۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین غرب و چالش انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه
کد خبر: ۱۵۵۹۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

غرب و چالش انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه

یک روزنامه آمریکایی با پرداختن به موضوع طرح انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج از آن، این موضوع را چالشی بزرگ برای کشورهای غربی توصیف کرد.

غرب و چالش انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه
به گزارش صبح قزوين، نیویورک تایمز در تحلیل خود می نویسد : برنامه اعلام شده در روزهای گذشته برای منتقل کردن تسلیحات شیمایی سوریه به خارج از این کشور در هفته ها و ماه های آتی تبدیل به موضوعی برای نگرانی آمریکا و دیگر کشورهای غربی شده است.
دلیل این نگرانی آن است که این تسلیحات باید از جاده ها و مناطق جنگی به خارج از سوریه منتقل شود که برخی از آنها در اختیار تروریست های حاضر در سوریه است.
علاوه بر این موضوع، تا کنون مقصد نهایی تسلیحات شیمیایی خارج شده از سوریه مشخص نشده و این خود موجب نگرانی است.
بر اساس برنامه، تامین امنیت تسلیحاتی که قرار است از سوریه خارج شود بر عهده ارتش این کشور است.
سرعت عمل نیروهای وفادار به بشار اسد در همکاری با بازرسان سازمان ملل و مشخص نمودن تسلیحات شیمیایی این کشور عربی موجب تعجب غرب شده است.
کارشناسان مسائل اطلاعاتی و همچنین مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) هشدار داده اند که تسلیحات شیمیایی در حال انتقال به خارج از سوریه، اهدافی بسیار مناسب برای حمله گروه های شورشی محسوب می شود.
در همین رابطه یکی از مقامات پنتاگون، امکان حمله گروه های وابسته به القاعده را به محموله های در حال انتقال به خارج، مشکلی اساسی بر سر راه طرح انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج از کشور خواند.
سازمان منع سلاح های شيميايی اعلام کرده که تسليحات شیمیایی سوریه حداکثر تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ به طور کامل نابود خواهد شد.
این در حالی است که دولت آلبانی روز جمعه با درخواست آمريکا برای انتقال تسليحات شيميايی سوريه به اين کشور را در پی تظاهرات گسترده مردم آلبانی در مخالفت با اين تصميم رد کرد.
بر اساس جدول زمانی که سازمان منع سلاح های شيميايی اعلام کرده، تمام تسليحات و مواد شيميايی سوريه به جز ماده ای به نام "ايزوپروپانول" که يکی از دو ماده اصلی تشکيل دهنده گاز سارين است، تا پايان دسامبر ۲۰۱۳ از اين کشور خارج خواهد شد.
ماده ايزوپروپانول نيز حداکثر تا پنجم فوريه ۲۰۱۴ از سوريه خارج خواهد شد.
بر اساس اين زمان بندی، امکانات و تسليحات شيميايی سوريه که در اولويت نابودی قرار دارند به تدريج از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳ تا ۱۵ مارس ۲۰۱۴ نابود خواهند شد و بقیه آنها نیز تا پايان ژوئن سال آينده ميلادی از این کشور خارج و نابود می شوند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان