۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین فرج الله سلحشور از سرمایه‌های فرهنگ و هنر انقلابی کشور بود/ خلاء کارگردانان جریان‌ساز در فضای هنری کشور مشهود است
کد خبر: ۱۴۵۴۹۹ نویسنده: حمید سبحانی نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ ساعت: ۱۵:۶ ↗ لینک کوتاه

فیلم نامه نویس قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

فرج الله سلحشور از سرمایه‌های فرهنگ و هنر انقلابی کشور بود/ خلاء کارگردانان جریان‌ساز در فضای هنری کشور مشهود است

فیلم نامه نویس قزوینی گفت: اعتبار مرحوم سلحشور به تقوا، اصالت و راهگشایی و پرچم داری سینمای عقیدتی کشور بود.

فرج الله سلحشور از سرمایه‌های فرهنگ و هنر انقلابی کشور بود/ خلاء کارگردانان جریان‌ساز در فضای هنری کشور مشهود است
حمید سبحانی نژاد، فیلم نامه نویس قزوینی در مصاحبه با خبرنگار فرهنگ و هنر   صبح قزوین ، با اشاره به آشنایی خود در دوران کودکی با مرحوم فرج الله سلحشور اظهار کرد: در فیلم توبه نصوح این هنرمند برجسته در جایگاه شخصی که توبه می‌کند حضور پیدا کرده بود که برای من در قالب یک هنرمند برجسته جلوه گر شد.
وی در ادامه افزود: دوستان تعریف می‌کردند در دوران ستم شاهی و پیش از انقلاب آقای سلحشور به شدت پایبند به مسائل شرعی بود و همیشه یک کتاب قرآن در دست داشت که آن را قرائت می‌کرد و بسیار با آن مأنوس بود.
این فعال فرهنگی در ادامه اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام خود برای درگذشت مرحوم سلحشور وی را اعتبار سینمای ایران دانستند که این موضوع به چند نکته برمی‌گردد.
وی ادامه داد: اعتبار امروز مرحوم سلحشور به واسطه اصالت وی است که ریشه در مسائل اعتقادی این هنرمند دارد، فعالیت کاری او در شأن صداو سیمای انقلاب اسلامی ایران بود.
سبحانی نژاد با بیان اینکه سلحشور دارای اندیشه اسلامی و شیعی بود، بیان کرد: ریشه تفکرات این کارگردان برجسته پیش از انقلاب و در دوران جوانی وی شکل گرفته بود و نکته برجسته عملکرد مرحوم سلحشور جریانسازی در عرصه فیلم سازی بود.
وی اضافه کرد: فرج الله سلحشور در کنار بقیه کارگردانان مطرح چون حاتمی کیا و جمال شورجه فضای سینما را متحول کرد و توانست جوانان زیادی را به سمت هنر سینما هدایت کند.
این فیلم نامه نویس قزوینی با اشاره به زمینه تاثیرگذاری هنر سینما در کشور بیان کرد: در وضعیت امروز سینما بسیاری از هنرمندان ما از سینما آبرو می‌گیرند و با ساخت یک اثر یا بازی در فیلم به شهرت می‌رسند و صاحب هویت می‌شوند.
وی اضافه کرد: اما مرحوم سلحشور از هویت دینی و هنری خود برای اعتباربخشی به سینما استفاده کرد و راه را برای جریانسازی دینی گشود.

مسئولین فرهنگی و هنری ما در عرصه سینما باید چهره سازی کنند

این فعال فرهنگی با بیان اینکه سلحشور یک هنرمند بااعتقاد و ولایتمدار بود، عنوان کرد: اعتبار این کارگردان برجسته کشورمان به تقوا، اصالت و راهگشایی و پرچم داری سینمای عقیدتی کشور بود.
وی ادامه داد: متاسفانه فضای فرهنگی ما امروز به گونه‌ای است که دچار یک ذائقه سیاسی شده که هرکس علیه این ذائقه حرفی بزند به وی هجوم برده و او را به سُخره می‌گیرند.
سبحانی نژاد تصریح کرد: انتقادات آقای سلحشور در زمینه‌های مختلف مورد پذیرش جامعه هنری متعهد ایران بود و حرف وی این بود که زیبنده نظام نیست گروهی که در حال ساخت فیلم دینی هستند در پشت صحنه پایبندی خود را به این موارد نشان ندهند.
وی با بیان اینکه مرحوم سلحشور با ساخت سریال‌های دینی آثار ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت، تاکید کرد: وی یکی از سرمایه‌های فرهنگ و هنر انقلابی برای کشور بود که امیدوارم گزینه‌های مناسبی به جای وی جایگزین شود که صداوسیما بتواند از حضور آنها استفاده کند.
این فیلم نامه نویس قزوینی گفت: مرحوم سلحشور بیشتر در عرصه سریال سازی تلویزیون حضور داشت؛ زیرا مخاطب آن را بیشتر می‌دانست و برای آنها اهمیت قائل بود.
وی افزود: حضور شخصیتی برجسته چون مرحوم سلحشور برای مردم استان قزوین قابل توجه بود؛ البته استان ما هنرمندان کمی ندارد و حضور این افراد برجسته می‌تواند زمینه امیددهی به هنرجویان جوان را فراهم کند.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: سینمای ما ماهیت روشنفکری دارد و وجود امثال سلحشور یک کورسوی امیدی برای نیروی‌های انقلابی است تا امید به ادامه راه را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولین فرهنگی و هنری ما باید چهره سازی کنند، ابراز کرد: ما در فضای فرهنگی و هنر دینی خود افراد جریان ساز کم داریم، یعنی فردی که خودش به ذاته جریانسازی کند و مسیر را برای حضور نیروهای هنرمند متعهد فراهم کند.
انتهای پیام/2002








دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان