۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین شهر صنعتی البرز حیات خلوت شهرداری نیست/ هجمه علیه ما خیلی زیاد است
کد خبر: ۲۱۶۲۸۷ نویسنده: امامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۳ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت شهرصنعتی البرز:

شهر صنعتی البرز حیات خلوت شهرداری نیست/ هجمه علیه ما خیلی زیاد است

مدیرعامل شرکت شهرصنعتی البرز بیان کرد: شاید امروز افرادی پیدا بشوند که نه تنها برای مدیریت شرکت حقوقی دریافت نکنند بلکه هزینه‌ای را نیز پرداخت کنند، اما انتصاب عنوان حیاط خلوت اصلاً مناسب شرکت شهرصنعتی البرز و عادلانه نیست.

 شهر صنعتی البرز حیات خلوت شهرداری نیست/ هجمه علیه ما خیلی زیاد است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، یکی از مشکلات عدیده مردم الوند در سال‌های نه چندان دور موضوع دوگانگی مدیریت شهری در محدوده موسوم به شهرصنعتی و الوند بود که در سال ۱۳۸۲با خرید سهام شرکت شهرصنعتی البرز توسط شهرداری الوند تلاش شد تا به این مشکل تاریخی خاتمه داده شود.

البته خرید سهام این شرکت و شرکت‌های دیگری همچون شرکت شهرصنعتی رشت و کرمانشاه در راستای ایجاد درآمد برای شهرداری صورت گرفت که امروز خود این شرکت‌ها برخی حواشی را برای شوراء و شهرداری الوند بوجود آورده‌اند.

به همین علت برآن شدیم تا برای بیان سؤالات و طرح موضوعاتی که در سطح افکار عمومی جامعه وجود دارد با امامی مدیرعامل شرکت شهرصنعتی البرز دیدار و گفتگو داشته باشیم که در ادامه حاصل این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم:

امروزه عنوان می‌شود که شرکت شهرصنعتی البرز حیات خلوت شهرداری است، نظر شما در این خصوص چیست؟
امامی: اینکه شرکت شهر صنعتی البرز حیات خلوت شهرداری الوند است را قبول ندارم، زیرا بدان معنا می‌توان این موضوع را در مورد تمامی سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری نیز عنوان کرد.

باید بگویم از بد حادثه شهرداری الوند سهامدار شهرصنعتی البرز شد و با تدبیر شهردار وقت و خرید این شرکت مشکل دوگانگی مدیریت شهری مرتفع گردید، اما از آنجایی که شهرداری تخصص و تجربه‌ای از فعالیت‌های صنعتی نداشت خرید آن صحیح نبود، اما بنده خرید آنرا بزرگترین خدمت به شهر الوند می‌دانم که به نفع مردم بوده است.

البته در شرکت شهرصنعتی همانند دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها هیأت مدیره، حسابرس و بازرس وجود دارد و مجمع عمومی سالیانه آن برگزار می‌شود و در آخرین مجموع عمومی شهردار و رییس شورای شهر نیز حضور داشتند که گزارشات لازم به آنها ارائه شده است.

شرکت شهرصنعتی موظف به ارائه گزارش نیست
باید اشاره کنم که شرکت شهرصنعتی همانند شهردای که برابر قانون باید هر۶ ماه یکبار نسبت به ارائه گزارش اقدام کند موظف به ارائه گزارش نیست.

شهرصنعتی را ایجاد کرده و به آن اختیار می دهند، فلسفه وجودی شهرک‌های صنعتی برای تسهیل امور و رفع نیازهای موجود بوده و با وظایف و اقدامات شهرداری کاملا متفاوت است، ما معذورات موجود در شهرداری را در بسیاری از موارد نداریم.

قانون برای سهولت در واگذاری زمین (در محدوده شهر صنعتی) برای صنایع و نیز ارائه خدمت به آنها شرکت‌های صنعتی را ایجاد نموده و آنها را مطابق قانون تجارت و شهرک‌ها اداره می‌کند.

کار شرکت شهرصنعتی تخصصی است، مثلا ما برای صدور مجوز ساخت یک کارگاه در شهر صنعتی نیازی به دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۵ نداریم، اما در شهرداری باید مراحل مختلفی طی شود.

هیچ اصراری به ادامه حضور در شرکت شهر صنعتی البرز ندارم
به هر حال بنده یک مدیر خدماتی هستم و تلاش می‌کنم تا وظایف محوله خود را به نحو احسن انجام دهم، لذا یک مدیر سیاسی نیستم تا مسائل مربوط به آن را پاسخگو باشم.

حوزه عمل بنده آنقدر گسترده نیست که جوابگوی موضوعات اجرایی، آموزشی و … باشم، اما بر خود لازم می دانم تا در مسائل فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و … نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشم.

همچنین هیچ اصراری به ادامه حضور در شرکت شهر صنعتی البرز ندارم و کاندید شدن بنده برای تصدی پست‌های مختلی همچون شهرداری بیانگر همین موضوع است، حتی در زمان یحیی‌پور استعفای خود را ارائه کردم اما با آن موافق نشد.

معتقدم ۴ تا ۵ سال حضور در یک سمت برای مدیر کافی است، زیرا هرچه توان داشته بکار بسته است؛ شاید امروز افرادی پیدا بشوند که نه تنها برای مدیریت شرکت حقوقی دریافت نکنند بلکه هزینه‌ای را نیز پرداخت کنند، اما انتصاب عنوان حیاط خلوت اصلاً مناسب شرکت شهرصنعتی البرز و عادلانه نیست.

اعضای هیأت مدیره شرکت شهرصنعتی چگونه انتخاب می‌شوند؟
امامی:
مجموعه شورای شهر و شهردار تصمیم گیرنده هستند و این موضوع به بنده ارتباطی ندارد، شاید در شورای شهر اکثریت با عده‌ خاصی باشد اما اتفاقات داخل شوراء به بنده ارتباطی ندارد.

برخی اعضای هیأت مدیره دارای سمت‌هایی همچون شهرداری لاهیجان، معاونت استاندار و فرماندار هستند، آیا برابر قانون(ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل) ممنوعیتی برای عضویت آنان در هیأت مدیره وجود ندارد؟
امامی: اعضای هیأت‌مدیره شرکت شهر صنعتی برابر قانون جدید فقط می‌توانند عضو هیأت‌مدیره یک شرکت باشند و استعفای بنده از هیأت‌مدیره شهر صنعتی رشت و استعفای شهردار از هیأت‌مدیره شهرصنعتی کرمانشاه نیز به همین علت بوده است.

البته این قانون برای تمامی اعضای هیأت‌مدیره قرائت شده و تمامی اعضاء عنوان کرده‌اند در “هیچ هیأت‌مدیره‌ای عضو نیستند”.

آیا آقای آگشته عضو هیأت مدیره سازمان آتش نشانی لاهیجان نیستند؟
امامی:
تعبیر بنده از قانون(ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل) این است که سازمان‌های شهرداری مشمول این قانون نمی‌شوند، همچنین شهردار در سازمان‌ها عضو هیأت‌مدیره نبوده و عضو شورای سازمان است.

نحوه پرداخت حقوق افرادی که به واسطه مسؤولیت خود در هیأت مدیره عضو هستند چگونه است؟
امامی:
اعضای هیأت‌مدیره فقط حق‌الجلسه دریافت می‌کنند و این پرداخت ها در قالب شخصیت حقیقی به آنها پرداخت می‌شود نه شخصیت حقوقی.

البته برابر قانون حق‌الجلسه پرداختی نباید از یکماه حقوق مدیرعامل تجاوز کند و سقف دارد، همانند سقف ۱۸ میلیونی که برای حقوق مدیر عامل تعیین شده است.

علت ساخت باسکول در جنگل یالیان چه بود؟ آیا مکان بهتری برای ساخت آن وجود نداشت؟
امامی:
با توجه به نیازهای شرکت در توزین پسماند تصفیه خانه شهرصنعتی و نیز توجه به موضوعات اقتصادی برآن شدیم تا نسبت به ساخت باسکول اقدا کنیم.

البته اهداف ما بلند مدت و کوتاه مدت بود، زیرا اگر توزین همین مقدار پسماند را به پیمانکار واگذار می‌کردیم در کوتاه مدت برایمان بیش از ۱۲۰ میلیون تومان هزینه داشت.

باید یادآوری کنم که مالکیت و بهره‌برداری از این باسکول پس از اتمام مدت مقرر به شهرصنعتی البرز باز خواهد گشت و می‌توان از درآمدهای حاصله آن نیز استفاده کرد.

در خصوص جانمایی آن نیز باید بگویم که باسکول مذکور در خالی‌ترین جای ممکن، در کنار دکل مخابراتی، موتور خانه و ایستگاه گاز قرار دارد و ما برای ساخت آن کمترین فضای موجود را در منطقه‌ای کم تردد، دارای منفعت تجاری و با کمترین میزان آسیب به محیط زیست انتخاب کردیم.

البته هدف دیگر ما نیز ایجاد امنیت در این منطقه بود، زیرا این جنگل به مکان تجمع ارازل و اوباش تبدیل شده و استقرار ۲۴ ساعته باسکول می‌تواند از میزان این تجمع بکاهد که البته در آینده واگذاری چند دکَه را نیز در برنامه داریم.

وضعیت رسیدگی به درختان شهرصنعتی البرز چگونه است،آیا برای ساخت باسکول درختی قطع شد؟
امامی:
بیان این توضیح را لازم می دانم که ما ۱۰۰ هکتار جنگل داریم که این مقدار در استان و کشور بی‌نظیر است.

اگر درخت را موجود زنده بدانیم، هرگونه بیماری، خشک‌شدن و سقوط در آنها طبیعی بوده و بعضاً عمر برخی از این درختان نیز سپری شده است.

ما چنارهای ۱۰۰۰ساله هم داریم، اما آنها در این شهر وجود ندارند و برخی درختان ما با وجود رسیدگی و آبیاری نیز از بین می‌روند، زیرا ریشه آنها به قدری عمیق شده که بنا بر اعلام کارشناسان به سفره‌های زیرزمینی و آلوده رسیده است.

برخی درختان موجود نیز برابر طبیعت خود دچار خزان زودرس می‌شوند. این درختان در برابر گرمای هوا از خود واکنش نشان داده و شروع به برگ‌ریزان می‌کنند، اما در پاییز برگ‌های سبز وزیبایی دارند.

هجمه علیه ما خیلی زیاد است
پیش بینی می‌کنیم چیزی حدود ۵ هزا درخت را باید واکاری کنیم، اما هجمه علیه ما خیلی زیاد است.

در موضوع اجرای پروژه خلج فارس مجموعه مدیریت شهری، شورای شهر و دستگاه قضایی همراهی بسیار خوبی با ما داشتند، اما اگر قرار بود با شرایط کنونی با ما برخورد شود امکان انجام وظیفه وجود نداشت.

ما سالی ۳ تا ۵ هزار درخت را در شهر صنعتی البرز می‌کاریم، اما در موضوع باسکول فقط ۲ درخت را جمع آوری کردیم که کار به برخورد قضایی کشیده شد.

علی رغم نصب تابلوهای حریم رودخانه، آیا با ساخت باسکول حریم رودخانه یالیان نقض نشده است؟
امامی
: مکان‌های شاخص گذاری شده ملک خصوص شرکت شهرصنعتی البرز بوده و در برهه‌ای از نصب شاخص‌های حد بستر رودخانه توسط اداره مربوطه جلوگیری شده، اما همین تعداد موجود نیز با اصرار یکی از مسؤولان نصب گردیده است.

البته در مناطق بالاتر از جنگل نیز این شاخص‌ها در کنار جاده قرار دارند، زیرا کشاورزان اجازه نصب این تابلوها را به علت عدم تملک زمین‌ محدوده رودخانه نداده‌اند.

حریم رودخانه یالیان نیز ۱۲ متر از داغی رودخانه است و ما برابر دستورالعمل‌های موجود به مردم جواز داده‌ایم و حریم مربوطه را نیز رعایت کرده‌ایم.

برخی افراد نه تنها به دنبال منافع عمومی نیستند بلکه بخاطر منافع شخصی خود برخی موضوعات را بیان می‌کنند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند که در موضوع باسکول نیز برخی از افراد سودجو نیز به دنبال حاشیه‌سازی بودند.

آیا بهتر نبود از فضای جنگل یالیان برای ساخت پارک جنگلی استفاده شود تا ساخت باسکول؟
امامی:
در گذشته و هم‌اکنون نیز یکی از آرزوهای بنده ایجاد فضای سبز طبیعی و تفرج‌گاهی فرح بخش برای مردم شهر بود، اما رودخانه یالیان رودخانه‌ای فصلی و دارای طغیان است که میزان عبور آب آن مشخص نبوده و در کنار آن نمی‌تواند سرمایه گذاری و فضا‌برداری کرد.

باید خاطرنشان کنم که هدف ایجاد کنندگان شهر صنعتی از جنگل یالیان تنها بهره‌برداری از چوب‌های موجود و صرفه اقتصادی آن برای شرکت بوده که این موضوع تا کنون مغفول باقی مانده و نمی‌توان تنها نگاه زیست محیطی بدان داشت.

اگر بتوانیم جنگل یالیان را واکاری کنیم درآمد خوبی برای شرصنعتی البرز خواهد داشت، اما نمی‌توانیم در این فضا حتی به درختی دست بزنیم.

برخی از انحصار سیادهنی در پروژه‌های پیمانکاری شهرصنعتی همچون خلیج فارس سخن می‌گویند، آیا شخص خاصی پیمانکار پروژه‌های شهرصنعتی البرز است؟
امامی: سیادهنی انحصار پروژه‌های شرکت شهر صنعتی را در دست ندارد و در موضوع پروژه خلیج فارس نیز وی طرف قرارداد با پیمانکار پروژه (بسیج سازندگی) بوده و ما تنها حمل و نقل پسماند خود را به وی واگذار کرده‌ایم.

وی تا کنون تعهدات خودش را به خوبی اجرایی کرده، کار را بی دردسر و به سرعت انجام می‌دهد و بی‌حاشیه و توانمند است.

البته باید عنوان کنم که هر پیمانکاری در زمینه جمع آوری و انتقال پسماند فعالیت نمی‌کند، زیرا این کار مقداری کثیف بوده و درآن استهلاک ماشین آلات بالا می‌رود.

ما نمی‌توانیم به هر پیمانکاری اعتماد کنیم، چون تجربه این موضوع را داشته‌ایم که پیمانکاری لجن‌هایی را که باید انتقال می‌داد فروخته بود و برای ما دردسر درست کرد.

در ماه‌های گذشته خبر حقوق ۶میلیون تومانی مدیرمالی شرکت شهرصنعتی البرز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آیا این موضوع صحت دارد؟
امامی:
شاید در ادوار مختلف اتفاقات ضدو نقیضی افتاده باشد، اما در دوره مدیریت بنده شرکت رویه کاملاً ثابتی را داشته است.

شاید مدیران قبلی این شرکت بومی نبوده و به گفته یکی از دوستان هفته‌ای یک روز برای آن وقت می‌گذاشتند، اما امروز مدیران ما بومی و با تجربه هستند .

مدیر مالی شرکت با ۲۸ سال سابقه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند، البته این مقدار دارای کسورات قانونی مختلفی بوده و به آن ۱۰۰ ساعت اضافه کار افزوده شده است.

در توضیح این موضوع باید بگویم ما فردی را داشتیم که به عنوان دبیر هیأت مدیره ماهیانه ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرد، اما ما با حذف این شخص وظایف را به مدیر مالی محول کرده و بجای پرداخت ۳ میلیون تومان حقوق به او ۱۰۰ ساعت اضافه کاری دادیم.

البته قضاوت این موضوع را که ۵ یا ۶ میلیون تومان حقوق برای یک مدیر مالی آنهم بعد از ۲۸ سال سابقه کافی است یا نه را به شما و افکار عمومی واگذار می‌کنم.

امروز خواسته‌های افراد نیز به تناسب سابقه و اقداماتی که انجام می‌دهند بالا رفته و گرنه باید هرساله یک مدیر مالی و اداری جدید و بدون تجربه را بکارگیری کرد.

علت عدم احداث خیابان حکمت ۱۳ که به محل تجمیع نخاله تبدیل شده است چیست؟
امامی:
به دلیل عدم استفاده شرکت‌های همجوار از این مسیر، هیچ ضرورتی برای ایجاد این خیابان نبوده و نسبت به احداث آن اقدامی نشده است.

البته در زمانی قرار بود مقداری از این خیایان به یکی از شرکت‌های همجوار واگذار شود که مورد موافقت سایر مجاورین قرار نگرفت.

تصاویری از وضعیت نا مناسب نظافت خیابان زکریای رازی منتهی به گمرک منتشر شد، آیا به نظافت این مسیر توجه می‌شود؟
امامی:
تردد در گمرک بسیار است، تعداد زیادی از رانندگان روزانه از این مسیر استفاده می‌کنند، اما رهاسازی مقدار زیادی زباله در این خیابان نشانگر وجود برخی مشکلات فرهنگی نیز هست.

زباله شهرصنعتی هر ۲۴ ساعت یکبار جمع آوری می‌شود و شاید در جمع‌آوری زباله‌های این خیابان (زکریای رازی) مقداری کوتاهی شده باشد، اما پس از انتشار تصاویر نسبت به جمع آوری زباله‌ها اقدام شد.

نظافت شهر یکی از مهمترین وظایف ما است که در این خصوص حساسیت کافی وجود دارد، اما باید فرهنگ‌سازی لازم نیز در این خصوص صورت بگیرد تا موضوع حفظ و نگهداری از امکانات و نظافت شهری در جامعه نهادینه شود.

کلام پایانی؟
امامی
: برخی رسانه‌ها با انتشار خبرهای دسته اول و جنجالی به دنبال ایجاد محبوبیت و فروش هستند و در این میان از رسانه‌های خوب حمایتی نمی‌شود، لذا همین موضوع سبب شده تا برخی رسانه‌ها بعضاً مطالب نادرستی را منتشر کنند.

فضای ایجاد شده بر علیه شرکت شهرصنعتی البرز فضای جناح‌ و گروه‌بندی است وگر نه کسی مخالف سؤال کارشناسی نیست، اما وقتی برخی موضوعات در فضای دیگری عنوان می‌شود، جبهه‌گیری شده و لازم است تا برای جلوگیری از آب و تاب موضوع و جلوگیری از بداخلاقی‌ها سکوت کرد.

البته در بیان برخی موضوعات نیز باید مقداری منصفانه‌تر و با کسب آگاهی مطالب را منتشر کرد، بنده از پاسخگویی واهمه‌ای ندارم، زیرا معتقدم فهم اجتماعی و حساسیت‌ها افزایش یافته و باید بخاطر مسؤولیتی که به بنده سپرده شد مطالبه‌گری کرد تا به نتیجه مطلوبی رسید.

انتهای پیام/2002
منبع: ندای البرز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان