۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین مدیرانی که درآمدهای نجومی دارند برادران شیطانند/ تجملگرایی و اسراف از عوامل ضربه زننده به اقتصاد است
کد خبر: ۲۰۹۶۴۰ نویسنده: حجت الاسلام عباسی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۹ ساعت: ۱۵:۵۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه علمیه قزوین:

مدیرانی که درآمدهای نجومی دارند برادران شیطانند/ تجملگرایی و اسراف از عوامل ضربه زننده به اقتصاد است

حجت الاسلام عباسی بیان کرد: مدیرانی که درآمدهای نجومی دارند برادران شیطانند، این قضاوت قرآن درباره افرادی است که در استفاده از حق الهی اسراف می‌کنند.

مدیرانی که درآمدهای نجومی دارند برادران شیطانند/ تجملگرایی و اسراف از عوامل ضربه زننده به اقتصاد است
حجت الاسلام علی عباسی، رئیس حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره اقتصاد مقاومتی در نگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: ایشان در حدیثی می‌فرمایند:" حسنه آخرت رضوان الله و بهشت است و حسنه دنیا اخلاق خوب و معاش نیکوست." تعبیر از معاش نیکو در این حدیث داشتن ثروت برای یاری رساندن به دیگران است.
وی در ادامه افزود: در حدیث دیگری به نقل از پیامبر اکرم(ص) آمده است که " ثروت کمک کار خوبی برای داشتن تقواست،" زیرا یکی از جلوه‌های تقوا محرومییت زدایی اسست و ما این موضوع را به خوبی در سیره همه ائمه دیده‌ایم تا جایی که امام علی(ع) در رکوع انگشتر خود را صدقه می‌دهد.
استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه هنر این نیست که انسان فقط به دنبال جمع آری مال برای خودش باشد، عنوان کرد: داشتن ثروت برای کمک به رفع مشکلات اقتصادی مستضعفان جامعه بسیار سفارش شده است.
وی ادامه داد: البته اقتصاد ابعاد مختلفی دارد که بدون توجه و اجراکردن همه ابعاد آن به اقتصاد مقاومتی عمل نمی‌شود، اقتصاد دارای بُعد اخلاقی و اعتقادی است و تا زمانی که اعتقاد و اخلاق تصحیح نشود اقتصاد مقاومتی عملیاتی نخواهد شد.
عباسی با تاکید بر اینکه نباید مادیات را صرفنظر از معنویات درنظر گرفت ، بیان کرد: در روایات بسیاری توصیه شده که انسان باید از تنبلی دوری کرده و با سخت کوشی به دنبال کسب درآمد حلال باشد، یعنی انگیزه الهی ما را تشویق به کسب درآمد می‌کند.
وی تجملگرایی و اسراف را از عوامل ضربه زننده به اقتصاد دانست و ابراز کرد: قرآن اسرافکاران را برادران شیطان معرفی می‌کند یعنی یک انسان مومن و معتقد اسرافکار نمی‌شود.

خیرین حوزه ساز در قزوین نداریم
این کارشناس دینی گفت: مدیرانی که درآمدهای نجومی دارند برادران شیطانند، این قضاوت قرآن درباره افرادی است که در استفاده از حق الهی اسراف می‌کنند.
وی افزود: البته برخی از افراد در جامعه جزو قشر مستضعف و محروم هستند که این افراد نمی‌توانند کسب ثروت داشته باشند و باید بر تنگدستی صبر کرده و در عین حال تلاش خود را برای کسب روزی حلال داشته باشند از سوی دیگر خیرین نیز از کمک به این افراد غافل نشوند.
رئیس حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه داشتن ثروت نباید ما را دچار بخل کند، عنوان کرد: گاهی برخی افراد ثروت دارند اما از حسنه دنیا بی بهره‌اند، برای نمونه خانه بزرگی دارند اما در آن جلسه قرآنی یا روضه یا جشن برای ائمه برگزار نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: همه اسباب و عوامل دنیوی در دست خدای متعال است و انسان باید در کنار تلاش خود برای کسب روزی حلال از خدای متعال با از طریق دعا، درخواست کسب ثروت را داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه داشتن تقوا عاملی برای ریزش نعمات الهی است، گفت: برای رونق اقتصادی باید در کنار تدبیر و تلاش خود، نگاه الهی را درنظر گرفت و در روایات آمده خیری در آدمی نیست که به دنبال کسب روزی حلال نمی‌رود.
وی در پایان بیان کرد: حضور خیرین در همه حوزه‌های برای پیشرفت و توسعه جامعه ضروری است ما خیرین مدرسه ساز داریم؛ اما در استان خیرین حوزه ساز نداریم، البته مجمع خیرین را در حوزه علمیه تشکیل داده‌ایم که امیدوارم مثمرثمر باشد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان