۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین کفویت اصل مهم سبک ازدواجِ ایرانی اسلامی می باشد
کد خبر: ۱۶۲۴۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام دهنوی در همایش سبک ازدواج اسلامی:

کفویت اصل مهم سبک ازدواجِ ایرانی اسلامی می باشد

حسین دهنوی: در ازدواج به اصل همتایی توجه کنید چرا که کفویت، اصل مهم سبک ازدواجِ ایرانی اسلامی است. هرگز از این موضوع غفلت نکنید و مرتکب اشتباه نشوید.

کفویت اصل مهم سبک ازدواجِ ایرانی اسلامی می باشد

به گزارش صبح قزوین، همایش سبک ازدواج اسلامی با حضور استاد حسین دهنوی در فرهنگسرای بانو  حضرت زهرا (س) برگزار شد.

حجت الاسلام حسین دهنوی در این همایش خطاب به دختران و پسران جوان اظهار کرد: در دین اسلام بر اصل کفویت که به معنای همتاییست، بسیار تاکید شده است.

IMG_1061

 عاشق گل رز را بدون خار می بیند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: زن و شوهر باید همتای هم باشند.
از آن جایی که هدف از ازدواج در کشورهای اروپایی رسیدن به تعالی نیست به این مسائل توجهی نمی شود ولی در دین ما اعتقادات جایگاه ویژه ای داشته، برای ما مهم می باشند.

دهنوی یادآور شد: متاسفانه گروهی بدون توجه به این اصل مهم ازدواج می کنند و بسیار شگفت انگیز است که این امر در قشر فرهیخته و دانشگاهی نیز بویژه دانشجویان روی می دهد.

وی متذکر شد: هرگز از این موضوع مهم غفلت نکنید و مرتکب اشتباه نشوید.
گرفتار شدن در جریان احساسات و در نتیجه عشق های آتشین که با دلبستگی و وابستگی همراه هست باعث شکل گیری ازدواج های نا صحیح می شود.

این کارشناس مذهبی ضمن اشاره به این که عشق در این افراد به دلیل کسب اطلاعات از طرف مقابل نبوده، خاطر نشان کرد:  این اشخاص بر مبنای ظواهر و با توجه به قیافه، قد و قامت، رنگ چشم و .
.
.
علاقمند  می شوند.
این افراد تابع احساسات هستند به همین دلیل خیلی زود وابستگی آنان به هم، جایگزین علاقه سطحی می شود و در نهایت عاشق شده، در گرداب عشق به طرف مقابل گرفتار می شوند.

IMG_1077

کفویت اصل مهم سبک ازدواجِ ایرانی و اسلامی است

وی ضمن اشاره به یک ضرب المثل آلمانی که آدم عاشق گل رز را بدون خار می بیند، یادآور شد: فرد عاشق فقط زیبایی ها را می بیند و عقل او بر مبنای احساس تصمیم می گیرد.
بعد از برقراری ارتباط، با وجود آگاهی به تفاوتهای فیمابین خود و علم به این مطلب که دنیای آن ها با هم فرق می کند ولی به دلیل وابستگی بیش از حد، تصمیم به ازدواج می گیرند.
پایان این ازدواج، چیزی جز جدایی یا متارکه عاطفی نخواهد بود.

دهنوی تاکید کرد: جوان های عزیز مجرد، در ازدواج به اصل همتایی توجه کنند چرا که کفویت اصل مهم سبک ازدواجِ ایرانی اسلامی است.

وی به انواع کفویت اشاره کرد و گفت:  با همتای اعتقادی خود و با کسی که با وی دارای عقیده مشترک  هستید، ازدواج کنید.
فرد متدین نباید با فردغیر متدین ازدواج کند و بالعکس.
توجه داشته باشید متدین با متدین و غیر متدین با غیر متدین ازدواج کند.

دهنوی در توضیح کفویت اعتقادی یادآور شد: بعضی از دخترها که به لحاظ اعتقادی درجه پایینی دارند ولی دوست دارند متدین باشند فکر می کنند با ازدواج با فرد متدین با راهنمایی و همیاری همسر خود می توانند تغییر کرده، ارتقاء پیدا کنند در حالی که  این فکر اشتباهی است چه بسا این اتفاق نیفتد یا در بعضی موارد مادران با وجود اینکه فرزند خود را خوب می شناسند و به روحیات و خلقیات او آگاهی دارند ولی به دنبال دختری هستند که کاملا با پسر آن ها متفاوت هست.
این افراد در پاسخ به چرایی رفتار خود، آدم شدن پسر خود در نتیجه ازدواج با دختر خوب  را عنوان می کنند.

فقدان کفویت خانوادگی باعث بروز مشکلات فراوانی می شود

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در صورتی که فاصله بین نمره اعتقادی دونفر کم باشد مانعی برای ازدواج نیست ولی اگر فردی دارای نمره اعتقادی 18 و شخص مقابل او نمره اعتقادی 10 داشته باشد هرگز در ازدواج خود به موفقیت و خوشبختی نخواهند رسید.

حجت الاسلام دهنوی خاطر نشان کرد: فرد دینی خواستار انجام رفتار دینی است و به طهارت، نماز و انجام واجبات شرعی اهمیت قائل است در حالیکه فرد غیر متدین به این امور پایبند نیست.

وی به نوع دوم کفویت اشاره کرد و گفت: ممکن است دو نفر با هم از نظر اعتقادی و مذهبی همتای هم باشند ولی خانواده های آنان ، هم کفو  نباشند.
در ایران خانواده ها بسیار به هم نزدیکند به طوری که با ازدواج دو نفر گویا خانواده آنان نیز با هم ازدواج می کنند.
در این صورت فقدان کفویت خانوادگی باعث بروز مشکلات فراوانی می شود.

IMG_1081

دهنوی به اثر بخشی خانواده روی فرزندان اشاره کرد و اذعان داشت: فرزند به لحاظ رفتاری واخلاقی شباهت بسیاری با دایی خود خواهد داشت و در مستندات دینی نیز آمده است.
معمولا بچه ها از نظر اخلاقی و عاطفی به دایی خود وابسته هستند همین عامل، باعث الگو برداری فرزند از دایی خود می شود که در صورت داشتن تفاوتهای بسیار با پدر و مادر کودک، تعارضات بی شماری پدید می آورد.

وی در پایان به کفویت و اصل همتایی فرهنگی اشاره کرد و خاطر نشان نمود: من با ازدواج  دو نفر با  ملیت ها مختلف مخالف هستم.
این پیوند ها، عواقب خوبی همراه ندارد.
این اصل را جدی بگیرید ممکن است همسر شما مسلمان شده و شهادتین نیز گفته باشد این کافی نیست.
در زندگی مسائل گوناگونی مطرح است.
آداب و رسوم، فرهنگ و اخلاق در ملیت های مختلف با هم فرق می کند و این تفاوت ها، فرد را در زندگی مشترک با سردرگمی و عدم رضایت از زندگی  مواجه می کند.

در انتهای مراسم، حجت الاسلام دهنوی به پرسش های حاضرین در مورد مشکلات مختلف حول محور ازدواج، پاسخ گفت.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان