۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین وجود ۳هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان/ الگوی کشت در قزوین قانونی نیست
کد خبر: ۲۱۰۶۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۳ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اعلام کرد:

وجود ۳هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان/ الگوی کشت در قزوین قانونی نیست

حمید پویا عنوان کرد: ۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد ۱۸۰۰ حلقه از این چاه‌ها به طورکلی غیرمجازند و تعداد ۱۲۰۰ حلقه چاه تا دبی۲۵ مترمکعب آب در شبانه‌روز به آن‌ها تعلق می‌پذیرد.

وجود ۳هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان/ الگوی کشت در قزوین قانونی نیست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حفر 20 حلقه چاه که معروف به چاه‌های بیدستان هستند از اقدامات انجام‌شده و در حال انجام شرکت آب منطقه‌ای به منظور مدیریت منابع آب مورد استفاده در استان به شمار می‌آیند که تعداد 4 حلقه از این چاه‌ها با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 700 میلیون تومان به بهره‌برداری نهایی رسیده است.
وی در ادامه افزود: 16 حلقه دیگر را نیز با توجه به جلسه‌ای که در تهران و با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داشتیم، با استفاده از محل اعتبارات مربوط به تنش‌های آبی در استان طی 2 سال و تا پایان سال 1396 به مرحله بهره‌برداری می‌رسانیم.
پویا ادامه داد: 4 حلقه از این چاه‌ها هم‌اکنون به مدار وصل شده‌اند و نزدیک به 4/5 میلیون مترمکعب آب به ظرفیت آب و فاضلاب قزوین اضافه کرده است.
وی در ادامه میزان آبی را که توسط این 16 حلقه چاه تأمین می‌شود، چیزی نزدیک به 17/7 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: باید برای آب استان مدیریت صحیح داشته باشیم و چنانچه ما این میزان آب را بهره‌برداری کنیم، باید به همین میزان چاه‌های دیگر را ببندیم و اجازه استفاده از آن‌ها را ندهیم.

انسداد چاه‌های غیرمجاز
مدیرعامل آب منطقه‌ای در ادامه گفت: در زمانی کمتر از 2 سال و از مهر 1393 تاکنون 1162 حلقه چاه غیرمجاز در استان را با همکاری دستگاه قضایی پلمب و مسدود کرده‌ایم. همچنین در همین مدت از اضافه برداشت 213 حلقه چاه نیز جلوگیری شده است.
پویا افزود: از مهر 93 تاکنون، با اجرای آیین‌نامه مصرف بهینه آب جمعاً 1645 حلقه چاه را مدیریت و از 255 میلیون مترمکعب آب منابع زیرزمینی در طول این مدت حراست کرده‌ایم؛
وی همچنین از وجود 5400 حلقه چاه مجاز در سطح استان خبر داد و افزود: 2700 حلقه از این چاه‌ها مربوط به بخش کشاورزی است. همچنین 3 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد 1800 حلقه از این چاه‌ها به طورکلی غیرمجازند و تعداد 1200 حلقه چاه تا دبی25 مترمکعب آب در شبانه‌روز به آن‌ها تعلق می‌پذیرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای همچنین از نصب کنتور هوشمند روی 1550حلقه چاه خبر داد و گفت: در سال جاری نیز قصد داریم هزار حلقه چاه دیگر را نیز به کنتور هوشمند مجهز کنیم که با توجه به ایرانی بودن این کنتورها تا یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

روند کاهش سطح منابع زیرزمینی
این مسئول با اشاره به بهره‌برداری بی‌برنامه از آب طی دهه‌های اخیر در استان گفت: در چند دهه اخیر منابع زیرزمینی آب اسراف شده‌اند و بیشترین سهم نیز مربوط به بخش کشاورزی است که به تنهایی 91 درصد سهم مصرف آب را شامل می‌شود.
پویا در ادامه افزود: طی 30 سال گذشته در برخی از مناطق قزوین سطح آب‌های زیرزمینی تا 40 متر افت داشته‌اند که جای نگرانی دارد.
وی گفت: اکنون میزان افت سطح سفره‌های زیرزمینی در هر سال یک و نیم متر است که با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در 2 سال اخیر انتظار داریم این میزان کاهش یابد. با این حال با کسری 350 میلیون مترمکعبی مخازن زیرزمینی در سال روبه‌رو هستیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای در ادامه افزود: هم اکنون طرحی به نام احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را در دست اجرا داریم که امیدواریم با اجرای آن در سال‌های آتی، مانع از کاهش بیشتر سطح منابع آب‌های زیرزمینی شویم و سفره‌های زیرسطحی را به حالت تعادل بازگردانیم.
پویا در ادامه افزود: برآورد شرکت آب منطقه‌ای از میزان سفره‌های زیرزمینی حدود 14 میلیارد مترمکعب است که این رقم در گذشته نزدیک به 18 میلیارد مترمکعب برآورد شده بود.
وی میزان برداشت آب از این منابع زیرسطحی در یک سال را 2 میلیارد مترمکعب عنوان و اضافه کرد: میزان یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب از این مقدار در سال جبران می‌شود و کسری 350 میلیون مترمکعبی در سال باقی است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین همچنین گفت: در سال‌های موسوم به ترسالی میزان 20 میلیون مترمکعب آب از سد طالقان به صورت تغذیه مصنوعی به این منابع زیرسطحی تزریق می‌شود و این رقم در سال‌های خشکسالی حدود 3 میلیون مترمکعب در سال است.

اصلاح الگوی کشت باید قانونی شود
مدیرعامل آب منطقه‌ای در ادامه گفت: هم‌اکنون یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب در استان به کشاورزی اختصاص دارد که باید این میزان به نصف یعنی 800 میلیون مترمکعب کاهش یابد.
پویا افزود: یکی از علل پرمصرف بودن بخش کشاورزی در حوزه آب نبود قانون اصلاح الگوی کشت است که سبب شده کشاورزان هرنوع محصولی را با هر میزان مصرف آب بکارند.
وی گفت: نزدیک به 50 سال است برای قزوین الگوی کشت مناسب تهیه و ارائه شده است؛ اما متأسفانه به علت اینکه الگوی کشت، قانونی نیست، مورد استفاده کشاورزان قرار نمی‌گیرد.
وی گفت: چنانچه الگوی کشت مورد توجه قرار گیرد و قانونی شود، ما می‌توانیم میزان مصرف آب این حوزه را در استان کاهش دهیم و به باقی منابع از جمله صنعت اختصاص دهیم. علاوه بر آن شاهد متعادل شدن سفره‌های زیرزمینی خواهیم بود. 
انتهای پیام/2002

منبع: روزنامه همشهری

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان