۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین قطره‌های سرخی که سبزی زندگی می‌بخشند
کد خبر: ۲۰۵۷۴۹ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۴ ساعت: ۸:۴۷ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه صبح قزوین با اهداکنندگان مستمر خون؛

قطره‌های سرخی که سبزی زندگی می‌بخشند

امروزه بسیاری از اقشار جامعه با آگاهی نسبت به ضرورت تهیه مستمر خون سالم، داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند چراکه این مهم یکی از راه‌های نجات بخش زندگی افراد است.

 قطره‌های سرخی که سبزی زندگی می‌بخشند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین  -گل‌عنبر حمزه
همه روزه درسراسر جهان بسياري از افراد به دلایل مختلفی همچون سوانح و بلایا، انجام اعمال جراحی سنگین و یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند کم‌خونی و مواردی از این قبیل به خون و فرآورده‌هاي خوني نياز پيدا مي‎كنند و خون سالم در واقع نجات دهنده زندگي آنهاست.
این در حالی است که علي رغم تحولات عظيم علمي و با وجود پيشرفت‌هاي بزرگي كه در علوم پزشكي رخ داده اما تاكنون هيچ جايگزين مناسبی براي اين ماده حیاتی معرفی نشده است.
اهدای خون احیای زندگی
بر اساس مطالعات انجام شده از هر سه نفر در طول زندگی، یک نفر نیازمند خون و فراورده‌های خونی می‌شود که این امر اهمیت موضوع را بیشتر روشن می‌سازد.
عدم وجود جايگزين مناسب براي خون از یک سو و نیاز هميشگي به خون و فرآورده‌هاي آن از سوی دیگر سبب شده تا اهداي خون اهميت و جايگاه ويژه‌اي در تامین سلامت جامعه داشته باشد.
امروزه بسیاری از اقشار جامعه با آگاهی نسبت به ضرورت تهیه مستمر خون سالم، داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی برای اهدای خون به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند.
خوشحالم که با قطرات خونم زندگی را به کسی دیگر اهدا می‌کنم
محمد اسماعیل محقق آرا از اهداکنندگان مستمر خون در قزوین با اشاره به انگیزه اصلی خود از اهدای خون می‌گوید: از سال 88 با نیت خیرخواهانه و کمک به هم نوعان به صورت مستمر اهدای خون داشتم که تا به امروز 30 مرتبه موفق به اهدای خون شدم.
وی در ادامه می‌افزاید: البته در زمان نوزادی که تازه متولد شده بودم به دلیل ابتلا به زردی، پزشکان خون بدنم را تعویض کردند بنابراین از زمانی که متوجه این موضوع شدم همواره در ذهن خود داشتم که من نیز برای کمک به سلامتی دیگران خونم را اهدا کنم.
محقق آرا خاطرنشان می‌کند: در جایی مطالعه کردم که در هر ثانیه یک واحد خون در جهان استفاده می‌شود و من بسیار خوشحالم که یکی از افراد تامین کننده خون برای کمک به زندگی فردی نیازمند هستم.
وی با اشاره به تشویق دیگران برای حضور در مراکز اهدای خون عنوان می‌کند: معمولا وقتی به صورت دسته جمعی همراه با همکاران برای اهدای خون به مرکز انتقال خون قزوین مراجعه می‌کنیم لیست تعداد دفعات اهدای خونم را با هدف ترغیب آنها برای اهدای خون مستمر و همیشگی نشان می‌دهم که البته تعداد دفعات اهدای خونم مایه شگفتی آنها می‌شود.
این اهدا کننده مستمر ادامه می‌دهد: در دین اسلام کمک به هم نوع همواره مورد تاکید بوده است. اهدای خون جدای از مسائل معنوی و کمک به ادامه حیات دیگری به لحاظ جسمی نیز برای فرد اهدا کننده ثمراتی دارد و موجب تصفیه و تولید خون جدید در بدن فرد می‌شود.
محقق آرا در پایان با اشاره به برخورد مناسب پرسنل اهدای خون می‌افزاید: گاه یک واحد خون عامل حیات بخشی است که به زندگی یک انسان حیات دوباره می‌بخشد چه بسا با تامین خون نوزاد تازه متولد شده‌ای که نیاز به فراورده‌های خونی دارد جریان قطرات خون ما در بدن این نوزاد موجب ادامه زندگی کسی باشد که قرار است در آینده به فرد موثری برای پیشرفت کشور تبدیل شود.
هربار با یک نیت برای اهدای خون مراجعه می‌کنم
معصومه علایی 43 ساله یکی دیگر از اهداکنندگان مستمر خون که بار نخست برای ادای نذرش به مرکز انتقال خون مراجعه کرده بود، می‌گوید: پس از آن شوقی در وجود من برای ادامه این کار ایجاد شد به طوریکه از آن پس به صورت مستمر سالانه سه مرتبه خون اهدا می‌کنم.
وی ادامه می‌دهد: این مسئله علاوه بر تاثیر معنوی نتایج مثبتی نیز برای جسمم داشته و هربار با یک نیت برای اهدای خون مراجعه می‌کنم و با نیت سلامتی فرزندان، ذخیره آخرتم، شادی روح گذشتگان و آمرزش گناهان و مواردی مشابه پیش قدم می‌شوم.
علایی می‌افزاید: خون من کاملا سالم است و همیشه به سوالات فرد گیرنده خون درست پاسخ می‌دهم چرا که ممکن است این خون، روزی برای کمک به یکی از عزیزانم استفاده شود.
وی که سالانه سه مرتبه خون اهدا می‌کند در ادامه می‌گوید: مدتی است که به دلیل انجام عمل جراحی و استفاده از مواد بیهوشی حین عمل مجاز به اهدای خون نیستم و از این بابت بسیار ناراحتم و منتظرم که هر چه زودتر با سپری شدن این مدت، مجدد برای اهدای خون اقدام کنم.
این اهداکننده مستمر با اشاره به برخی باورهای نادرست در اهدای خون بانوان عنوان می‌کند: خوشبختانه در اهدای خون، هرگز به مشکلی برخورد نکردم البته پزشکان و افراد گیرنده خون نیز همواره فرد اهداکننده را راهنمایی می‌کنند و توصیه‌های لازم را برای حفظ سلامتی گوشزد می‌کنند.
وی می‌افزاید: ممکن است برخی بانوان از قوای جسمانی ضعیفی برخوردار باشند یا کم خونی داشته و یا اینکه دچار نوعی ترس از اهدای خود باشند در غیر این صورت به شخصه مانعی برای اهدای خون نمی‌بینم.
علایی خاطرنشان می‌کند: اوایل و پیش از اهدای خون دچار سردردهای شدید بودم اما در حال حاضر زمان خون دهی من که فرا می‌رسد احساس سنگینی در بدن می‌کنم که با اهدای خون مجدد سرحال و سبک می‌شوم.
وی در پایان تاکید می‌کند: با توجه به فوائد اهدای خون دیگران را نیز دعوت به اهدای خون می‌کنم به طوریکه هم اکنون چند نفر از اعضای خانواده و بستگانم جزء اهداکنندگان مستمر هستند.
معتقدم اهدای خون از حجامت بهتر است
کاظم آذریابجانی یکی دیگر از اهداکنندگان مستمر می‌گوید: برای نخستین بار سال 82 با تشویق دوستان جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردم و از آن پس سالانه سه تا 4 مرتبه خون اهدا می‌کنم.
وی یکی از آثار مهم اهدای خون را رفع کسالت و ایجاد نشاط درونی در خود عنوان کرده و ادامه می‌دهد: معتقدم اهدای خون ثواب و اجر اخروی دارد از این رو علی رغم برخی صحبت اطرافیان مبنی بر اینکه اهدای خون مضر سلامت انسان است، هربار که از طرف اداره انتقال خون با من تماس می‌گیرند داوطلبانه نسبت به اهدای خون اقدام می‌کنم.
آذربایجانی عنوان می‌کند: معتقدم خون دادن از حجامت کردن بهتر است و موجب تصفیه خون می‌شود از این رو در گفتگو میان دوستان همواره از مزیت اهدای خون گفته و آنها را به این امر تشویق می‌کنم.
با اهدای خون احساس می‌کنم در حال کمک به خود، اقوام و عزیزانم هستم
پرویز ملکی 40 ساله یکی دیگر از اهداکنندگان خون با اشاره به خاطره روز نخست خون‌دهی و انگیزه خود جهت حضور در مراکز انتقال خون خاطرنشان می‌کند: سال 72 در دوران سربازی برای کمک به چند نفر از هم دوره‌های خود که در درگیری با اشرار در منطقه زخمی شده و نیاز به خون داشتند، داوطلب شدم اما به من گفته شد که خون شما مناسب نیست و باید برای اطمینان از سلامت آن مورد آزمایش قرار گیرد.
وی عنوان می‌کند: این موضوع و آگاهی نسبت به ضرورت تامین خون مورد نیاز، تلنگری شد که هر سال برای دو مرتبه برای اهدای خون اقدام کنم.
ملکی ادامه می‌دهد: خاله من حدود 8 سال پیش نیز به دلیل ابتلا به بیماری دیابت همواره به خون نیاز داشت بنابراین با مراجعه برای اهدای خون در هر بار، احساس می‌کنم که در حال کمک به خودم، اقوام و عزیزان خود هستم و این مسئله روح مرا شاد می‌کند که خون بدن من مایه حیات و نجات کسی دیگر است.
این اهداکننده مستمر بیان می‌کند: کمک مادی به نیازمندان دارای ارزش زیادی است و به طور کلی تمایل به رفع نیاز هم نوعان در ذات ما ایرانیان وجود دارد اما حس می‌کنم اهدای خون با نیت رضای خدا و کمک به نیازمندان، دارای ارزش بیشتری است چراکه از بخشی از وجودت برای نجات دیگری می‌بخشی.
همیشه برای اهدای خون لحظه شماری می‌کنم
محمدی از اهداکنندگان مستمر که با شنیدن آثار و فوائد مثبت خون دهی از سوی دوستش به این کار ترغیب شده بود، می گوید: سال 88 برای نخستین بار با تشویق دوستم و با انگیزه کار خیرخواهانه در کنار تامین و حفظ سلامتی خودم خون دادم.
وی می‌افزاید: اکنون نزدیک به 7 سال است که سالانه سه مرتبه اهدای خون می‌کنم و طوری شده که هربار برای اهدای خون لحظه شماری می‌کنم و دوست دارم که نوبت خون دهی من زود فرا برسد.
این اهداکننده با اشاره به نظر اطرافیان درباره اهدای خون عنوان می‌کند: نظرها در این خصوص متفاوت است برخی از دوستان با سوالاتی همچون سرت گیج نمی‌ره، احساس ضعف می‌کنی یا نه و سوالاتی از این قبیل همواره تلاش می‌کنند تا مرا از این کار بازدارند اما عده‌ای دیگر با بیان مزایای معنوی و جسمی اهدای خون تشویق می‌کنند.
با شنیدن فوائد خون‌دهی به جمع اهداکنندگان پیوستم
محمد نجفی با اشاره به خاطره‌ای جالب از نحوه آشنایی با اهدای خون و مراجعه به مرکز خون دهی می‌گوید: شبی از شبها به هنگام مراجعه به منزل در خیابان متوجه تعداد زیادی از مردم شدم که در صفی طولانی منتظر ایستاده بودند، کنجکاو شده و جلو رفتم تا موضوع را جویا شوم که متوجه شدم آنها برای اهدای خون به صف ایستاده‌اند.  
من نیز با شنیدن تعاریف‌ فوائد خون دهی از سوی آنها به جمع اهداکنندگان پیوستم اما نزدیک به نوبت من که رسید با دیدن سرنگ مخصوص اهدای خون دچار ترس شده و با بهانه اینکه کاری برای من پیش آمده از آنجا خارج شدم و دیگر آن شب برنگشتم.
تقریبا دو ماه بعد از آن ماجرا با غلبه بر ترسم و با تحقیق و مطالعه در مورد خون دهی مجددا برای اهدای خون مراجعه کرده و اکنون سالهاست که جزء اهداکنندگان مستمر هستم.
افزایش درصد اهداکنندگان مستمر از اهداف انتقال خون استان است
محمد حسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اینکه 50 درصد مراجعه کنندگان اهدای خون، مربوط به اهداکنندگان مستمر هستند، می‌گوید: یکی از برنامه‌ها و اهداف اداره انتقال خون استان، افزایش درصد اهداکنندگان مستمر است. 
وی با تاکید بر اینکه هدف ما رسیدن به اهدای خون 90 درصدی در استان است، می‌افزاید: به علت رشد جمعیت، افزایش تصادفات، رشد بیماری‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی و پیشرفت‌های پزشکی سالانه احتیاج ما به فرآورده‌های خونی افزایش می‌یابد.
برادران با اشاره به نقش مهم رسانه در آگاهی بخشی آحاد جامعه عنوان می‌کند: رسانه‌ها در نهادینه کردن فرهنگ انتقال خون وظیفه سنگینی بر دوش دارند زیرا اشاعه فرهنگ اهدای خون سالم و گسترش آن علاوه بر تأمین خون مورد نیاز بیماران به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء سطح سلامت روان جامعه کمک می‌کند.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان می‌کند: اهدا کنندگان مستمر از انجام رفتارهای پرخطر که ممکن است روند اهدای خون آنها را به خطر بیندازد اجتناب می‌کنند و به نوعی خود مراقبتی دارند زیرا با استانداردهای ما آشنا هستند.
اهداکنندگان مستمر الگویی نمونه در خانواده و محیط کار هستند
وی ادامه می‌دهد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اهداکنندگان مستمر معمولا به عنوان الگو در میان خانواده و محیط کار شناخته شده‌اند و حس نوع دوستی و رعایت ارزش‌های انسانی و اسلامی در این افراد چشمگیر است زیرا این رفتار از درون آنها سرچشمه می‌گیرد.
برادران یکی از سیاست‌های سازمان انتقال خون را افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون ذکر کرده و عنوان می‌کند: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند اما درصد اهدا کنندگان خانم بسیار پایین است.
وی در ادامه می‌افزاید: وجود برخی باورهای نادرست در خصوص اهدای خون بانوان موجب شده تا سهم زنان در اهدای خون داوطلبانه بسیار پایین باشد در حالی‌که بانوان به لحاظ مخاطرات خونی جمعیت سالم‌تری هستند لذا تقاضا داریم که با کنار گذاشتن این باورهای غلط، برای اهدای خون داوطلب شوند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان