۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین بیماری‌های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ‌ومیر در استان است
کد خبر: ۲۲۹۲۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۶:۴ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

بیماری‌های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ‌ومیر در استان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بالای ۶۰ درصد دلیل مرگ و میرها را بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سوانح و حوادث تشکیل می‌دهند.

بیماری‌های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ‌ومیر در استان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، سعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری که در سالن جلسات ساختمان ستاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدیدترین خدماتی که از ابتدای سال 96 قابل ارائه است استخراج ریسک و احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در میان مردم جامعه است.

وی با بیان اینکه نخستین دلیل مرگ و میر در استان بیماری‌های قلبی و عروقی است، افزود: بر این اساس با مردم تماس گرفته می‌شود و با توجه به مولفه‌هایی همچون سن، جنس، مصرف دخانیات، ابتلا به دیابت و سایر موارد، میزان ریسک ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی عروقی در 10 سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: بر مبنای نتایج حاصل شده، کارت ارزیابی سلامت برای افراد صادر می‌شود که اگر احتمال خطر ابتلا به بیماری در فرد 10 درصد باشد کارت سبز، بین 10 تا 20 درصد کارت زرد، 20 تا 30 درصد کارت نارنجی و برای افراد بالای 30 درصد نیز کارت قرمز صادر می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در ادامه برحسب نوع کارتی که صادر می‌شود به افراد مشاوره ارائه می‌شود که برای اینکار کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی مستقر خواهند بود و به ارائه مشاوره رایگان به مراجعان خواهند پرداخت.

اسکویی اضافه کرد: سه هدف مهم انجام خدمات در حوزه بهداشتی کاهش مرگ و میرهای قابل پیشگیری، جلوگیری از معلولیت‌های ناشی از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و افزایش کیفیت زندگی مردم است.

24 هزار مترمربع به فضاهای بهداشتی استان افزوده می‌شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بالای 60 درصد دلیل مرگ و میرها را بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سوانح و حوادث تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: یکی از شاخص‌های مهم میزان امید به زندگی است که اوایل انقلاب 57 سال بود در حالیکه در سال 94 میزان امید به زندگی مردم استان در میان خانم‌ها 78.6 و برای آقایان 76.1 بوده است.

اسکویی خاطرنشان کرد: این قابلیت در استان و کشور ما وجود دارد که امید به زندگی به بالای 80 سال برسد که برای تحقق این هدف باید از ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان و سوانح و حوادث پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با توجه به نقش موثر تغذیه در بیماری‌های قلبی عروقی در همه مراکز ما کارشناسان تغذیه مستقر هستند و از ابتدای سال 96 همه افراد بالای 40 سال برای بار اول به صورت رایگان مورد آزمایش دیابت، فشارخون، قند خون و چربی خون قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: از آنجا که بیماری سرطان، 30 درصد با تغذیه و 70 درصد با شیوه زندگی مردم مرتبط است بنابراین با اصلاح تغذیه و شیوه زندگی افراد می‌توان میزان ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

اسکویی در پایان گفت: حدود 24 هزار مترمربع بنا به فضاهای بهداشتی استان افزوده خواهد شد که تاکنون 7 مرکز خریداری شده و برای 24 مرکز کارهای اولیه برای ساخت یا خرید انجام شده است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان