۱۴/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۲ چهارشنبه

صبح قزوین نشست کمیته مدارس مجری طرح مروج سلامت شهرستان آبیک برگزار شد
کد خبر: ۱۷۷۵۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نشست کمیته مدارس مجری طرح مروج سلامت شهرستان آبیک برگزار شد

اولین نشست سال جاری کمیته مدارس مجری طرح مروج سلامت شهرستان آبیک در سال تحصیلی جاری، روز ۲۵ آذر ۱۳۹۲ برگزار شد.

نشست کمیته مدارس مجری طرح مروج سلامت شهرستان آبیک برگزار شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در ابتدای این نشست، بهجت امینی کارشناس برنامه مدارس، نوجوانان و جوانان مرکز بهداشت آبیک در تشریح برنامه مدرسه مروج سلامت گفت: برنامه مذکور ابعاد وسیعی از سلامت در محیط های آموزشی را در برگرفته و تمامی جنبه‌های آن شامل: محیط مدرسه، والدین و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را شامل می شود.
وی هدف کلی این برنامه را ترویج و استقرار مفاهیم ارتقای سلامت در بین دانش آموزان مدارس از طریق استقرار نظام مدارس مروج سلامت بیان کرد و از توانمند سازی دانش آموزان، کارکنان، والدین و مربیان در زمینه مفاهیم ارتقای سلامت نوجوانان و جوانان، ساختار مدارس مروج سلامت، ارائه خدمات سلامت در یک مجموعه ادغام یافته و ارتقای شاخص های آن و همچنین بهبود وضعیت بیماریابی و درمان دانش آموزان مبتلا به اختلالات و مشکلات سلامتی به عنوان اهداف اختصاصی نام برد.
این کارشناس، بهبود الگوهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان و پیشگیری از رفتارهای مخاطره ‌آمیز سلامت در آنان، بهبود شرایط فیزیکی و بهداشت محیط در مدارس و افزایش مشارکت مخاطبان برنامه را، دیگر اهداف اختصاصی آن دانست.
در ادامه برنامه، تهدیدها و موانع موجود در اجرای بهینه برنامه که در سال گذشته از طریق پایش‌ها و بررسی‌های میدانی استخراج شده بود، ارائه شد.
طبق این گزارش، کمبود نیروی مراقبین سلامت در مدارس، نبود فضای فیزیکی برای اتاق بهداشت، نیاز به تعمیر و نوسازی برخی مدارس مروج سلامت، نبود بوفه برای عرضه مواد غذائی در مدارس، کمبود مکان ورزشی کافی و مناسب، کمبود فضای سبز در مدارس و عدم مشارکت کافی سایر کارکنان مدرسه - در صورت وجود مراقبین سلامت در مدرسه - از مهم ترین موانع موجود در اجرای کامل این برنامه به شمار می‌آید.
همچنین عدم تبحر کافی مربیان بهداشتی در زمینه شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب اجتماعی، عدم توزیع محتویات آموزشی به مدارس مجری طرح و کمبود اعتبارات برای انجام فعالیت های این مدارس از دیگر مشکلات تاثیرگذار اعلام شد.
در نشست فوق، اعضای کمیته راهکارهای پیشگیری از وقوع حوادث در مدارس، به ویژه حوادث ناشی از وسایل گرمایشی غیر استاندارد را برای تأمین سلامت دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر گذاشتند و مصوب شد برای نظارت بر وسایل مذکور، کارکنان بهداشتی نظارت کامل را بر عهده گرفته و در صورت مشاهده هر گونه نقص، موضوع را به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال کنند.
در پایان این نشست، هر یک از اعضای شرکت‌کننده متعهد شدند پیگیری اقدام های لازم برای رفع موانع اجرای کامل برنامه بر اساس اختیارات و امکانات سازمان خود باشند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان