۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین ۳۳۲ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند
کد خبر: ۲۱۶۳۰۵ نویسنده: دکتر محمد حسن نادری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۳ ساعت: ۱۲:۱ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین:

۳۳۲ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: سال گذشته ۱۰۲۳ کودک مبتلا به اختلالات بینایی در استان شناسایی شدند که از این تعداد ۳۳۲ کودک دچار تنبلی چشم بودند.

۳۳۲ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند
دکتر محمد حسن نادری، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی سنجی در استان اظهار کرد: در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم که توسط مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در طول سال اجرا می‌شود، گروه هدف شامل کودکان ۳ تا ۶ ساله و کودکان پیش دبستانی ۲ می‌باشند.
وی افزود: این برنامه در ۳ سطح اجرا می‌شود که در سطح اول غربال توسط افرادی انجام می‌شود که به صورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت اسنلن و در شرایط استاندارد، برای غربال کودکان اقدام می‌کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: نیروی انسانی کافی و توزیع مناسب این افراد در کلیه شهرها و روستاهای کشور، امکان ارائه خدمات به کلیه کودکان گروه هدف را فراهم می سازد.
وی تصریح کرد: برای غربال کودکان ۳ تا ۴ ساله و کودکانی که غربال آنها با چارت امکان پذیر نیست از جمله کودکان خجالتی و دارای اختلالات ذهنی، از دستگاه غربالگر عیوب انکساری که با شاخص‌های غربالگری بین المللی تنظیم شده، استفاده می‌شود.
نادری عنوان کرد: پس از انجام غربال، کلیه کودکان ارجاعی برای تشخیص قطعی به سطح دوم برنامه ارجاع می‌شوند‌ که در سطح دوم کودک ارجاعی شناسایی شده در سطح اول، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار گرفته و در صورت تشخیص بیماری، تحت درمان لازم قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: در ادامه روند تشخیص قطعی در مواردی که کودک با نظر اپتومتریست نیاز به معاینه و درمان تخصصی تری داشته باشد به سطح سوم ارجاع داده می‌شود و توسط چشم پزشک معاینه شده و در صورت لزوم تحت درمان قرار می گیرد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: در مرحله دوم و سوم چنانچه کودک قبول باشد با دریافت کارت سلامت از برنامه خارج می‌شود اما در کلیه سطوح، کودکان ارجاعی و بیمار تا تشخیص قطعی و درمان کامل، مورد پیگیری قرار می‌گیرند.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در سال گذشته در جهت پیشگیری از تنبلی چشم کودکان پرداخت و بیان کرد: از مجموع 61 هزار کودک 3 تا 6 سال استان در سال گذشته 43126 نفر در 88 پایگاه مستقر استان مورد معاینه قرار گرفتند.
این مسئول عنوان کرد: تعداد افراد مشکوک شناسایی شده در سال گذشته 2656 کودک بود که از این تعداد 1023 کودک مبتلا به اختلالات بینایی و در نهایت 332 کودک آمبلیوپی تشخیص داده شدند.
نادری از پوشش 71 درصدی اجرای این طرح در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته 137 مربی، 15 بینایی سنج و 2 چشم پزشک با هم همکاری داشتند که این میزان در سال جاری به 150 مربی و 17 بینایی سنج ارتقاء یافته است.
وی تعداد کودکان تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم استان در سال جاری را 62597 نفر اعلام کرد و گفت: امسال با افزایش تعداد پایگاه‌ها به 100 پایگاه پیش بینی می‌کنیم که تا 80 درصد جامعه هدف را تحت پوشش اجرای طرح قرار دهیم.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در پایان با تاکید بر اینکه والدین نقش مهمی در تشخیص و درمان تنبلی چشم کودک خود دارند، گفت: با توجه به اینکه بهترين سن درمان تنبلي‌ چشم زير 6 ‌سالگي است بنابراین والدینی که دارای کودک 3 تا 6 سال هستند باید در زمان طلایی تشخيص و درمان به‌موقع، نسبت به این امر اقدام کنند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان