۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین تدابیر رهبری خیال تیم مذاکره کننده را راحت کرد/ آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند
کد خبر: ۱۶۰۳۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

هاشمی رفسنجانی:

تدابیر رهبری خیال تیم مذاکره کننده را راحت کرد/ آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر دستور رهبری و فرمانشان مبنی بر اینکه از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، نبود، تیم مذاکره کننده دچار لکنت زبان می‌شد، تأکید کرد: تدبیر رهبری خیال تیم مذاکره کننده را راحت کرد.

تدابیر رهبری خیال تیم مذاکره کننده را راحت کرد/ آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند
به گزارش صبح قزوین به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم معارفه علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که عصر امروز در سالن همایش آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، اظهار داشت: وقتی من در مسئولیت ریاست جمهوری بودم، فکر کردم جای یک مرکز تحقیقات راهبردی خالی است.
البته مراکز تحقیقاتی کم نیست، ولی ما برای حکومت اسلامی و نظام به تحقیقات راهبردی نیاز داریم.
هاشمی با بیان اینکه رسانه‌ها، پژوهشگاه‌ها، علما و.
.
.
همه اینها کارهای تحقیقاتی است، گفت:  همه این تحقیقاتی که صورت می‌گیرد مانند مسائل خانواده کاربردی است، ولی تحقیقات کاربردی چیز دیگری است.
البته مسائل علمی و دانشگاهی نیز جای خودش را دارد.
وی با تأکید بر "در آن زمان خیلی زود مرکز تحقیقات استراتژیک را تشکیل دادیم"، تصریح کرد: در این مرکز دو هدف را دنبال می‌کردیم؛ یکی از اهداف ما این بود که وقتی دولتی عوض می‌شود، عده‌ای از کارکنان کنار می‌روند که دارای شخصیت‌، سابقه و.
.
.
هستند.
بنابراین جایی باید باشد که اینها جمع شوند و تجربه خود را به نظام تقدیم کنند.
هاشمی رفسنجانی در مورد هدف دوم تشکیل مرکز تحقیقات استراتژیک اظهار داشت: این شخصیت‌ها می‌توانند تحقیقات بنیادین را انجام دهند و جای خالی تحقیقات راهبردی را پر کنند.
بنابراین مرکز تحقیقات استراتژیک در آن روز تأسیس شد و شروع به کار کرد.
وی با بیان اینکه در دوره حجت‌الاسلام روحانی پیشرفت‌ها بهتر شد که آثار زیادی وجود دارد و داخل و خارج از مرکز از آن استفاده می‌کنند، گفت: بعد از ریاست‌جمهور آقای روحانی خیلی برای جانشینی وی بحث کردیم و بالاخره بعد از مشورت‌ها و مذاکره با رهبری به آقای علی‌اکبر ولایتی رسیدیم که به‌نظر من انتصاب مناسبی است.
جایی که ولایتی را خوب شناختم در مذاکرات قطعنامه بود رفسنجانی با بیان "آقای ولایتی را در مجلس و دولت آقای موسوی و.
.
.
می‌شناختم، ولی جایی که وی را خوب شناختم در مذاکرات قطعنامه جنگ بود"، گفت: کار مذاکرات قطعنامه جنگ خیلی کار سختی بود و حتی از مذاکراتی که امروز آقای روحانی و ظریف انجام می‌دهند، مهمتر بود.
زیرا عده‌ای از نیروهای رزمنده و خانواده‌های شهدا و خیلی‌های دیگر ایستاده بودند، ولی آنچه ما فهمیدیم این بود که جنگ به جایی نمی‌رسد و آمریکایی‌ها نیز از پایداری عراق مأیوس شده بودند و چراغ سبز داده بودند و برای استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی چراغ سبز دادند.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از سلاح‌های شیمیایی در شلمچه و حلبچه و.
.
.
استفاده کردند، گفت: آن سلاح‌های شیمیایی را در هرجا می‌توانستند بیندازند.
زیرا موشک‌های آنها این توانایی را داشت، مثلاً می‌توانستند آن موشک‌ها را در کرمانشاه و یا شهرهای دیگر بیندازند و ما نیز اهل انتقام‌گیری نبودیم، زیرا ما با مردم عراق خصومت نداشتیم.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در خلیج فارس و جنوب کشور ایستاده بودند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها کشتی ما را غرق کردند، هواپیماهای ما را زدند و هلی‌کوپترهای ما را منهدم کردند و.
.
.
که نشان می‌داد عملاً وارد جنگ شدند.
بنابراین در نظر ما چنین شرایطی ادامه جنگ عاقلانه نبود و کار دشوار بود.
بنابراین باید از این وضعیت عبور می‌کردیم.
وی با بیان "در آن زمان با آقای رضایی در حلبچه مذاکره کردیم"، اظهار داشت: ایشان به‌حق نیازها را گفتند که اگر بتوانید نیازها را بدهید، ولی ما پولش را نداشتیم و به ما سلاح نمی‌فروختند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان "قطعنامه علیه ما صادر شده بود و با هنرمندی تیم مذاکره کننده قطعنامه به‌نفع ما شد"، تصریح کرد: جنگ عراق علیه ما حساب شد و خسارت‌ها به پای عراق نوشته شد و ما پیروز جنگ شدیم.
در صورتی که ما در سازمان ملل طرفداری نداشتیم و اکثراً عمله آمریکا بودند و با ما مخالف بودند، ولی با تدبیر توانستیم قطعنامه را به‌نفع خود تمام کنیم.
هاشمی رفسنجانی افزود: صدام در این شرایط گیر افتاده بود و دست و پا می‌زد که از قطعنامه بیرون برود.
ولی بالاخره توانستیم با پایمردی تیم مذاکره و رهبری آقای ولایتی از این مرحله عبور کنیم.
ظریف دست‌پرورده روحانی است/ تدابیر رهبری خیال تیم مذاکره‌کننده را راحت کرد وی با بیان اینکه مذاکره قطعنامه شبیه آنچه است که امروز در ژنو اتفاق افتاد، گفت: انصافاً آقای ظریف که دست‌پرورده آقای روحانی بودند، به‌خوبی توانستند مذاکرات را هدایت کنند.
هاشمی ادامه داد: در آن زمان مسائل داخلی را می‌دیدید که هرروز حرف‌هایی می‌زدند و  اگر دستور رهبری و فرمانشان مبنی بر اینکه از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، نبود، اینها را دچار لکنت زبان می‌کرد.
بنابراین پشت‌‌شان را رهبری محکم و خیالشان را راحت کرد.
همچنین بعد از مذاکره نیز وقتی جواب آقا به نامه روحانی را دیدیم، همان تدبیر را اینجا دیدیم.
زیرا اگر ولش می‌کردند، اما و اگرهایی بود ولی آقا با جمله‌ای که تشکر کردند مسئله را ختم کردند که این بسیار کار مهمی است.
به‌گفته هاشمی رفسنجانی، "از شئون رهبری این است که در لحظه حساس به داد مردم و مسئولان برسند و ما از گردنه‌های سخت عبور کنیم.
این مذاکره این‌قدر سخت بود که آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند".
وی با بیان اینکه آنجا درمورد حق غنی‌سازی نوشته نشده است، تصریح کرد: زیرا در ان‌پی‌تی چنین حکمی نیست، اما به‌طور طبیعی هرکسی حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌ای استفاده کند، باید غنی‌سازی کند، ولی آنها ابا دارند.
البته من می‌دانستم چرا آنها از این مسئله ابا دارند، زیرا می‌خواستند چیزی را داشته باشند.
هاشمی رفسنجانی با بیان "اگر آنها می‌گفتند حق با شماست، بقیه کشورها نیز می‌گفتند حق ما هم هست"، تصریح کرد: ما الآن کارهایی را که قبلاً انجام می‌‌دادیم، نیز انجام می‌دهیم و فقط توقف غنی‌سازی 20 درصد را پذیرفتیم، البته فعلاً نیز نیازی به غنی‌سازی 20 درصد نداشتیم و برای زمان‌های دور نیاز داشتیم.
وی با تأکید بر اینکه همه مراکز هسته‌ای اصفهان، نطنز، راکتور و مرکز در حال ساخت اراک هیچ‌کدام تعطیل نمی‌شوند، گفت: به‌هرحال کاری که تیم مذاکره کننده انجام داد بسیار کار بزرگی بود که باید از آقای روحانی و رفقای‌شان که ما را از مخصمه نجات دادند و مردم احساس راحتی می‌کنند، تشکر کرد.
البته این مسئله تا قرارداد نهایی طول می‌کشد ولی ما باید حتماً به موارد آن پایبند باشیم.
ارتباطات سیاسی انجام می‌شود، ولی 6 ماه آینده تکمیل خواهد شد.
راه‌اندازی دفتر بررسی مسائل مذهبی مجمع تحقیقات استراتژیک در قم رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک با بیان "در دوره آقای ولایتی تصمیم جدیدی داریم"، اظهار داشت: می‌خواهیم یک دفتر را در قم تأسیس کنیم که مسائل استراتژی دینی و مذهبی را آنجا بررسی کنند.
البته بررسی فتواها نیست، زیرا آنها را مراجع انجام می‌دهند، ولی تحلیل‌های اساسی در مسائل بنیادی از جمله مسائل حکومتی، نظامی، ارتباط با خارجی‌ها، جنگ و صلح و خانواده‌ها که به تحقیقات استراتژیک نیاز دارند، از آنجا کار را آغاز می‌کنند.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آقای ولایتی اهل تحقیق و کار دسته‌جمعی است، اظهار داشت: الأن کارهای زیادی که محصول خودشان و تیم همراه وی است، منتشر شده است.
وی با اشاره به پژوهشگاه مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: این پژوهشگاه در قم برای تربیت نیروهای باتجربه و باصلابت است که بتوانند دانش خود را به جامعه عرضه کنند.
هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی موارد هست که ما بیش از 100 هزار سال است که به آن عادت کردیم که باید در مورد آنها تجدید نظر شود و در این زمینه نیاز است که بررسی کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان