۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین فعلا توانایی اعزام انسان به فضا را نداریم/ تأمین نیازهای ماهواره ای اولویت بیشتری دارد
کد خبر: ۱۶۱۸۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فعلا توانایی اعزام انسان به فضا را نداریم/ تأمین نیازهای ماهواره ای اولویت بیشتری دارد

مشاور پژوهشی سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه فعلا برای اعزام انسان به فضا توان تکنیکی و بودجه ای لازم را نداریم، گفت: لازم است نیازهای کشور را در حوزه ماهواره برای امواج صدا و سیما و موبایل تامین کنیم.

فعلا توانایی اعزام انسان به فضا را نداریم/ تأمین نیازهای ماهواره ای اولویت بیشتری دارد
به گزارش صبح قزوين ، دکتر فتح الله امی در میزگرد تخصصی اعزام فضانورد ایرانی به فضا با تاکید بر اینکه اعزام انسان به فضا 100 درصد هزینه است افزود: تنها کشوری که قادر است با ضریب اطمینان بالا اقدام به فضانورد کند روسیه است.
به گونه ای که آمریکا هم فضانوردان خود را برای اعزام به روسیه واگذار می کند.
وی با بیان اینکه ایران نمی تواند جایگاهی در میان کشورهای پرتاب کننده ماهواره داشته باشد، افزود: با دستور شورای عالی فضایی مطالعاتی در زمینه ضرورت اعزام فضانورد به فضا به من واگذار شد که در این راستا مطالعاتی به طور جداگانه در دانشگاه های خواجه نصیر و تربیت مدرس انجام شد.
امی با تاکید بر اینکه این دو دانشگاه از مطالعات همدیگر مطلع نبودند، خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه دانشگاه تربیت مدرس برای اعزام فضانورد تا سال 1404 نیاز به 2.
7 میلیارد دلار و بر اساس مطالعات دانشگاه خواجه نصیر  3.
2 میلیارد دلار بودجه نیاز داریم که با توجه به وضعیت کشور در حوزه بودجه نمی توانیم در این زمینه قدمی برداریم.
مشاور پژوهشی سازمان فضایی با بیان اینکه برای اعزام فضانورد به یک میلیارد دلار در سال نیاز داریم، ادامه داد: بر اساس اعلام مجلس 250 هزار میلیارد تومان داریم که 100 هزار میلیارد آن کسری است.
وی همچنین به وضعیت توانایی کشور در حوزه پرتاب ماهواره و اعزام فضاورنورد اشاره کرد و توضیح داد: اولین موشک پرتاب شده در کشور که تست آن در سایت قم انجام شده تراست آن 13.
5 تن بوده است و هم اکنون نیز که 22 سال آز آن زمان می گذرد تراست ما به 32 تن افزایش یافته است در حالی که برای اعزام فضانورد حداقل 400 تن تراست نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در طول 22 سال تحقیقات به 32 تن تراست دست یافتیم، یادآور شد : ما نمی توانیم برای مردم توقعی را ایجاد کنیم و پس از آن قادر به انجام آن نباشیم و از این رو لازم است که در این مسیر به صورت گام به گام حرکت کنیم.
مشاور پژوهشی پژوهشگاه هوا و فضا با انتقاد از نبود ماهواره ایرانی در فضا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر فردی حداقل دارای یک موبایل است و ما نیاز به امواج صدا و سیما داریم و در حال حاضر برای تامین این نیاز از ماهواره اجاره ای استفاده می کنیم که لازم است ابتدا در راستای تامین نیازهای ماهواره ای کشور تلاش شود و پس از آن اقدام به اعزام انسان به فضا کنیم.
وی با بیان اینکه ما در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم، تاکید کرد: ایران نه توان تکنیکی و نه توان بومی را در این بخش دارد و از این رو برای اجرای پروژه انسان به فضا لازم است بدانیم که در چه شرایطی و با چه سرمایه ای می خواهیم انسان به فضا اعزام کنیم.
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان