۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین امروزه به زنان صیغه ای با تحقیر نگاه می کنند/عاقبت زن صیغه ای بعد از تاریخ انقضاء
کد خبر: ۱۶۹۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وکیل پایه یک دادگستری:

امروزه به زنان صیغه ای با تحقیر نگاه می کنند/عاقبت زن صیغه ای بعد از تاریخ انقضاء

اکبری گفت: صیغه صرفاً یك امتیاز برای مردان محسوب می شود كه از تعهدات مادی و غیر مادی نسبت به زنان شانه خالی كنند و هیچگونه امتیازی برای زنان ندارد جزء آنكه مورد بهره برداری جنسی از سوی مردان قرار گیرند.

امروزه به زنان صیغه ای با تحقیر نگاه می کنند/عاقبت زن صیغه ای بعد از تاریخ انقضاء

  به گزارش صبح قزوین، ازدواج وحدتی اجتماعی یا قراردادی قانونی بین مردم است که باعث به وجود آمدن، خویشاوندی می‌شود.
این عمل در روابط میان اشخاص یک سنّت معمولاً صمیمی و جنسی  است که به طُرُقِ مختلف این مسئله تصدیق شده ‌و وابسته به فرهنگ یا شاخه‌های فرهنگ در هر زمینه‌ای که درک بشود، می‌باشد.

به واسطه عقد ازدواج، زن و مرد به یک دیگر حلال مى‏شوند و آن بر دو قِسم است: عقد دائم و عقد موقّت؛ عقد دائم آن است که مدّت زناشوئى در آن به هیچ وجه محدود نباشد و زنى را که به این قِسم عقد مى کنند «دائمه» مى گویند.

اما عقد موقّت آن است که مدّت زناشوئى در آن معیّن شود.
در نتیجه ازدواج موقت(صیغه) بهانه ای شد تا آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سعیده اکبری وکیل پایه یک دادگستری، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: ازدواج از جهت مدت بر دو نوع  دائم و موقت است ،البته در زبان محاوره ای به ازدواج موقت « صیغه» هم می گویند .

این کارشناس حقوقی ادامه داد: اگر هنگام عقد ازدواج مدتی برای آن معین نكنند ، ازدواج دائم  است و به عبارت دیگر لزومی ندارد كه هنگام عقد تصریح شود كه ازدواج برای همیشه و دائم  است بلكه همان قدر كه قید نشود كه ازدواج برای مدت محدودی مثلاً یك سال است، كافی می باشد ،  طبق ماده 1075 قانون مدنی نكاح  این گونه تعریف شده است که« نكاح وقتی منقطع است كه برای مدت معین واقع شده باشد»

images (6)

وی در خصوص نکاح منقطع گفت: نكاح منقطع می تواند برای مدت بسیار كوتاه مثلاً‌چند ساعت یا مدت بسیار زیاد از قبیل چندین سال تعیین شود.
در ازدواج موقت باید حتماً مهریه و مدت ازدواج مشخص باشد.
حال  آن که در ازدواج دائم احتیاجی نیست كه موقع عقد حتماً مهریه را تعیین كنند .

ازدواج موقت صرفا برای تشکیل خانواده استفاده نمی شود

اکبری با اشاره به قانون مدنی  استدلال کرد: علت حساسیت قانون مدنی بر تعیین دقیق و مشخص ، مدت نكاح و میزان مهریه آن است كه ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم برای تشكیل كانون خانوادگی نبوده بلكه امری موقتی است و چون در قبال تمتع جنسی از زن مهریه ای به او تعلق می گیرد بنابراین طرفین باید وضعیت حقوقی خود را كاملاً بشناسند و زن در حقیقت بداند در قبال مدتی كه در اختیار شوهر است چه مهریه ای به او می‌د هند .

 وی افزود: در نكاح موقت اگر مرد تا پایان مدت با زن نزدیكی نكند باید مهریه او را بدهد زیرا حقی در اختیار او بود كه شخصاً مایل به استفاده از آن نبوده است در نكاح موقت غیر از مهریه به زن حقوق مالی دیگری از جمله نفقه تعلق نمی گیرد مگر اینكه طبق ماده 1113 در موقع عقد شرط شود .
همچنین در ازدواج موقت برخلاف ازدواج  دائم زوجین از یكدیگر ارث نمی برند .
بعد از انقضائ مدتی كه تعیین شده ، نكاح موقت خود به خود از بین می رود و احتیاج به تشریفات قانونی ندارد .

 صیغه امتیازی برای مردان محسوب می شود

وکیل پایه یک دادگستری عنوان کرد: اگر صیغه از قوانین درخشان اسلام است پس چرا بعد از 1400 سال از پیدایش اسلام هنوز به زن صیغه ای به دید تحقیر نگاه می شود.
صیغه صرفاً یك امتیاز برای مردان محسوب می شود كه از تعهدات مادی و غیر مادی نسبت به زنان شانه خالی كنند و هیچگونه امتیازی برای زنان ندارد جزء آنكه مورد بهره برداری جنسی از سوی مردان قرار گیرند.

 وی افزود: هر زمان هم مردان از این كالای جنس نهایت استفاده را بردند با بذل مدت نیز از زیر بار هر مسئولیت و تعهد اخلاقی خلاص می شوند.
به عبارتی در نكاح موقت مرد می تواند مدت باقی مانده را به زن بذل كند.
بعد از انقضاء مدت یا بذل آن در ازدواج موقت ، زن حق ندارد خود با مرد دیگری ازدواج كند و باید مدتی صبر كند اما مرد خود می تواند همسر دیگری اختیار كند.

images (4)

 در ادامه این گزارش حسین کرمی کارشناس مذهبی، درباره ازدواج موقت به خبرنگار صبح قزوین خصوص اینکه دختر و پسری که با هم ارتباط دارند خودشان می توانند صيغه محرميت بخوانند اظهار کرد: با اجازه و اذن پدر اشکالی ندارد.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به اینکه آیا صیغه را می توان به فارسی خواند گفت:خیر چون بر طبق فتوای آمده باید به شکل عربی خوانده شود.

وی با اشاره به اینکه آیا ازدواج موقت سبب تخریب  کاننون  خانواده می شود عنوان کرد: ازدواج موقت یکی از دستورات دینی است و در دین مبین اسلام شرایط ازدواج موقت و دائمی بیان شده است،ازدواج موقت برای شرایط ضروری است نه برای منافع زودگذر ولی  اگر خارج از چهارچوب دینی قرار گیرد سبب تخریب خانواده می شود.

کرمی در پاسخ به اینکه زمان و مکان در حکم ازدواج موقت موثر است گفت: برای ازدواج موقت،زمان و مکان موثر است زیرا شرایط ازدواج دائم فراهم نیست پس با توجه به چنین شرایطی ازدواج به صورت آسان تر انجام می گیرد.

images (3)

تفاوت های ازدواج موقت و دائمی

این کارشناس مذهبی در خصوص تفاوت ازدواج موقت و دائمی تشریح کرد: در ازدواج موقت بايد مدت معين شود و در ازدواج دائم تعيين مدت نيست.
در ازدواج موقت اگر مهريه معين نشود عقد باطل است.
اما در ازدواج دائم اگر مهريه معين نشود عقد صحيح است و تبديل به مهر المثل مي شود.
وی در ادامه گفت:در ازدواج موقت، زن حق هم خوابي با شوهر را ندارد.
ولي در ازدواج دائم حق هم خوابي براي زن محفوظ است.
ازدواج موقت با تمام شدن مدت، يا بخشيدن مدت توسط شوهر عقد باطل مي شود و صيغه طلاق ندارد.
اما در ازدواج دائم تازماني که صيغه طلاق با رعايت شرايط خوانده نشود زوجيت انها باقي است.

images (5)

کرمی عنوان کرد: جدائي زن و شوهر در ازدواج موقت با بخشيدن مدت توسط شوهر نياز به شاهد و يا پاک بودن زن از عادت ماهيانه نمي باشد.
ولي در ازدواج دائم جدا شدن زن از شوهر بايد با طلا ق باشد و براي طلاق دادن پاک بودن زن از عادت ماهيانه و نيز حضور دو شاهد در هنگام صيغه طلاق لازم است.
در ازدواج موقت، زن نفقه ندارد، مگر آنکه در ضمن عقد شرط کند ولي در ازدواج دائم نفقه زن برشوهر واجب است.

این کارشناس مذهبی استدلال کرد: در ازدواج موقت، زن و شوهر از همديگر ارث نمي برند.
ولي در ازدواج دائم از همديگر ارث مي برند.
در ازدواج موقت زن مي تواند بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود مگر آنکه حق شوهر از بين برود، ولي در ازدواج دائم مطلقا بدون اجازه شوهر خارج شدن زن از منزل جايز نيست.
زن در عقد موقت مي تواند شرط کند که شوهر با او نزديکي نکند و لذت هاي ديگر ببرد، اما در عقد دائم اين شرط صحيح نيست.

حقوق زن در ازدواج موقت

کرمی در خصوص اینکه  زن چه حقوقي در ازدواج موقت دارد تصریح کرد:  در ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، مرد نبايد بيش از چهار ماه ، نزديکي با زن را ترک کند و زن در ازدواج موقت براي خارج شدن از خانه، احتياج به اجازه از مرد ندارد و همچنين زن مي تواند شرط کند که مرد، نزديکي و يا هر لذت خاص ديگري را ، ترک کند.
و زن در ازدواج موقت فقط مي تواند مهريه را مطالبه کند.
ولي حق خرجي ندارد و زن و شوهر در ازدواج موقت از هم ارث نمي برند.

download (1)

منتقدان فرهنگی صیغه را کلاه شرعی برای روسپی گری می دانند

در ادامه این گزارش الهام حاجی رجبی  کارشناس ارشد روانشناسی ،در خصوص ازدواج موقت به خبرنگار صبح قزوین ،اظهار کرد: البته بر ازدواج موقت(صیغه) انتقادهایی هم وارد است زیرا صیغه انتقادات بر صیغه بر پایه مواردی چون ایجاد تبعیض های اجتماعی و حقوقی علیه زنان، مغایرت با اسلام، "کلاه شرعی" بودن برای روسپی گری، رواج بیماری های آمیزشی مانند ایدز، نقض حقوق کودک حاصل از صیغه، ازهم پاشیدن خانواده ها است.
این روانشناس در ادامه گفت: از نظر فرهنگی، در جامعه ایران بسیاری "صیغه" را نوعی "کلاه شرعی" برای روسپی گری می دانند.
روسپی گری در ایران جرم بوده و مجازات شلاق دارد اما خواندن یک متن صیغه از جانب عاقد، آن را شرعی می کند.
images (12)

 تکلیف کودکان حاصل از ازدواج موقت چیست؟

 وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به کودک این است که از آنجا که ثبت صیغه الزامی نیست، زنانی که باردار می شوند، نمی توانند ثابت کنند بچه از شوهر موقت است.
چنان که طبق اعلام نماینده قوه قضائیه، تعداد زیادی پرونده در دادگاه ها وجود دارد که بعد از بارداری زن، مرد خود را پنهان کرده است و یا بچه را انکار می کند.

در پایان این گزارش نتیجه می شود که ،ازدواج سرنوشتی است که جامعه سنتی به زن عرضه می‌کند.
زن مجرد خواه محروم مانده از پیوند، خواه طغیان کرده بر آن، و یا حتی بی‌اعتنا به این نهاد، بر اساس ازدواج تعریف می‌شود.
ازدواج به دو دلیل به زن تحمیل شده‌است :زن باید  کودکانی جامعه بدهد و وظیفه دارد نیازهای جنسی مرد را برآورد و مراقبت از خانه او را به عهده گیرد.
برای هر دو طرف ازدواج در آن واحد، هم لازم است و هم سودمند، اما در موقعیت‌های این دو طرف، موازنه وجود ندارد.
برای دختران جوان، ازدواج یگانه وسیله‌ای است که بتوانند جزو اجتماع شوند و اگر «روی دست بمانند» از نظر اجتماع تحقیر شده‌اند.
.

انتهای پیام/7007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان