۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین دعای عرفه دریای معرفت خداشناسی است/روز عرفه زمینه بخشش گناهان را فراهم می کند
کد خبر: ۱۳۴۶۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

دعای عرفه دریای معرفت خداشناسی است/روز عرفه زمینه بخشش گناهان را فراهم می کند

حجت الاسلام نظری: دعا عرفه دارای مضامین غنی و معارفی است که بخشی از آن در رابطه با توحید و شناخت الهی و بخشی در مورد نعماتی می باشد که خدای متعال به انسان ها بخشیده است و یکی از اعمالی که در روز عرفه سفارش شده، قرائت دعای عرفه می باشد.

دعای عرفه دریای معرفت خداشناسی است/روز عرفه زمینه بخشش گناهان را فراهم می کند

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام نظری معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص جایگاه عظیم روز عرفه، اظهار کرد: یکی از مناسک و اعمال حج تمتع وقوف در عرفات است، یعنی بعداظهر روز هشتم ذی الحجه حاجی ها بعد از احرام بستن به سمت عرفات حرکت می کند و نیمه دوم روز آنجا می مانند.

وی ادامه داد: در سرزمین عرفات، سرزمین هایی است که وقوف حضرت آدم(ع)، بعد عرفانی و شناخت این پیامبر گرامی است و یکی از اتفاقات دیگر روز عرفه سال 60 هجری قمری، امام حسین(ع) در کنار کوه جبل الرحمه دعای عرفه را با حالات عرفانی قوی قرائت کردند.

حجت الاسلام نظری اذعان داشت: این دعا دارای مضامین غنی و معارفی است که بخشی از آن در رابطه با توحید و شناخت الهی و بخشی در مورد نعماتی می باشد که خدای متعال به انسان ها بخشیده است و یکی از اعمالی که در روز عرفه سفارش شده، قرائت دعای عرفه می باشد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: در روایات داریم امام صادق(ع) می فرمایند، اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشده و موفق به توبه در این ماه نشود؛ امید به بخشش در ماه رمضان سال آینده نداشته باشد مگر این که روز عرفه را درک کند.
همچنین امام سجاد (ع) می فرمایند، بعضی از گناهان در منی و مشعر بخشیده می شود.

وی خاطر نشان کرد: نکته ی دیگر در رابطه با این روز این است که یک حاجی معارف و ارزش های دینی خود را به معرفت و آگاهی لازم می رساند و یک بعد شناختی مهم برای انسان است که بداند طبق فرموده امام علی (ع)، هر کس می خواهد خدا را بشناسد؛ اول باید خود را بشناسد و یکی از راهها و روزها، روز عرفه است.

حجت الاسلام نظری در خصوص اعمال این روز، یادآور شد: در کتب ادعیه و مفاتیح برای مناسبت های دینی اعمال و برنامه های ویژه ای تعریف کرده اند و در المراقبات نیز  مناسبت های ماه های قمری، اعمال هر روزش نوشته شده است.
به جز دعا، مباحث دیگری همه مطرح شده و توصیه می شود اعمال این روز که نماز، دعا بهره مند شوند که دعای عرفه دریای معرفت خداشناسی است.

همچنین حجت الاسلام خاکساران از کارشناسان دینی دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین در خصوص بزرگداشت روز عرفه، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: عرفه یعنی روز شناخت، وقتی حضرت آدم و حوا به زمین هبوط کردند در جای متفاوتی فرود آمدند، در این سرزمین یکدیگر را پیدا کردند و زندگی انسان ها در روی کره زمین شروع شد که وجه تسمیه تاریخی این روز است.

وی ادامه داد: روز هشتم که روز ترویه نامیده می شود حجاج احرام بسته و وارد صحرای عرفات می شوند.
عرفه یعنی حالت عرفانی، یعنی داشتن اخلاص برای خدا؛ لازم به ذکر است آنچه به عنوان موهبت الهی در اختیار مسلمانان و شیعه قرار دارد، دعای عرفه است که امام حسین (ع) در روز عرفه در آفتاب ایستاد و با حالت عرفانی آن را خوانند.

حجت الاسلام خاکساران با بیان این که امام این دعا را با اشک به پابان رساندند، اذعان داشت: این دعای پرمضامین یکی از بهترین ادعیه بین بنده و خدا است که هم مسئله معرفتی و هم عشق پاک انسان به پروردگارشان نشان داده می شود.

این کارشناس مسائل دینی گفت: در روایات آمده اگر احیانا کسی در شب های قدر ماه رمضان توفیق مغفرت را به دست نیاورده، در این روز می تواند جبران کند؛ در این روز روزه گرفته و نماز به جای بیاورید و یکی از بهانه ها که می تواند غیر از روزه باعث آمرزش گناهان شود، زیارت امام حسین است.

وی در پایان تاکید کرد: زیارت عرفه که بعدازظهر خوانده می شود، در تمام مساجد کشور برگزار خواهد شد، می تواند اسباب آمرزش را از طرف خدا فراهم کند.
یکی از روزهایی که برای قضای حوائج تاثیر دارد روز عرفه است که باید برای همه دعا کنیم مخصوصا دعای ویژه ای برای نزدیکی فرج حضرت صاحب (عج) داشته باشیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان