۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پرچم داران اجرای قانون خود را به اخلاق نبوی آراسته کنند
کد خبر: ۱۶۶۸۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آیت الله صدیقی:

پرچم داران اجرای قانون خود را به اخلاق نبوی آراسته کنند

امام جمعه موقت تهران گفت: علما، خطبا، فقها و پرچم داران اجرای قانون باید اخلاق شان، اخلاق نبوی باشد و خود را به زیور اخلاق نبوی آراسته کنند.

پرچم داران اجرای قانون خود را به اخلاق نبوی آراسته کنند
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، آیت الله کاظم صدیقی در سومین همایش سازمان بسیج حقوقدانان استان که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، بیان کرد: قرآن کریم، وحی الهی و قانون زندگی است و خداوند متعال فرموده است اگر ما در بُعد اندیشه، فکر، اخلاق، منش و اجرا و روش، نداهایی برای شما داریم و شما را به اندیشه درست، خصلت های راستین و به عمل و کردار ارزشی دعوت می کنیم نیازی در بالا نیست، شما اگر استجابت کنید این قانون را و در عمق جان، روح و زندگی خود پیاده کنید، صاحب زندگی می شوید.
وی ادامه داد: هدف از ارسال رسل، انزال کتب و قوانین شرع این بوده است که انسان زنده شود.
مشاور عالی رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: قانون خشک است و عدالت، تکلیف بوده و سخت است از این رو خداوند متعال در کنار عدل چاشنی احسان را قرار داده است؛ قانون محدود کردن اراده ها و مرزبندی آزادی ها است و طبع انسان به گونه ای است که آزادی خواه است و قانون نیز مخالف طبع است و احسان قانون را لذت پذیر می کند.
وی عنوان کرد: اگر اخلاق در جامعه حاکم باشد، انسان ها قانون را محدودیت تلقی نمی کنند، بلکه قانون ریل گذاری و تمرکز است و در واقع قانون تابلو و راهنما است و انسان را به حریت و آزادی می رساند و آزاد بودن در محدوده غرائز، آزادی در بُعد حیوانی است و از همین رو قانون انسان را محدود می کند تا به حریت برسد.
آیت الله صدیقی اعلام کرد: آزادی در ادیان الهی با مکاتب غربی فاصله بسیاری دارد و این فاصله مانند فاصله انسان و حیوان است؛ آنها حیوانیت انسانیت و بعد غریزی انسان را محور قرار دادند و حالت انسان بعد طبیعی، حیوانی، عقلانی، وحیانی و عقلانی دارد و برای دستیابی به مراتب بالا که عقل و وحی است هیچ راهی جز محدودیت ها و کنترل های جدی در بُعد غرائز وجود ندارد.
وی توضیح داد: خداوند متعال می فرماید اولین کاری که برای بشر انجام داده، این است که راهنما و الگو فرستاده و این الگوها با معجزات شان جلب اعتماد کردند بنابراین هر مصلحی که داعیه اصلاحی داشته باشد چه تحت عنوان دادگستری، دستگاه قضایی، دانشگاه، امور تربیتی، نیروی انتظامی و پاسداران که می خواهند امنیت برقرار شود، اولین قدم جلب اعتماد عمومی است.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: اگر مردم نیروی انتظامی را باور نکرده باشند اعتماد نمی کنند و اسرارشان را با این نهاد مطرح نمی کنند بنابراین جلب اعتماد بسیار مهم است.
وی با اشاره به معجزه پیامبر گرامی اسلامی اظهار کرد: 4 هزار معجزه از پیامبر گرامی اسلامی ثبت شده است که معجزه جاودان ایشان قرآن است که از معارضان و مخالفان مبارز طلبیدند که اگر می توانند حتی یک آیه مانند قرآن کریم آوردند و تا به امروز بشریت جنگ ها و پول ها هزینه کرد تا اسلام را از بین ببرند ولی نتوانستند و عاجز بودند.
مشاور عالی رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: قرآن قرائت خداست و بر قلب پیامبر و لوح محفوظ نوشته شده است و ساخته پیامبر نیست و خداوند این قرآن را بر گوش پیامبر قرائت کرده است و از برجسته ترین معجزات که در قرآن آمده است، "انک لعلی خلق العظیم" است.
وی تصریح کرد: بنابراین تا سنگرنشینان، حقوق دانان، قانون مداران و قانون شناسان ما به زیور اخلاق نبوی خود را آراسته نکنند، بدانند اعتماد مردم جلب نشود و با اجرای قانون، مردم به جایی نمی رسند و انچه دل را باز می کند، جاذبه های اخلاقی است.
آیت الله صدیقی خاطر نشان کرد: عوام الناس با منطق، استدلال و برهان در راه نمی آیند، آنها باید دل دهند و دل را اخلاق باز می کند بنابراین آنچه علما، خطبا، فقها و مراجع تقلید و پرچم داران اجرای قانون فرض اول است این است که باید اخلاق شان، اخلاق نبوی باشد.
وی با اشاره به اهمیت قانون در زندگی انسان گفت: قانون نظم را در زندگی برقرار کرده و راه حرکت جامعه به سوی قله را تسهیل می کند و قوانین الهی و مادی مسیر و مقصدشان فرق می کند و بدون قانون جامعه راه ندارد زیرا نمی داند چه مسیری را باید طی کند و این قانون است که به افراد اطمینان می دهد از این رو قانون بد، بهتر از بی قانونی است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به قانون جمهوری اسلامی که برگرفته از احکام شرع و اسلام است، تأکید کرد: قانون جمهوری اسلامی که قانون اساسی است غیر از قوانین پارلمانی دنیای غرب است، در دنیای غرب قوانین مبنا ندارد و بر اساس عرف و عادت های خودشان است و قانون اساسی ما برخواسته از وحی الهی است و وحی الهی نیز فوق همه اموری است که بشر در آن گرفتار است.
وی ادامه داد: یک قاضی و وکیل بسیجی در میدان رزم سرباز و نظامی بوده و در سنگر قضاوت، قاضی عادل هستند و در نظام اسلامی، نظامی گری شغل نیست و همه نظامی و بسیجی هستند.
آیت الله صدیقی افزود: رهبری فرمودند بسیجی فقط آن نیست که عضو بسیج است هرکس نظام را قبول دارد و از ان حمایت می کند، بسیجی است از همین رو همه مردم و علمای ما هم سرباز، سردار و هم نظامی هستند و هم اینکه فقیه و حقوقدان هستند.
وی یادآور شد: قانونی که از کتابی که خداوند متعال نازل کرده، برخواسته باشد، با هیچ قانونی قابل مقایسه نیست و ما دین مترقی تر از اسلام نداریم و دین ما یک بُعدی نیست بلکه دینی است که هم دنیا و هم آخرت را آباد می کند.
مشاور عالی رئیس قوه قضاییه اعلام کرد: این دین بود که انقلاب کرد و انقلاب ما یک انقلاب اقتصادی، کارگری و علمی نبود بلکه یک انقلاب دینی بود و رهبری دینی نیز جلو افتاد و ایمان را تزریق کرد و نسل جوان به عنوان باوزان دین جلو آمدند و نظام نوینی را بر اساس ولایت فقیه رقم زدند.
وی اضافه کرد: دین ما دین سیاست، تربیت، اقتصاد و یک دین جهانی است و همه روابط را دین تنظیم می کند، از این رو قانون اساسی ما مبنا دارد و مبنایش کتاب، سنت و اجماعی است که برگشت آن به سنت است و این پرچم دین به دست پرچم دار واقعی آن یعنی ولی فقیه رسیده است.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: ما اعتبار قانون اساسی را به امضای ولایت فقیه می دانیم ومعتقد هستیم آرا مردم را اگر امام امضا نکند، آرا مردم اعتباری ندارد و آرا مردم را خدا باید اعتبار دهد و اعتبار مردم ما به دیانت و اسلامیت آنها است و اگر ایمان را از بشر بگیریم بوش و رئیس جمهور آمریکا می شود.
وی عنوان کرد: ایمان به انسان طهارت و ارزش می دهد و انسان منهای ایمان همان چهارپایان هستند بنابراین قانون اساسی ما چون مبنا دارد و ریشه در وحی دارد مترقی ترین و جامع نگرترین قانون است و ضمانت اجرای آن نیز ولایت فقیه است و پارلمان نیز بازویی برای اجرایی کردن قانون اساس و میزان نیز دستگاه قضایی است.
آیت الله صدیقی بیان کرد: کسانی که به قانون عمل نمی کنند باید دستگاه قضا آنها را قانون مدار کرده و از بیراه بیرون کشد که این میزان نیز قوه قضاییه و حقوقدانان هستند و قاضی در نظام جمهوری اسلامی الگو است و باید مردم خود را با نظم عملی قاضی تطبیق دهند و بسیج حقوقدانان به معنای بسیج شرع مداری و قانون مداری است.
وی یادآور شد: بنابراین چشم ما به شما روشن است و از بیرون نترسیم و از خودمان بترسیم و آمریکا برای ما خطر نبوده و نیست و امام خمینی (ره) نرخ را برای ما معین کردند و فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و امام اهل شعار نبود و این را با باور می گفتند و این قرن، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران است.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان