۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین توافق بین ایران و آمریکا امکان پذیر است / ایران بر منطقه نفوذ دارد
کد خبر: ۱۳۵۹۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

توافق بین ایران و آمریکا امکان پذیر است / ایران بر منطقه نفوذ دارد

تحلیلگرسی ان ان با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه توافق هسته ای بین ایران وآمریکا معتقد است با توجه به زمینه های مشترک همکاری بین دو کشور، این توافق امکان پذیر است.

توافق بین ایران و آمریکا امکان پذیر است / ایران بر منطقه نفوذ دارد
به گزارش صبح قزوين، سایت شبکه تلوزیونی "سی ان ان " آمریکا با درج مطلبی تحت عنوان" چرا امکان توافق وجود دارد؟" با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه دستیابی به یک توافق هسته ای بین ایران و آمریکا می نویسد: با وجود همه این مشکلات دستیابی به توافق امکان پذیر است.
در این مطلب آمده است: واضح است که رئیس جمهور ایران می خواهد با اعتماد سازی بین ایران و آمریکا موجبات لغو تحریم های ایران را فراهم کند بطوریکه می خواهد اثبات کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.
نویسنده در ادامه می نویسد ، با توجه به ده ها سال خصومت سیاسی بین دو کشور و مانع تراشی کنگره آمریکا و برخی گروه ها در داخل ایران دست یافتن به چنین اعتمادی کار آسانی نخواهد بود.
تحلیلگر این شبکه معتقد است آمریکا و ایران زمینه های زیادی برای همکاری مشترک در منطقه دارند از جمله در برقرای صلح و امنیت و ثبات در افغانستان ، عراق و سوریه.
نویسنده در ادامه می نویسد ایران کشور قدرتمندی در منطقه است و نفوذ زیادی در منطقه دارد.
در ادامه آمده است تمامی مشکلات بین ایران و آمریکا با موضوع مسئله هسته ای ایران ترکیب شده است و به همین جهت است که حل این مسئله از طریق چانه زنی های زیاد نه تنها به نفع آمریکا در منطقه خواهد بود بلکه به نفع متحدان منطقه ای آمریکا هم خواهد بود ، هرچند که فکر مصالحه ایران و آمریکا موجب نگرانی اسرائیل ، عربستان ، امارات متحده شده است.
تحلیلگر سی ان ان در جایی با اشاره به شیوه های بکار رفته از سوی ایران برای دور زدن تحریم ها در سال های گذشته می نویسد، کاهش تحریم ها ی ایران آسانتر از اجرا کردن تحریم ها علیه ایران است.
در این مطلب با اشاره به کاهش برخی تحریم ها در زمینه دارو و برخی بحث های موجود درباره کاهش تحریم های محصولات پتروشیمی ایران و واردات طلا ، کاهش این میزان از تحریم ها را برای ایران ناکافی خوانده شد و آمده است: واقعیت این است که باید در کوتاه مدت به ایران اجازه استفاده از سیستم سویفت بانکی داده شود و در دراز مدت هم باید ایران بتواند از تکنولوژی های موجود در صنعت نفت و گاز در جهان استفاده کند تا تولید نفت خود را افزایش دهد و نیز ایران باید بتواند پروژه های نفت و گاز خود را اجرایی کند مثل پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند که هم به نفع ایران است و هم به نفع پاکستان.
تحلیلگر سی ان ان معتقد است ایران هم در قبال این کارها باید برنامه هسته ای خود را شفاف سازی کند و برخی از فعالیت های هسته ای خود را تعطیل کند.
نویسنده بزرگترین مانع بر سر راه توافق ایران و آمریکا را کنگره آمریکا می داند که رئیس جمهور ایران کنترل زیادی بر آن ندارد و معتقد است شاید به همین دلیل است که رهبری ایران اعلام داشته است که آمریکا قابل اعتماد نیست.
از دیگر موانع توافق هسته ای عدم تمایل ایران به توقف غنی سازی 20 درصدی اعلام شده است.
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان