۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین فرهنگ مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی در قزوین نهادینه شود
کد خبر: ۱۷۰۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

راحله جاتن:

فرهنگ مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی در قزوین نهادینه شود

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه فرهنگ مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی در قزوین باید نهادینه شود، گفت: با تحقق این مهم بیشتر مشکلات معلولان در رفت‌وآمد برطرف و شرایط مناسب حضور آنان در جامعه تأمین می‌شود.

فرهنگ مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی در قزوین نهادینه شود
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی بهزیستی قزوین، راحله جاتن معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه عدم مناسب‌سازی معابر عمومی و اداره‌های دولتی از جمله مشکلات معلولان در قزوین است، اظهار کرد: وزارت کشور مسئولیت طرح مناسب‌سازی این مکان‌ها را به استانداری‌ها واگذار کرده است.
وی افزود: استانداری قزوین با تشکیل کمیته‌های تخصصی استانی و شهرستانی ارزیابی مراکز دولتی را برای اجرای این طرح آغاز کرده است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی مناسب‌سازی معابر عمومی و خیابان‌ها برگزار شده تا این مناسب‌سازی با هدف افزایش رفاه معلولان پیگیری شود، بیان کرد: کارشناسان بهزیستی در این جلسات حضور داشته و طرح و ایده خود را ارائه دادند و مصوبه‌‌های خوبی در این جلسات به تصویب رسیده است.
جاتن ادامه داد: مناسب‌سازی معابر عمومی و خیابان‌ها طبق این مصوبه‌ها به خوبی اجرا نمی‌شد که در این راستا مقرر شد جلسه آموزشی برای مهندسان استان قزوین برپا شود تا پیمانکاران در جریان نحوه مطلوب این مناسب‌سازی قرار گیرند.
این مسئول مهم‌ترین مشکل در مناسب‌سازی معابر عمومی و خیابان‌ها را فرهنگ‌سازی در جامعه عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ مناسب‌سازی با هدف رفاه جامعه هدف بهزیستی و تسهیل در شرایط حضور آنان در بین مردم نهادینه شود تا هر صنفی جلوی درب مغازه خود را طوری مناسب‌سازی کند تا هر مراجعه‌کننده‌ای اعم از معلول و غیر معلول به راحتی وارد آن شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه نگرش خوبی در مناسب‌سازی معابر عمومی و خیابان‌ها در استان قزوین ایجاد شده است، اظهار کرد: این مناسب‌سازی به صورت پایلوتی انجام می‌شود تا نقایص و معایب برطرف شود، البته هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیدیم ولی نسبت به گذشته بهتر شده است.
جاتن با اشاره به اینکه مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی با هدف افزایش رفاه معلولان از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان قزوین است، یادآور شد: این اداره کل برای تحقق این هدف با نهادهای مختلفی ارتباط دارد که امسال این همکاری مطلوب بوده است.
اجرای طرح تشخیص معلولیت بین‌المللی این مسئول اجرای طرح تشخیص معلولیت بین‌المللی ICF را از جمله برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان قزوین عنوان و بیان کرد: با اجرای این طرح کارت‌هایی به معلولان داده می‌شود که درجه و نوع معلولیت مشخص است و با تعریف کدگذاری بین‌المللی این کارت‌ها در داخل و خارج از کشور اعتبار دارند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه 210 معلول ضایع نخاعی گردنی زیر پوشش این اداره کل است، یادآور شد: اداره کل یاد شده ماهیانه مبلغی را به عنوان مستمری به آنان پرداخت می‌کند.
اجرای طرح مراقبین در قزوین جاتن با اشاره به اینکه اجرای طرح مراقبین از دیگر برنامه‌های بهزیستی قزوین است که تا پایان امسال اجرا می‌شود، ابراز کرد: در اجرای این طرح آموزش نحوه مراقبت و برخورد صحیح با معلول و انواع خدمات توانبخشی به افراد مراقب آموزش داده می‌شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه برخی خانواده‌های معلول متقاضی نگهداری از آنان بودند که بهزیستی نخست از آنان در طرح یاد شده استفاده و جذب کرده است، عنوان کرد: 60 نفر از شهرستان قزوین و 20 نفر از شهرستان البرز جذب اجرای این طرح شدند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان