفی ارزش‌ها و عقاید برپایه اسلام تعریف شده است.

شهردار قزوین به آرمان‌های مشترک در شهرهای اسلامی اشاره و بیان کرد: شناخت و ارتقا کاربردی ارزش‌های اسلامی در محیط شهرها، تاکید بر حقوق سکونت انسان در اسلام، ایجاد نهضت شهرهای اسلامی پایدار، هویت ارزش‌ها و تمدن‌های مشترک و در نهایت ایجاد ارتباط میان رویکردهای نوآورانه و توسعه پایدار با معیارهای سکونت اسلامی از آرمان‌های مشترک شهرهای اسلامی است.

نصرتی ادامه داد: ما با تمام محدویت‌ها و فراز و نشیب‌ها آموخته و ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم چراکه در شهر تاریخی و فرهنگی قزوین با غنی‌سازی تجربه‌ها پروژه‌های فراوانی را از اهداف توسعه پایدار محقق ساخته‌ و با رقابت در میان 64 شهر از میان 38 کشور، پایلوت جهانی شکوفایی شهری شده‎ایم.

وی اضافه کرد: با یک و نیم سال فعالیت سند شکوفایی شهری قزوین در ژنو مقر سازمان ملل در مرداد ماه سال 95 به تصویب رسید و سنگ بنای موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در زمینی به وسعت 2 هکتار در قلب بافت تاریخی قزوین با مشارکت وزارت راه و شهرسازی از فاخرترین پرو‌ژه‌های آن است.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان