۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین زنگ خطر برای ساختارهای سیاسی آمریکا به صدا درآمد
کد خبر: ۱۵۵۰۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

زنگ خطر برای ساختارهای سیاسی آمریکا به صدا درآمد

نارضایتی مردم آمریکا علاوه بر مسئولین این کشور، دامنگیر ساختار سیاسی این کشور شده به گونه‌ای که در نظرسنجی‌های اخیر، محبوبیت کنگره و اوباما سقوط کرده و علاوه بر آن ۶۰ درصد آمریکایی‌ها نیز از نظام دوحزبی حاکم ناراضی‌اند.

زنگ خطر برای ساختارهای سیاسی آمریکا به صدا درآمد
به گزارش صبح قزوين، نظرسنجی ماه گذشته موسسه معتبر نظرسنجی گالوپ از این امر حکایت دارد که 6 نفر از هر 10 آمریکایی با اعلام اینکه خواستار برهم خوردن ساختار دوحزبی در آمریکا هستند، از ضرورت وجود یک حزب سیاسی دیگر در آمریکا حمایت کرده‌اند.
نتایج این نظرسنجی به نوعی بیانگر این واقعیت است که اکنون مردم آمریکا مشکلات و مصائب روزمره خود را بیش از آنکه در عملکرد دولتمردان و نمایندگان خود جستجو کنند در ساختار دوحزبی این کشور جستجو می بینند گرچه در حال حاضر هم میزان رضایت از عملکرد شخص باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و کنگره این کشور به پایین ترین حد خود رسیده است به گونه‌ای که بر اساس نظرسنجی‌ که از سوی موسسه نظرسنجی گالوپ در اواخر هفته گذشته منتشر شده، محبوبیت کنگره آمریکا به 9 درصد کاهش یافته که پایین‌ترین سطح طی 39 سالی است که گالوپ این پرسش را برای شهروندان آمریکایی مطرح می کرده است.
این در حالی است  که محبوبیت کنگره آمریکا در سال گذشته میلادی 10 درصد اعلام شده است.
یافته های این نظرسنجی با نظرسنجی صورت گرفته از سوی شبکه خبری سی بی اس که پس از تعطیلی 16 روزه دولت آمریکا انجام گرفته مشابه است به نحوی که 85 درصد آمریکایی‌ها نسبت به عملکرد کنگره آمریکا ابراز نارضایتی کرده بودند و 9 درصد نیز عملکرد کنگره را تایید کرده بودند.
این آمار بالاترین سطح نارضایتی مردم آمریکا از زمانی که شبکه سی بی اس از سال 1977 درباره عملکرد کنگره این کشور اقدام به طرح پرسش کرده بود، نشان می دهد.
این در حالی است که نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» درباره رضایت مردم آمریکا از باراک اوباما رییس جمهوری این کشور کاهش محبوبیت وی از 54 درصد به 39 درصد را حکایت دارد که پایین ترین سطح رضایت از اوباما از زمان به قدرت رسیدن وی محسوب می شود.
در این میان میزان رضایت زنان آمریکایی از اوباما از 51 درصد به 40 درصد کاهش یافته است.
جالب آنکه  در حال حاضر 52 درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که اوباما صادق نیست و 44 درصد نیز معتقدند که وی قابل اعتماد نیست.
بر این اساس تنها 19 درصد آمریکایی‌ها پیش بینی می کنند که کیفیت سلامت آنها و خانواده‌هایشان در سال آینده میلادی تحت برنامه سلامت اوباما افزایش خواهد یافت.
نظرسنجی گالوپ یافته‌های مشابه‌ای را در قبال عملکرد سه حزب سیاسی اصلی آمریکا ارائه کرده است.
میزان رضایت از عملکرد جمهوریخواهان 9 درصد، رضایت از عملکرد مستقلها 8 درصد و دموکراتها 10 درصد بوده است.
دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از اواسط قرن نوزدهم میلادی به عنوان دو حزب اصلی آمریکا تا به حال فعالیت کرده اند و در واقع قدرت همواره بین این دو حزب دست به دست شده است.
جنگ قدرت میان این دو حزب در ساختار حزبی آمریکا امری نهادینه است و در واقع موانعی چند برای ظهور و بروز احزاب دیگر در چنین ساختاری قابل مشاهده است.
در واقع شماری از کارشناسان وجود موانع ساختاری نظیر وجود شورای انتخاباتی و سیستم انتخاباتی «همه آرا برای برنده» و انتخابات مقدماتی را از جمله عواملی می دانند که سبب شده مردم آمریکا از رای دادن به احزاب سوم در این کشور خودداری کنند یا نامزدها انگیزه خود برای پیوستن به احزاب سوم را از دست بدهند.
در کنار موانع ساختاری، موانع حقوقی، موانع اقتصادی، فرهنگی، عدم انعطاف‌پذیری دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و تلاش برای حفظ انحصار خود در کنار عدم توجه رسانه‌ها به احزاب سوم و عدم حمایت نخبگان از جمله موانعی است که ظهور احزاب سوم را در آمریکا با دشواری‌هایی روبرو ساخته است اما نظرسنجی گالوپ مبنی بر اینکه 60 درصد آمریکایی‌ها اکنون بر این باورند که با توجه به عملکرد دو حزب سیاسی اصلی این کشور و نحوه رسیدگی آنها به مسائل و دغدغه‌های مردم، وجود یک حزب دیگر ضروری به نظر می رسد، از این واقعیت حکایت دارد که اکنون مردم آمریکا ساختار و تشکیلات دوحزبی در اداره کشور را دلیل اصلی مشکلات خود می بینند.
در واقع به نظر می رسد کاهش شدید و همزمان رضایت مردم آمریکا از کارکردهای رییس جمهور و کنگره آمریکا به عنوان دو اهرم مدیریت این کشور به همراه مشکلات اقتصادی شدید داخلی آمریکا نظیر گسترش فقر و بیکاری و به نتیجه نرسیدن برنامه‌های اصلی دولت آمریکا شامل درمان و بدهی‌های سنگین دولت از تشدید نارضایتی‌های مردمی در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد و باراک اوباما روزهای سختی را در انتظار خواهد داشت.
* حامد شهبازی منبع:فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان