۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین ‌اهمیت احیای باغستان‌های قزوین کمتر از دریاچه ارومیه نیست
کد خبر: ۱۷۵۲۸۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

‌اهمیت احیای باغستان‌های قزوین کمتر از دریاچه ارومیه نیست

‌استاندار قزوین به اهمیت نقش باغستان‌ها در استان قزوین اشاره کرد و گفت: کمربند سبز استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اهمیت احیای باغستان‌های قزوین کمتر از دریاچه ارومیه نیست و در این راستا این موضوع باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

‌اهمیت احیای باغستان‌های قزوین کمتر از دریاچه ارومیه نیست

‌استاندار قزوین به اهمیت نقش باغستان‌ها در استان قزوین اشاره کرد و گفت: کمربند سبز استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اهمیت احیای باغستان‌های قزوین کمتر از دریاچه ارومیه نیست و در این راستا این موضوع باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه قزوین، فریدون همتی در بازدید از باغستان‌های سنتی‌ ‌اظهار کرد: این باغستان‌ها میراث پدرانی است که از هزاران سال پیش تا به امروز به ما به امانت واگذارشده‌ و از نظر نوع مهندسی طراحی بی‌بدیلی ‌دارد.

همتی در جلسه احیاء باغستان‌های سنتی استان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز در محل خود باغستان‌ها هستیم، ازاین‌رو می‌توان تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها به فراخور شرایط اتخاذ کرد.

استاندار قزوین اضافه کرد: یکی از موضوعات پایه‌ای که در اقتصاد مقاومتی باید مدنظر گرفته شود، همین باغستان‌ها است و رویکرد به این موضوع باید رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد.

وی در ادامه بر بکارگیری علم روز در باغستان اشاره کرد و گفت: می‌توان با بکارگیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری و همچنین استفاده از پتانسیل‌های جوانان و دانشجویان در راستای تجهیز باغداران به وسایل و امکانات متناسب با شرایط باغستان‌ها، یک پویایی خوبی در باغستان‌ها ایجاد کرد.

استاندار قزوین در ادامه به اهمیت مسئله باغستان‌ها و احیای آن اشاره کرد و گفت: موضوع باغستان‌ها که نقش بارزی در هویت استان دارد، باید با جدیت پیگیری شود و در این راستا باید جلسات منظمی صورت گیرد و مدیران مرتبط به همراه مشاوران کار کارشناسی و مطالعاتی را انجام دهند.

همتی به اهمیت نقش باغستان در استان قزوین اشاره کرد و افزود: کمربند سبز استان از اهمیت بسیار بالایی دارد و اهمیت احیای باغستان‌های قزوین کمتر از دریاچه ارومیه نیست و این موضوع باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

وی در ادامه به سفر ریاست جمهوری به استان اشاره و تصریح کرد: در این سفر باید تلاش شود تا بتوان اعتباراتی از جانب دولت برای این موضوع مهم در نظر گرفته شود و نگاه‌ها به این موضوع حساس شود.

استاندار قزوین افزود: باید شهروندان و باغداران را نیز نسبت به‌ضرورت حفظ باغستان سنتی حساس کنیم و همه موانع پیش‌روی حفظ و نگه‌داری از آنها را شناسایی کرده و از بین ببریم.

وی با تأکید بر حفاظت زمین‌های باغستان اظهار کرد: تا زمانی که بنده در استان قزوین هستم احیای باغستان‌ها از اولویت‌های استان است و از وجب‌به‌وجب این زمین‌ها حفاظت و حمایت می‌کنم.

همتی از صاحبان باغات و باغداران درخواست کرد تا در راستای مدیریت باغستان‌ها همکاری کرده و اگر بر سر موضوعی به‌اتفاق نظر رسیدیم همه از آن تبعیت کنند.

وی به مشکلات موجود در تقسیم آب اشاره کرد و گفت: باغداران همه برای رفع این مشکلات باید در کنار هم به حل آن بپردازند و ما نیز از شما حمایت خواهیم کرد.

استاندار قزوین افزود: همه‌ی مردم قزوین باید خود را مالک و صاحب باغستان‌ها بدانند، زیرا که این باغستان تغذیه محیط زیستی برای استان دارد و به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند بشمار می‌آید.

همتی در ادامه به مشکلاتی که در باغستان‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: موضوع ساخت جاده، امنیت، بیمه باغداران و به‌ویژه مشکلات آب باغ‌ها باید بررسی و کارشناسی شده و در این مسیر جهاد کشاورزی باید یک ورود جدی به این موضوع داشته باشد.

وی افزود: این باغستان‌ها ظرفیت نگاه‌های متفاوت را در خود دارد، لذا می‌توان برای اقتصادی کردن منطقه، بحث توریستی بودن را مطرح ساخت که این مساله می‌تواند ظرفیت بی‌نظیری باشد، به‌گونه‌ای که هر گردشگر داخلی و خارجی با مهندسی که از گذشته تابه‌حال در این باغستان‌ها وجود داشته، آشنا شود.

در جریان بازدید جمعی از باغداران باغستان‌های سنتی قزوین مسائل و مشکلات خود چون نبود راه دسترسی مناسب به باغ‌ها، مشکلات تقسیم آب، امنیت، عدم انگیزه برای باغداران و بیمه را با استاندار در میان گذاشتند.

معاونان اقتصادی و امور عمرانی استاندار، شهردار قزوین، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، استاندار را در این بازدید همراهی کردند.

به گزارش صبح قزوین ، قزوین دارای دو هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان