۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین فقط صنايع سازگار با محيط زيست مجوز استقرار خواهند گرفت
کد خبر: ۱۹۴۸۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مديركل محيط زيست قزوين:

فقط صنايع سازگار با محيط زيست مجوز استقرار خواهند گرفت

مدير كل خفاظت محيط زيست قزوين فقط صنايعي را كه داراي تكنولوژي بالا و سازگار با محيط زيست هستند، قابل استقرار و بهره‌برداري در اين استان دانست.

فقط صنايع سازگار با محيط زيست مجوز استقرار خواهند گرفت
به گزارش صبح قزوین، صدرالدين عليپور در نشست خبري كه به مناسبت هفته هواي پاك در سالن جلسات اين اداره كل برگزار شد، ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: به دليل تجمع بيش از 3 هزار واحد صنعتي در استان به طور قطع آلودگي ناشي از صنايع بيش خودروهاست و به همين خاطر به صنايعي كه صرفا از نظر اقتصادي به صرفه باشد مجوز داداه نخواهد شد بلكه صنايع بدون آلايندگي و با تكنولوژي بالا مجوز استقرار خواهند گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین به وجود مراکز دانشگاهی متعدد در استان اشاره کرد و گفت: ارتباط دوسویه میان اداره‌کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه‌های استان قزوین به منظور بهره‌گیری از توان و دانش تخصصی دانشگاهیان برقرار خواهيم كرد.
عليپور علاوه بر مراكز دانشگاهي ارتباط موثر با رسانه، استفاده از ظرفيت تشكل ها به عنوان بازوان كمكي اين اداره كل و همفكري با صاحبان صنايع را از جمله برنامه هاي پيش روي خود برشمرد و تصريح كرد: با كمك همه اينها اتاق فكري در راستاي حل معظلات زيست محيطي استان تشكيل خواهيم داد.
2 (1) وي در ادامه يادآور شد: به نظر می رسد ارتباط موثری بین محیط زیست و صنعت برقرار نیست و ما اطلاعات جامعی از وضعیت آلاینده های صنعتی نداریم تا برنامه ریزی منطقی صورت گیرد؛ لذا برای دریافت آخرین آمار از پایش ها بانک اطلاعاتی جامع صنایع را راه اندازی و تكميل خواهیم کرد تا برنامه های جدید بر اساس وضعیت موجود هماهنگ شود.
علیپور در خصوص درصد آلاینده‌های موجود در هوا تاكيد كرد: در بحث تفكيك منابع آلايندگي نياز به سيستم دقيق پايش داريم و بدون داشتن یک سیستم جامع، هماهنگ و آنلاین پایش آلودگی هوا، قضاوت در خصوص درصد آلاینده‌های موجود در آن دشوار است و نمی‌توان با استناد به اطلاعات موجود، آلودگی را کنترل کرد.
مدير كل حفاظت محيط زيست قزوين دادن اعداد و ارقام در خصوص آلاينده هاي هوا در قزوين را غيركارشناسي دانست و اضافه کرد: به منظور واقعی‌تر کردن وضعیت آلاینده‌های موجود در هوا و کنترل آلودگی آن، باید شبکه پایش هم به لحاظ تعداد و هم از نظر مکان‌یابی احداث ایستگاه‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و در عین ارتقای تجهیزات تخصصی و بانک اطلاعاتی، توان کارشناسی افزایش یابد.
3 وی در خصوص ساخت جاده قزوین، االموت به تنکابن اظهارداشت: هر پروژه‌اي كه در سطح كلان ملي يا استاني اتفاق مي‌افتد قبل از كار نيازمند ارزيابي زيست محيطي است که متاسفانه این طرح فاقد این گزارش است و به دلیل عبور بخشی از جاده از پوشش های گیاهی و گذرگاه حیات وحش نگران وضعیت تخریب محیط زیست آن هستیم که در حال حاضر دفتر ارزيابي سازمان محيط زيست با اين كار مخالفت كرده تا پرونده ارزيابي تكميل شود.
دكتر عليپور در درباره همكاري با سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان نيز عنوان كرد: یکی از بخشهایی که برای ورود جدی به آن برنامه ریزی خواهیم کرد توجه به اکولوژی کشاورزی است که برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک توسط سموم کشاورزی، بازگشت آب استخرهای پرورش ماهی در رودخانه ها و تهدید گونه های بومی منطقه درصددیم با استفاده از متخصصان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کنترل زیست محیطی انجام شود.
علیپور اظهارداشت: با امضاء تفاهم نامه با جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسي كشاورزي از حضور کارشناسان آنها در پایش ها به عنوان همکار استفاده خواهیم کرد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان قزوين در پايان به برنامه هاي هفته هواي پاك اشاره كرد و گفت: هفته هواي پاك از 29 دي آغاز مي‌شود و تا 5 بهمن ادامه خواهد داشت و افتتاح پروژه های زیست محیطی از جمله تصفیه خانه یکی از واحدهای صنعتی در شهر صنعتی البرز، آموزش تاکسیرانان، نشست با صنعتگران، معاینه فنی رایگان خودروها، درختکاری در مدارس و چند نقطه شهری با هدف اجرای مدارس سبز، همایش دوچرخه سواری، اجرای طرح همیارمحیط زیست و پیاده روی به قله مردمي بوستان بارجين از مهمترین برنامه های اين هفته خواهد بود.
منبع: روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان قزوين انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان