۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیاردتومانی با ساخت دستگاه "نَورد سرد" در کشور/ متاسفانه دولت بزرگترین خریدار تولیدات خارجی است
کد خبر: ۲۱۵۱۳۵ نویسنده: حسین صفری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۵ ساعت: ۸:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مخترع جوان در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیاردتومانی با ساخت دستگاه "نَورد سرد" در کشور/ متاسفانه دولت بزرگترین خریدار تولیدات خارجی است

مخترع جوان قزوینی با بیان اینکه ساخت دستگاه "نورد سرد" سالانه مانع خروج ۱۵۰ میلیاردتومان ارز از کشور می‌شود، عنوان کرد: دولت باید نهادهای دولتی خود را الزام به استفاده از تولیدات بومی کند اما متاسفانه دولت خود بزرگترین خریدار تولیدات خارجی است.

صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیاردتومانی با ساخت دستگاه "نَورد سرد" در کشور/ متاسفانه دولت بزرگترین خریدار تولیدات خارجی است
 به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، حسین صفری، از نخبگان جوان استان قزوین است که دارنده رتبه 4 کنکور کارشناسی و هم اکنون فارغ التحصیل فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است.
وی از مخترعان جوانی است که توانست با ساخت و راه اندازی دستگاه "نَورد سرد" ویژه ساخت ورق‌های فولادی در مسیر اقتصاد مقاومتی در حوزه اقدام و عمل قدم بردارد و نیاز شرکت‌های ایرانی را به واردات این تکنولوژی از کشورهای بیگانه کاهش دهد.
صفری برای ساخت این دستگاه در سال 94 به عنوان کارگر نمونه کشور انتخاب شد و لوح تقدیر کارگر نمونه سال را از دستان مبارک رهبر معظم انقلاب را نیز دریافت کرد.
در ادامه مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری صبح قزوین را با این مخترع جوان قزوینی می‌خوانید:

صبح قزوین : دستگاه "نَورد سرد" چه کاربردی دارد؟
صفری
: این ماشین به نام "نَورد سرد ماشین‌های فولادی" است که ظرفیت تولید 350 تا 400 هزارتن فولاد را در سال دارد که معادل 15 درصد مصرف کشور می‌باشد.
برای تولید ورق‌های فولادی در داخل کشور ما نیازمند حضور ماشینی مخصوص تولید آن بودیم که برای ساخت لوازم خودرو و لوازم خانگی کاربرد دارد.

صبح قزوین : علت اینکه به سمت ساخت و تولید این دستگاه رفتید، چه بود؟
صفری
: طی سال‌های گذشته ما این دستگاه را از روسیه و کره و ژاپن وارد می‌کردیم باتجربیاتی که طی سال‌ها فعالیت در این حوزه داشتم به فکر ساخت این دستگاه برای رفع کاهش نیازهای کشور به وارد کردن تکنولوژی از خارج، افتادم هم اکنون این دستگاه با دانش نیروهای داخلی در داخل شرکت هفت الماس ایجاد شده است.
اولین ماشین "نَورد سرد ماشین‌های فولادی" در خاورمیانه در داخل کشور ایران ساخته شد و پییش از این نمونه بومی نداشته است.
سال 72 اولین بار دستگاه "نورد سرد" توسط آقای جهانگیری که وزیر صنایع بود برای کشور خریداری شد و پس از 17 سال با همت و دانش نیروهای داخلی کشور این دستگاه ساخته شد و ما خودکفا شدیم.

صبح قزوین : اختراع شما از نگاه اقتصادی چه دستاوردهایی برای کشورمان داشته است؟
صفری:
این ماشین به واسطه ساخت و تولید در داخل کشور و توسط خودمان توانست یک صرفه جویی 60 درصدی در هزینه‌ها و اعتبارات برای کشورمان به دنبال داشته باشد؛ یعنی اقتصاد مقاومتی را ما از طریق این دستگاه در داخل کشور ایجاد کردیم.
ساخت دستگاه "نورد سرد" سالانه مانع خروج 130 تا 150 میلیارد تومان ارز از کشور می‌شود؛ مشخصه مهم این ماشین بومی بودن تولید آن است در گذشته تکنولوژی دستگاه "نورد سرد" در دستان آمریکا، آلمان و ژاپن بود و ایران آن را از کشورهای اروپایی با هزینه‌های ارزی فراوان خریداری می‌کرد.

صبح قزوین : هزینه ساخت دستگاه "نبرد سرد" چقدر بود و صادرات هم دارید؟
صفری
: تولید ماشین "نبرد سرد" با اعتباری بالغ بر 85 میلیارد تومان ساخته شد و امروز این دستگاه از ایران به کشورهای منطقه همچون ترکمنستان، ارمنسستان و قزاقستان و عراق صادر می‌شود.

صبح قزوین : میزان تولید و پرسنل کارگری شما در شرکت "هفت الماس" چقدر است؟
صفری:
میزان تولید سالانه ما در شرکت هفت الماس 800 هزارتن است که به طور مستقیم برای 960 پرسنل و به همراه دفتر مرکزی برای 1250 نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است.
همچنین با افتتاح طرح توسعه که در هفته دولت صورت گرفت و خط تولید جدیدی در شرکت "هفت الماس" راه اندازی شد؛ زمینه ایجاد شغل برای 81 نفر در داخل کارخانه ایجاد شد.

صبح قزوین : توان نخبگان ایرانی را در حوزه صنعت چطور می‌بینید؟
صفری
: نخبگان و علم دانشمندان ایرانی در همه زمینه‌ها ثابت کرده است که "ما می‌توانیم".
ماشینی که اروپایی‌ها با اعتبار 30 میلیون دلار به ما می‌فروختند و برای راه اندازی به ازای هر روز حضور در کشور 1200 یورو دریافت می‌کردند؛ امروز با دانش بومی نیروهای خودمان ساخته و راه اندازی شده است.

صبح قزوین : به نظر شما موضوع تحریم عاملی برای رکود در صنایع کشورمان است؟
صفری
: اتفاقا این دستگاه در اوج تحریم‌ها علیه کشورمان ساخته و راه اندازی شد قبل از ساخت این دستگاه برای خرید قطعات آن به هر کشوری مراجعه می‌کردیم تحریم را بهانه می‌کرد و این موضوع زمینه ای شد تا خودمان در مسیر خودکفایی قدم برداریم.

صبح قزوین : تولید بومی دیگری در شرکت "هفت الماس" شده است؟
صفری:
برای ایجاد شغل و افزایش نیروهای شرکت خط تولید دیگری به نام " خط پوشش گالوانیوم" که برای تولید آلومینیوم است برای اولین بار در کشور در اواخر سال جاری راه اندازی و افتتاح می‌شود.
با راه اندازی خط تولید آلومینیوم نیروهایی که در حال پژوهش روی ساخت این دستگاه هستند؛ برای اشتغال در شرکت جذب خواهند شد که نزدیک 100 نفر برای افتتاح این خط تولید در حال آموزش می‌باشند.

صبح قزوین : حمایت دولت از نخبگان جوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صفری
: متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی اقدام کرده‌اند مشابه دستگاه "نورد سرد" را از بلژیک و آلمان خریداری کنند؛ اما به واسطه مسائل بانکی و ال سی این موضوع متوقف شده است.
دولت باید نهادهای دولتی خود را الزام به استفاده از تولیدات بومی کند اما متاسفانه دولت خود بزرگترین خریدار تولیدات خارجی است.
شرکت "هفت الماس" اولین شرکت خصوصی بود که کارفرمای آن این اعتماد را به نیروهای داخلی خود کرد و برای ساخت و تولید این دستگاه روی توان آنها سرمایه گذاری کرد؛ در صورتی که ریسک‌پذیری دولت در سرمایه گذاری روی نخبگان جوان ضعیف است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان