۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین کودکان به دلیل بی‌دفاع بودن بیشتر در معرض سودجویی قرار دارند
کد خبر: ۲۰۲۵۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

جمال انصاری:

کودکان به دلیل بی‌دفاع بودن بیشتر در معرض سودجویی قرار دارند

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: کودکان و نوجوانان به دلیل بی‌دفاع بودن در معرض انواع سودجویی‌ها قرار دارند که این موضوع نشان از نیاز بیشتر به حمایت از آنان دارد.

کودکان به دلیل بی‌دفاع بودن بیشتر در معرض سودجویی قرار دارند
به گزارش صبح قزوین، جمال انصاری در مراسم افتتاحیه کارگاه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان اظهار کرد: کودکی دوران پایه‌گذاری شخصیت انسان بوده و سلامت روانی و جسمانی انسان بستگی به چگونگی گذراندن این دوران دارد.
این مهم اجتناب‌ناپذیر حمایت‌های خاص خود را متوجه این گروه از افراد جامعه می‌کند.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: در جامعه قشرهای مختلفی وجود دارد که نیازمند توجه و حمایت قانون‌گذار هستند اما به دلیل اینکه کودکان به حمایت بیشتری نیاز دارند حمایت همه جانبه قانون‌گذار نیز پررنگ‌تر می‌شود.
انصاری ادامه داد: در آیات قرآن کریم به پاکی نهاد کودک در هنگام تولد و خالی بودن از هر گونه پلیدی اشاره شده و تربیت کودک را از این منظور که قادر است خوب و بد را بپذیرد، قابل اهمیت دانسته است.
حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه با توجه ویژه به این قشر از قشرهای جامعه قلب نوجوان را به زمینی تشبیه می‌کند که هرچه در آن وارد شود، می‌پذیرد.
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: با وجود دستیابی بشر به پیشرفت‌های قابل توجه اما هنوز در برخی از نقاط جهان برده‌داری سنتی، استفاده از کودکان در امر قاچاق مواد و کودکان کار را مشاهده می‌کنیم.
کودکان و نوجوانان به دلیل بی‌دفاع بودن در معرض انواع سودجویی‌ها قرار دارند که این موضوع نشان از نیاز بیشتر به حمایت از آنان دارد.
وی اضافه کرد: حمایت بخشی از این گروه نمی‌تواند موجب برطرف شدن تمام مشکلات آنان در بحث دادرسی شود این در حالی است که باید پذیرفت که بزهکاری و در معرض بزه قرار گرفتن امری اجتناب‌ناپذیر است بنابراین تدوین و تصویب قوانین جدید برای جلوگیری از افزایش جمعیت کیفری می‌تواند مؤثر باشد.
رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: در اسناد بین‌المللی به منظور ضرورت همه جانبه کشورها در کنار اقدام‌ها، پیمان‌نامه حقوق کودک در 54 ماده در سال 1368 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.
در این پیمان‌نامه تمام افراد زیر 18 سال تمام در گروه کودکان و نوجوانان قرار گرفته و مشمول این قانون می‌شوند.
وی اظهار کرد: گرچه مقررات قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به قشر کودکان و نوجوانان داشته اما نامشخص بودن چارچوب این قشر عملاً حمایت‌های متفاوتی را متوجه این قشر از قشرهای جامعه کرده است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: با گذشت زمان قانون‌گذار به دنبال تصویب مقررات شفاف و قابل اجرا نسبت به اطفال کرده است که از جمله آنها می‌توان راه‌اندازی شعب ویژه اطفال و نوجوانان، قضات ویژه و امکان تخفیف مجازات اشاره کرد.
انصاری عنوان کرد: در نوآوری‌ها و رویکرد جدید قانون‌گذار در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در سال جاری به تصویب رسیده توجه ویژه‌ای به ارتقا حقوقی این قشر شده است.
این مسئول تصریح کرد: گرچه به این واسطه چارچوب‌ها و نمایه کلی این نگاه و توجه حمایتی در دیدگاه قانون‌گذار در بخش‌هایی جای تردید دارد اما جهت‌گیری اصلی مقررات یادشده جایگزین اقدامات تأمینی به جای مجازات اطفال و نوجوانان است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به دادرسی اطفال در کشورهای مختلف اظهار کرد: دادرسی اطفال در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران نیازمند سازوکار متفاوت، تصویب مقررات و توجه ویژه است.
انصاری اضافه کرد: در کنار تمام این امور ضرورت تغییر نگاه و توجه ویژه دستگاه‌های مرتبط با اطفال و نوجوانان نیازمند بازبینی اجرایی جدی دارد.
روابط عمومی دادگستری استان قزوین انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان