۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی مذاکرات را زیر نظر فقیه قرآن‌شناس جایز می‌دانست
کد خبر: ۲۱۵۰۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۱ ساعت: ۱۲:۵۰ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی مذاکرات را زیر نظر فقیه قرآن‌شناس جایز می‌دانست

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی‌قزوینی به این نتیجه رسید که مذاکرات اگر زیر نظر مستقیم فقیهی قرآن شناس و اسلام شناس نباشد، همان چیزی خواهد شد که امروز گرفتار آن شده‌ایم.

 آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی مذاکرات را زیر نظر فقیه قرآن‌شناس جایز می‌دانست
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه شب گذشته(چهارشنبه) در اولین همایش موسس صاله در مدرسه صالحیه قزوین اظهار کرد: آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی‌قزوینی شخصیتی ذوالابعاد داشت و آثار به جای مانده از ایشان این معنا را مشخص و نمایان می‌کند.

وی تصریح کرد: ایشان مدرسه‌ای تأسیس کرد که در آن ادبیات، فقه و اصول، فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن، حدیث و داروسازی تدریس می‌شده و این مهم نیز نکته‌ای دیگر است که شخصیت ذوالابعادی ایشان را به اثبات می‌رساند.

امام‌جمعه قزوین ادامه داد: برخی از عالمان چنان ممحض در یک علم می‌شوند که در توجه به علوم دیگر عاجز می‌مانند، اما آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی‌قزوینی علاوه بر این‌که بر علوم متنوع حوزوی اشراف داشت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد، در سیاست نیز جدیت و تبحر بسیاری داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی بعد از ایشان به مدرسه صالحیه آمده و برخی از ابعاد شخصیتی ایشان را می‌توان در سیدجمال‌الدین اسدآبادی مشاهده کرد.

وی به موضوع تبعید ملامحمدصالح به کربلا و عزیمت ایشان به مکه اشاره کرد و گفت: ملامحمد صالح برغانی‌قزوینی به همراه برادر خود برای مذاکره با شاه زمان خود اقدام می‌کند و صحبت‌های ایشان در مقابل با شاه چنان محکم و انقلابی بوده که در نهایت به تبعید ایشان به کربلا منجر می‌شود.

عابدینی اذعان کرد: ملامحمدصالح از فیوضات بزرگان در کربلا بهره‌های بسیاری برد و فیض ایشان نیز به مردم آن دیار رسید و پس از آن به مکه عزیمت کرد و در مکه بنای ترویج فقه مذهب جعفری را گذاشت.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: ملامحمدصالح برغانی‌قزوینی به این نتیجه رسید که مذاکرات اگر زیر نظر مستقیم فقیهی قرآن شناس و اسلام شناس نباشد، همان چیزی خواهد شد که امروز گرفتار آن شده‌ایم.

وی تأکید کرد: طرف‌های مذاکره با ما عهد‌هایی بستند اما زیر عهدهای خود زدند، آن‌ها قول‌هایی به ما دادند اما هیچ ارزشی برای قول‌ها و وعده‌های خود قائل نیستند.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که رهبری مسائل را به صورت جامع رصد می‌کنند، بیان کرد: رهبری بارهای بار از بدو این مذاکرات فرمودند: امریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند؛ این نگاه ایشان بر اساس نگاه قرآنی و فقهی بود.

عابدینی اظهار کرد: در خصوص آن‌چه که امروز از نتایج مذاکرات مشاهده می‌کنیم و گاهی مذاکره کنندگان هم از آن‌ اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنند، پیش‌تر رهبری بارها تذکر داده و فرموده بودند: که من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم.

وی تصریح کرد: جالب این است که ملامحمدصالح برغانی‌قزوینی برای این معنا حکم دادند و فرمودند که باید سیاست‌مداران ما حتماً زیر نظر فقیه و با همراهی دیدگاه‌های او مذاکرات را پیش ببرند تا مشکل و پشیمانی به بار نیاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: حوزه علمیه خواهران در زمان آیت‌الله برغانی بسیار فعال بوده و یکی از محصولات این حوزه دختر ایشان به نام «ربابه» است که شخصیتی فقیه، فیلسوف، متکلم، محدث، خطیب و نقاد سیاسی حکومت ناصرالدین شاه بود.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: شخصیت عظیم «ربابه» به خوبی بیان کننده ظرفیت بسیار بالا و جدی حوزه علمیه است و ایشان تنها یکی از افرادی بود که به این جایگاه والای علمی دست پیدا کرد.

وی افزود: بزرگانی چون سید علی‌اکبر ابوترابی، شهید بابایی و شهید لشگری به همین سادگی به این جایگاه والا نرسیده‌اند و در حقیقت سرمایه‌های فراوانی صرف شده تا آن‌ها پرورش پیدا کنند و آیت‌الله برغانی از جمله کسانی بوده که در این مسیر سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داده است.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که امروز حوزه علمیه استان تلاش می‌کند تا مدارس علمیه و مساجد در کنار هم قرار گیرند چرا که این هدف نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: این‌که در کنار مدرسه صالحیه مسجد قرار گرفته به خوبی بیان کننده نگاه آینده نگرانه، تربیتی و انسان‌ساز آیت‌الله برغانی است.

عابدینی خاطرنشان کرد: در کنار مدرسه صالحیه حمام هم بنا شده بود و این مهم به خوبی نگاه آن عالم فرزانه را به موضوع بهداشت و درمان و اهمیت سلامت جسم در اعتلای روح انسان نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر ادامه همایش «مؤسس صالح»، گفت: حوزه علمیه قزوین در آستانه تحولات جدی از جهات مختلف از جمله ساخت و ساز، محتوا و اعمال شیوه‌های جدید علمی و تربیتی است و به همین خاطر ادامه این همایش و شناخت کامل ابعاد وجودی آیت‌الله ملامحمدصالح برغانی‌قزوینی امری ضروری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به حضور آیت‌الله برغانی در جنگ میان ایران و روسیه و نگارشات ایشان در حوزه‌های مختلف از جمله تفسیر اشاره کرد و گفت: ظلم‌ستیزی، مبارزه با فرق انحرافی که امروز به عنوان تهاجم فرهنگی می‌شناسیم در مکتب آن عالم فرزانه بسیار جدی بوده است.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین به موضوع نفوذ و خطرات آن هم اشاره و اظهار کرد: در آن زمان موضوع نفوذ هم بسیار جدی بوده و تنها یکی از دختران ایشان به نام «قرة العين» تحت نفوذ قرار می‌گیرد و در نهایت در نقشه قتل عموی خود نقش کلیدی را ایفا می‌کند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان