۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین پیروز دانستن مذاکرات ژنو دروغ بزرگ و فریب مردم است/ فریاد خزانه خالی دولت، چراغ سبز به دشمن است
کد خبر: ۱۶۲۸۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی:

پیروز دانستن مذاکرات ژنو دروغ بزرگ و فریب مردم است/ فریاد خزانه خالی دولت، چراغ سبز به دشمن است

استاد دانشگاه قزوین و کارشناس مسائل سیاسی پیروزی بزرگ خواندن قطعنامه ژنو را فریب مردم دانست و گفت: این دروغ بزرگی است که داده ها را در مقابل از دست رفته ها یکی بدانیم و از آن به پیروزی تعبیر نماییم.

پیروز دانستن مذاکرات ژنو دروغ بزرگ و فریب مردم است/ فریاد خزانه خالی دولت، چراغ سبز به دشمن است

محمد امیدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: انتقاد دارای 2 جنبه است یکی ادعای انتقاد پذیری را دارد و دیگری عملا دارای این روحیه است.

وی تصریح کرد: دولت احمدی نژاد را می توان به 2 بخش تقسیم کرد یعنی از سال 84 تا 90 که یک دولت عدالت گرا و اصول گرا محسوب می شد.
اما در 2 سال آخر نمی توان آن را جزء دولت عدالت گرا دانست.

وی ادامه داد: در عمل دیده می شود که شعار داده شده با عمل مطابقت ندارد.
در دولتهای جهان به خصوص آمریکا هم این امر دیده می شود برای مثال شعار حقوق بشر را سر می دهند اما عملا خود را ملزم به رعایت آن نمی دانند.

استاد دانشگاه قزوین عنوان کرد: متاسفانه در دولت دکتر روحانی نیز انتقاد و بیان دیدگاه مخالف سریعا منکوب می شود و بر علیه آن شخص انتحار سیاسی صورت می گیرد.
 در همین مساله توافقات ژنو، در حالی که رسانه های وابسته به دولت بر طبل پیروزی بزرگ می نواختند عده ای از نمایندگان و سیاستمداران ابهامات موجود در این توافق نامه را مطرح نمودند که از سوی رسانه های وابسته موضع شدید و بدترین انتقادات انجام و متهم به اسرائیلی بودن شدند، در حالی که این عملکرد با سیاست اعلام شده توسط رئیس جمهور مطابقتی نداشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: باید کاری شود که سیاست اعلامی با سیاست اعمالی مطابقت کند که آن نیازمند صادقانه عمل کردن و قبول نقد منصفانه می باشد.

IMG_8092 - Copy

وی به مذاکرات ژنو اشاره و پایه اولیه آن را در سفر رئیس جمهور به نیویرک اعلام کرد و ادامه داد: اطلاع رسانی و بیان دست آوردهای به دست آمده از سوی تیم ایرانی بسیار ضعیف بود و آن را محرمانه تلقی می کردند در حالی که سایر دولت ها و رسانه های بیگانه از آن اطلاع کامل داشتند.
آیا ملت رشید ایران محرم نیست و چرا باید تحلیلگران ایرانی اطلاعات و اخبار مربوط به ایران را از کانال ها و رسانه های خارجی دریافت نمایند؟

امیدی تاکید کرد: اعتقادی به اصولگرا و اصلاح طلب ندارم بلکه به نظر من اکنون 2 طیف و نظر وجود دارد: اسلام گرا و غرب گرا.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: 20 روز پیش اطلاعاتی را از روزنامه هاآرتص اسرائیل دریافت کردم.
بعد از ایجاد توافق بین ایران و 5+1 مشاهده شد که تفاهم نامه اخیر تقریبا همانی است که در این روزنامه انعکاس یافته است.
حال سوال اینجاست که چرا باید روزنامه ها و رسانه های غربی به خصوص اسرائیل از مفاد گفت و گوها و صحبت های رد و بدل شده میان مذاکره کنندگان اطلاع یابند اما در داخل کشور یک سکوت و عدم اطلاع رسانی انجام و بر روی ان قفل زده شود؟ چرا باید اطلاعات مربوط به این مذاکرات به صورت قطره چکانی، به مردم داده شود تا از اصل قضیه اطلاعی نیابند؟

وی به سخنان رئیس جمهور در خصوص اینکه چرا باید چرخه هسته ای ما بچرخد اما زندگی مردم نچرخد اشاره و عنوان کرد: این سخنان نشان دهنده چراغ سبزی به دشمنان می باشد، چرا که تحریم های تحمیل شده به ایران را موثر تلقی می کنند و آن را زمینه توافق های به وجود آمده می دانند، از این رو با فشار بیشتر سعی در خسته تر کردن مردم و مسئولان می کنند.

این استاد دانشگاه همچنین به سخن دکتر روحانی در باب خالی بودن خزانه آن هم یک روز قبل از مذاکرات سابق اشاره و تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور یک روز قبل از مذاکرات حساس 5+1 در دانشگاه تهران داد از خالی بودن خزانه کشور می زند مانند این است که فرماندهی در زمان جنگ بر بالای خاکریزی برود و خطااب به دشمن بگوید که ما اسلحه ای نداریم، وسیله ای برای جنگ نداریم، آیا دشمن با این سخن عقب نشینی می کند یا گستاخ تر به حملات خویش ادامه می دهد؟

امیدی تاکید کرد: بیان این سخنان عین بی تدبیری است.

وی به مذاکرات انجام شده در ژنو هم اشاره و بیان کرد: آمریکایی ها به سبب اینکه منافعشان در منطقه در حال به خطر افتادن است و مجبور به عقب نشینی از آن هستند نیازمند همکاری و مشورت با ایران بودند و این چیزی است که 35 سال آن را دنبال می کردند.
متاسفانه به جای اینکه امسئولان ایرانی در آخرین مرحله اقدام به امتیاز دهی نمایند در اولین سفر رئیس جمهور ایران اقدام به مکالمه تلفنی با آمریکا کردند و همین امر سبب شد که آمریکا ادعای تسلیم شدن ایران را در دنیا داشته باشد و مذاکرات و گفت و گوها را نشان دهنده آن تسلیم شدن بداند.

امیدی تاکید کرد: اینکه در رسانه ها از تفاهم نامه اخیر به عنوان بازی برد- برد یاد می شود اشتباه است؛ چرا که در این تفاهم نامه امتیازاتی که ایران داد و آنچه در ظاهر گرفت تناسبی وجود ندارد، حتی از منظر شکلی که ایران 21 مورد امتیاز داد و 12 امتیاز گرفت نیز تناسبی وجود ندارد و متاسفانه در این مذاکرات مسئولان مذاکره کننده امتیازات اساسی را دادند و به گرفتن امتیازات کوچک قانع شدند.

وی به دیباچه و مقدمه این تفاهم نامه اشاره و گفت: در این مقدمه آمده که ایران می تواند از انرژی صلح آمیز برخوردار باشد و این چیز مشخصی است که همه کشورها می توانند از آن برخوردار باشند.

این استاد دانشگاه به مراحل و گام های اجرای این تفاهم نامه اشاره و تصریح کرد: 2 گام مقدماتی و تکمیلی در نظر گرفته شده که گام نخست 6 ماهه و گام نهایی یک ساله می باشد.
در گام نهایی که باید تمام تحریم ها برداشته شود آنها محدوده غنی سازی ما را مشخص خواهند کرد و این دارای ابهام است؛ ابهام بعدی در فاصله میان گام اول و دوم است که ایران باید به قطعنامه های شورای امنیت بپردازد که این همان برگشت به عقب می باشد.

وی ادامه داد: ایران باید رضایت شورای امنیت که آمریکا حاکم بر آن است را کسب کند و آیا این رضایت به دست خواهد آمد؟ این چیزی است که هنوز چند روز از پایان تفاهم اولیه نگذشته آمریکا بر عدم رضایت خویش تاکید می کند.

امیدی پیروزی بزرگ خواندن این قطعنامه را فریب مردم دانست و ادامه داد: این دروغ بزرگی است که داده ها را در مقابل از دست رفته ها یکی بدانیم و از آن به پیروزی تعبیر نماییم.
امیدی عنوان کرد: دشمن در این میان به خوبی و با ذکاوت عمل نمود حتی در جنگ میان واژه ها نیز آنها پیروز شدند.

وی به نامه مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و افزود: دکتر روحانی انسان سیاست مداری است، چرا که بعد از این توافق در نامه ای به رهبر انقلاب به تشریح پیروزی ایران پرداخت اما مقام معظم رهبری با ذکاوت و مدبرانه پاسخ دادند و فرمودند: " آنچه در این نامه نگاشته شده قابل تقدیر و تشکر است " مقام معظم رهبری از بهره برداری که دولت قصد انجام آن را داشت جلوگیری و با سیاست فقط آنجه در نامه ذکر شده را قابل تقدیر دانست.

انتهای پیام/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان