۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین سفته بازی ارز دیگر گزینه مردم نیست/ تشکیل گروه مطالعاتی یکسان سازی نرخ ارز
کد خبر: ۱۷۳۶۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سفته بازی ارز دیگر گزینه مردم نیست/ تشکیل گروه مطالعاتی یکسان سازی نرخ ارز

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه سفته بازی در بازار ارز دیگر گزینه مردم نیست گفت: بانک مرکزی در حال مطالعه در طرح یکسان سازی نرخ ارز است.

سفته بازی ارز دیگر گزینه مردم نیست/ تشکیل گروه مطالعاتی یکسان سازی نرخ ارز
به گزارش صبح قزوين، پیمان قربانی در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ کف دلار گفت: اظهارات سیف مخالفت بانک مرکزی با کاهش نرخ ارز تعبیر شد در حالی که انتظارات مثبت ایجاد شده باید با شواهد عینی و عملی همراه باشد.
اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در جهت ثبات بخشی به بازار ارز بود و هیچ فرصتی را از اقتصاد ایران سلب نکرد.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: نرخ ارز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به صورت هیجانی روند نزولی به خود گرفت و رئیس کل بانک مرکزی با بهره گیری از ابزار اعتبار خود، ثبات را به این بازار بازگرداند.
وی با بیان اینکه نرخ ارز در متغیرهای اقتصادی همانند تصمیمات مربوط به تولید، مصرف، پس انداز، تجارت خارجی، رقابت پذیری اقتصادی، تعادل در بازارهای دارایی و کالایی و غیره تاثیرگذار است افزود: مقوله نرخ ارز در تمام کشورهای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.
نرخ ارز در ایران به دلیل عدم تعادل، رشد نقدینگی و تحریم های ناعادلانه بین المللی در سال های 90 و 91 شوک های مختلفی را تجربه کرد که منشا بسیاری از آنها انتظارات بود.
قربانی تاکید کرد: خوشبختانه روند کاهش نرخ ارز آغاز شده و این نهاد مالی نیز در این مدت اقداماتی نظیر راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و تامین نیازها از این مرکز را برای کاهش مشکلات در پیش گرفت.
در بحث ارز نه تنها نرخ بلکه نوسان پذیری و تلاطم آن نیز دارای اهمیت ویژه ای است زیرا فعالان اقتصادی را با خطر ریسک مواجه می کند.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته سبب شد تا افراد غیرحرفه ای نیز برای ورود به این بازار تمایل پیدا کنند و همین امر نیز تلاطم های بازار ارز کشور را گسترش داد که البته همین اتفاق در زمان کاهش قیمت ها اتفاق افتاد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: کاهش هیجانی قیمت ارز نیز نوسانات و تلاطمی را در بازار ایجاد می کند.
وظیفه قانونی بانک مرکزی حفظ و صیانت ارزش پول ملی است، البته در مقطعی برخی از کاهش ها براساس هیجانات و موج رفتارهای گروهی و بر همین اساس نوسانات هرچند مثبت اما ناپایدار بود.
وی ادامه داد: تمرکز این بانک بر مرکز مبادلات ارزی است و تمام عملیات با نرخ اعلامی روزانه انجام می شود، برهمین اساس بانک مرکزی از افزایش و کاهش قیمت ارز نفعی نمی برد.
هم اکنون سفته بازی در بازار ارز به شدت کاهش یافته و نگهداری ارزها برای حفظ ارزش پول دیگر از گزینه های مردم نیست.
این مقام مسئول در بانک مرکزی نوسان را شیشه حیات فعالیت های سفته بازی دانست و گفت: بازار ارز دیگر گزینه مطلوب برای سفته بازی نیست و این دستاورد مناسبی است.
بانک مرکزی از افزایش ارزش پول ملی استقبال می کند ضمن اینکه این بانک سیاستی را در پیش گرفته که رفتارهای هیجانی کنترل و نرخ ارز در مسیر مناسب هدایت شود به نحوی که اقتضائات اقتصاد کلان تعیین کننده نرخ ارز باشد.
قربانی با اعلام اینکه یکسان سازی نرخ ارز از برنامه های آینده بانک مرکزی است گفت: بخش های مختلفی در بانک مرکزی مشغول مطالعه در این زمینه هستند.
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان