۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین کاسبی ما از رونق افتاده، مکان جمعه بازار مناسب نیست/ مدیران شهری: صبر کنند کاسبی آنها خوب می‌شود
کد خبر: ۲۱۱۳۳۷ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۶ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مشکلات کاسبان سه‌شنبه بازار؛

کاسبی ما از رونق افتاده، مکان جمعه بازار مناسب نیست/ مدیران شهری: صبر کنند کاسبی آنها خوب می‌شود

مدتی است که از انتقال و جابجایی سه‌شنبه بازار از مکان میدان مادر به خیابان سلامگاه مقابل امامزاده حسین(ع) قزوین می‌گذرد که این جابجایی انتقاداتی از سوی مردم و فروشندگان دربردارد.

کاسبی ما از رونق افتاده، مکان جمعه بازار مناسب نیست/ مدیران شهری: صبر کنند کاسبی آنها خوب می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛------- شیما شعبانی؛

بازار روز‌ها مکان‌هایی هستند که در شهرهای مختلف کشور در یکی از روزهای هفته و در مکانی مشخص انواع کالا و اجناس مورد نیاز را به مردم عرضه می‌کنند و شهروندان از این بازارها به دلیل قیمت مناسب و تنوع محصولات استقبال چشمگیری دارند.
فروشندگان نیز از کارکردن در این بازار روزها به دلیل نپرداختن مالیات، بیمه و نداشتن هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، برق، آب و گاز همچنین کسب درآمد مناسب رضایت دارند.
بازار روزها جهت عرضه مستقیم میوه و تره‌بار، مواد غذایی، فرآورده های پروتئینی و لبنی و کالاهای بازرگانی و با هدف تامین مایحتاج روزمره و رفاه حال شهروندان در سطح شهرها احداث می‌شود، در حقیقت حلقه اتصال مستقیم تولید کنندگان و مراکز عمده فروشی با مصرف کنندگان هستند.
کیفیت و قیمت مناسب، حذف واسطه گری‌های غیر ضروری، ایجاد فضای رقابتی، تنوع کالاها، بهبـود ترافـیک شهـری، کاهش آلودگی هوا تنها بخشی از مزایای بازار روزها است. هم اکنون بازارهای روز هم در شهرهاي كوچك و هم كلان شهرها مشتريان خاص خود را يافته و حتی برخي از اين بازارها شهرتي بيش از مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ شهر دارند و فرصت مناسبي را براي خريد مردم فراهم مي‌آورند.
در شهر قزوین نیز مانند سایر شهرهای کشور به کمک سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری با ایجاد روزبازارهایی مانند شنبه ‌بازار، یکشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه بازار در شهر قزوین و ناحیه شهری مهرگان شرایطی برای فعالیت دستفروشان فراهم شده است.

مدتی است که از انتقال و جابجایی سه‌شنبه بازار از مکان میدان مادر به خیابان سلامگاه مقابل امامزاده حسین(ع) قزوین می‌گذرد، این جابجایی انتقاداتی از سوی مردم و فروشندگان در برداشته است که خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در این گزارش به بازتاب سخنان اهالی این منطقه، فروشندگان و خریداران پرداخته است.

فروشندگان از جابجایی بازار روزهای سه‌شنبه و جمعه راضی نیستند

سه شنبه هفته جاری به محل سه شنبه بازار واقع در خیابان سلامگاه مقابل امامزاده حسین(ع) قزوین رفتم.
در نگاه اول تعداد فروشندگان و همچنین خریداران بسیار کمتر به نظر می‌رسید که با تعدادی از فروشندگان و خریداران هم صحبت شدم.
نجفی، جوان 26ساله‌ای است که در بازار روزهای قزوین به فروش کفش مشغول است، وی می‌گوید: وضعیت فروش در این بازار روز بسیار بد شده و از زمانی که سه شنبه بازار به این مکان منتقل شده مشتری‌ها و خریداران به نسبت گذشته کمتر شده است.
وی ادامه می‌دهد: اجناس من باید تا قبل از ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسید اما متاسفانه هنوز اجناسم تمام نشده است.
نجفی با بیان اینکه از وضعیت فروش خود راضی نیست، تصریح می‌کند: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در قزوین دست فروشی می‌کنند که همه‌ فروشندگان روزهای هفته را به امید فروش در روز جمعه سر می‌کردند، اما به دلیل جابجایی جمعه بازار به میدان مادر تعداد خریداران و مشتری‌هایمان کم شده است.
وی در ادامه با اشاره کم شدن تعداد فروشندگان در این بازار روز اضافه می‌کند: از زمان راه‌اندازی سه‌شنبه بازار در ناحیه شهری مهرگان و استقبال خوب خریداران بسیاری از فروشندگان قزوینی و همچنین فروشندگانی از شهرهای نزدیک در این مکان حضور پیدا می‌کنند.

وضعیت فروش در جمعه بازار سابق بسیار مطلوب بود

رامندی یکی دیگر از فروشندگان کفش در این بازار روز می‌گوید: جمعه بازار زمانی که در این مکان(سلامگاه) برپا می‌شد بسیار خوب بود، همه فروشندگان از وضعیت فروش خود راضی بودند اما هم اکنون وضعیت فروش چندان مطلوب نیست.

وی در ادامه عنوان می‌کند: قرار بود به صورت آزمایشی مکان جمعه بازار با سه‌شنبه بازار جابه جا شود و اگر فروشندگان رضایت نداشتند دوباره به مکان قبل برگردیم اما تاکنون با وجود اعتراض دستفروشان هیچ اقدامی از سوی مسئولین مربوطه صورت نگرفته است.
قموشی با اشاره به امکانات بهداشتی سه‌شنبه بازار اظهار می‌کند: فروشندگان و همچنین خریداران از امکانات بهداشتی امامزاده حسین(ع) استفاده می‌کنند، وضعیت بهداشتی اینجا نسبت به بازار روز میدان مادر از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
این فروشنده با بیان اینکه مکان جمعه بازار در میدان مادر مناسب نیست، عنوان می‌کند: وضعیت آسفالت و خاک این مکان مناسب نیست و با وزش باد گرد و خاک بر روی کلیه اجناس‌ها می‌نشیند، ما از شهرداری خواهشمندیم یک مکان مرتب و ساماندهی شده را برای فروش آماده کند.

وی می‌گوید: بسیاری از مشتریان ما روزهای جمعه از روستاهای نزدیک می‌آیند و اگر این روند ادامه پیدا کند، ما خیلی از مشتریان خود را از دست می‌دهیم؛ لذا از مسئولان استان و شهرداری تقاضا داریم در این زمینه تجدید نظر کنند.
وی در پایان خاطر نشان می‌کند: این جابجایی باعث مشکلات اقتصادی شده برای فروشندگان در سه‌شنبه بازار شده که طی نامه‌نگاری به سازمان میادین و همچنین استانداری اطلاع داده‌ایم و از مسئولین خواهشمندیم که به این موضوع رسیدگی کنند.

سوء استفاده‌هایی در جمعه بازار توسط برخی افراد رخ می‌داد

حسینی فروشنده 50 ساله مواد غذایی با بیان اینکه از وضعیت فروش خود راضی نیست، اظهار می‌کند: سود درآمد ما از نصف هم کمتر شده، در روزهای جمعه به دلیل اینکه مردم زیادی در جمعه بازار سلامگاه تردد می‌کردند وضعیت فروش بسیار خوب و همه‌ فروشندگان راضی بودند.
وی در ادامه اضافه می‌کند: روزهای جمعه به دلیل تعطیل بودن این روز بسیاری از مردم از روستاها و شهرهای اطراف برای زیارت به آستان مقدس امامزاده حسین (ع) می‌آمدند و بعد از زیارت برای خرید به بازار روز مراجعه می‌کردند، اما حالا با این اوضاع خیلی از مشتریان را از دست داده‌ایم.
این فروشنده تصریح می‌کند: قبل از این جابجایی سوء استفاده‌هایی در جمعه بازار رخ می‌داد، برخی از افراد زمین‌ها را از شهرداری اجاره می‌کردند و با قیمت بیشتر به دستفروشان می‌فروختند.
وی در ادامه اضافه می‌کند: اما هم اکنون به دلیل جابجایی شهرداری به مدت چند ماه هزینه‌ای از دستفروشان دریافت نمی‌کند و شاهد چنین سوء استفاده‌هایی در بازار نیستیم.
رشوند از فروشندگان پوشاک در سه شنبه بازار می‌گوید: من در جمعه بازار نزدیک به یک میلیون درآمد داشتم که هم اکنون کمتر از 200 هزار تومان فروش دارم.

وضعیت ترافیک در خیابان سلامگاه بهبود یافته است

سلیمی، پارچه فروش بازار روز با اشاره به وضعیت موجود سه‌شنبه بازار می‌گوید: از زمانی که مکان جمعه بازار تغییر یافته تعداد دستفروشان کاهش یافته اما به مراتب دسترسی‌ شهروندان به لحاظ پارکینگ راحت‌تر شده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: هم اکنون که جمعه بازار در میدان مادر برپا می‌شود نسبت به سلامگاه به لحاظ وسعت مناسب‌تر است، چرا که ترافیک و شلوغی در خیابان سلامگاه در روزهای جمعه امکان خرید را از مردم گرفته بود.
این فروشنده با اشاره به وضعیت ترافیکی سه‌شنبه بازار تصریح می‌کند: در روز‌های جمعه به علت افزایش تردد زائران آستان امامزاده حسین و اهل قبور ترافیک و پارک خودروهای فروشندگان و خریداران ساکنین این منطقه را با مشکل مواجه کرده بود.

حضور فروشندگان در سه شنبه بازار کمرنگ شده است

معروفی، فروشند اجناس پلاستیکی می‌گوید: روز جمعه به دلیل مجاورت امامزاده حسین(ع) مشتریان زیادی به بازار روز مراجعه می‌کردند و فروشندگان از وضعیت فروش خود راضی بودند و همچنین متولیان امامزاده حسین(ع) نیز بر نذورات بیشتر مردم در این روز اذعان داشتند.
وی در ادامه می‌افزاید: از زمانی که سه‌شنبه بازار به این مکان منتقل شده فروشندگان به دلیل عدم رضایت از فروش خود و همچنین حضور در بازار روز شهرک مهرگان در این بازار حاضر نمی‌شوند که این به ضرر خریداران است.

بازار روزها باید ساماندهی شوند

محمدرضا صدیقی، عضو شورای شهر قزوین با اشاره به ساماندهی بازار روزها بیان می‌کند: روزبازارها که ایده اصلی آنها در شهرهای شمالی شکل گرفت باید مکانی برای عرضه تولیدات و کالاهای فروشندگان باشند.
وی بر تهیه پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان تأکید می‌کند و می‌افزاید: مردم به وضعیت روزبازار امامزاده حسین (ع) گلایه مند هستند چراکه وجود این بازار منجر به ایجاد ترافیک در مسیر دسترسی به سلامگاه شده و مشکلات خاص اجتماعی و فرهنگی در این محدوده به وجود آمده است.
صدیقی همچنین خاطر نشان می‌کند: وقتی قرار است برای 400 تا یک هزار نفر در این روزبازارها منبع درآمد ایجاد شود باید نسبت به مشکلات آنجا ریزبین بودو کمیسیون پیگیری و نظارت شورا نگاه ویژه ای برای حل آنها داشته باشد.

سه شنبه بازار قزوین به تدریج رونق خواهد یافت

حسین عمویی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری با اشاره به تغییر و جابه‌جایی مکان سه‌شنبه بازار از میدان مادر به خیابان سلامگاه می‌گوید: در شرایط کنونی در روزهای جمعه حجم زیادی از زوار در سلامگاه حضور دارند و وجود جمعه بازار واقعا مشکل ساز شده و معضلات بهداشتی ایجاد شده از سوی دست فروشان هم مزید بر علت شده و چهره ناخوشایندی در این محدوده شکل می‌گیرد که پسندیده نیست.

وی ادامه می‌دهد: ساکنین این منطقه از دایر بودن جمعه بازار در این مکان به دلیل به وجود آمدن مشکلات خاص معترض و از شهرداری خواستار تغییر مکان این روز بازار بودند.
عمویی با اشاره به اینکه امامزاده حسین یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین محسوب می‌شود، عنوان کرد: ساماندهی و تغییر مکان جمعه بازار سلامگاه قزوین به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان مورد توجه قرار گرفت.
وی با توجه به مشکلات ایجاد شده برای دستفروشان در مکان جدید می‌گوید: قرار نیست که در طول چند هفته این موضوع در مکان جدید جا بیفتد بلکه زمان می‌برد تا شهروندان به جمعه بازار در مکان فعلی عادت کنند.
این مسئول گفت: سه شنبه بازار با هدف کاهش مشکلات ترافیکی و حجم تردد مردم پیش نهاد شده و در این روز حضور زائران کمتر است و دست فروشان می‌توانند به کار خود ادامه دهند و فروشندگان با کمی صبوری مطمئن باشند بتدریج این بازار جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.
وی تصریح می‌کند: هم اکنون سه شنبه بازار شهرک مهرگان از رونق بسیار خوبی برخوردار است و در قزوین نیز این وضعیت شکل خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین در پایان خاطر نشان می‌کند: ساماندهی دست فروشان، انتقال به مکان مناسب با محدودیت زمین در قزوین و ارائه خدمات رفاهی مناسب از دغدغه‌های مهم سازمان میادین شهرداری است.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان