۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین رساندن صدای رسای صنف معماران به مسئولین دغدغه اصلی است/ جامعه معماری از حقوق تضییع شده خود آگاه است
کد خبر: ۱۳۳۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین؛

رساندن صدای رسای صنف معماران به مسئولین دغدغه اصلی است/ جامعه معماری از حقوق تضییع شده خود آگاه است

نوروزیان: ما در اندیشه احقاق حقوق اعضای صنفمان هستیم ولی این خواسته با مقاومت دیگران مواجه می شود.

رساندن صدای رسای صنف معماران به مسئولین دغدغه اصلی است/ جامعه معماری از حقوق تضییع شده خود آگاه است

صبح قزوین، معماری در کشورهای درحال پیشرفت همچون ایران باید مسیر متعالی تری را طی کند زیرا معماری دارای ابعاد مختلفی است که اگر تمامی این بخش ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا می کند.

انجمن های صنفی در ساختار تشکیلاتی نظام مهندسی کشور جایگاه مهمی دارند و براساس برداشتی که از ماده یک قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می شود تشکل ها، انجمن ها و اصناف مرتبط با حوزه ساختمان و شهرسازی می توانند به عنوان بازوان نظام، نقش آفرینی کنند اما متاسفانه این رویکرد در نظام مهندسی به طور مطلوب وجود ندارد.

در این خصوص با محمد رضا نوروزیان، رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین گفتگویی را ترتیب دادیم.

 محمدرضا نوروزیان رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین در خصوص فلسفه تشکیل انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: در سال 1385 در نتیجه هم اندیشی و اشتراک نظر جمعی از مهندسین معمار با سابقه و جوان قزوین برای پیگیری مسائل صنفی شان آنان را به تشکیل این انجمن سوق داد و دفاع از حقوق صنفی، حرفه ای و پشتیبانی از مهندسین معمار، بهانه راه اندازی این مجموعه شد.

1068-383

وی خاطر نشان کرد: انجمن های صنفی در ساختار تشکیلاتی نظام مهندسی کشور جایگاه مهمی دارند و براساس برداشتی که از ماده یک قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می شود تشکل ها، انجمن ها و اصناف مرتبط با حوزه ساختمان و شهرسازی می توانند به عنوان بازوان نظام، نقش آفرینی کنند اما متاسفانه این رویکرد در نظام مهندسی به طور مطلوب وجود ندارد.

نوروزیان ادامه داد: اهمیت این تشکل ها در اندیشه طراحان نظام مهندسی و تشکل های مرتبط با مسکن و شهرسازی به حدی بوده است که در ساختار وزارتخانه، پست، مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای پیش بینی شده است.

نوروزیان در پاسخ به اینکه آیا این تشکل در سایر استان ها نیز فعالیت دارد اظهار کرد: تاکنون در حدود 10 استان کشور، انجمن صنفی مهندسین معمار تشکیل شده است در سال های 86 و 87 انجمن صنفی اصفهان به عنوان فعال ترین انجمن کشور مطرح بود اما در حال حاضر انجمن استان قزوین به عنوان مجموعه ای پیرو در کشور مطرح است.

خط قرمزما استقلال انجمن بوده و هست

وی در خصوص رویکرد و اهداف انجمن گفت: در دوره جدید بر باز تعریف استقلال و هویت انجمن تاکید کردیم و ضمن حفظ این اصول با دیگران تعامل برقرار کردیم؛ خط قرمزما استقلال انجمن بوده و هست! برای تقویت این مهم بر تقویت ارتباط با اعضا و توسعه سرمایه اجتماعی انجمن تمرکز کردیم.

sosati

نوروزیان افزود: ما با حفظ استقلال رأی انجمن و اصل روی پای خود ایستادن با دیگران تعامل کردیم.
از مهر ماه 90 تاکنون بالغ بر 15 مراسم و همایش برگزار کردیم و در این میان بیشترین تعامل را با سازمان نظام مهندسی داشته ایم که از آقای فرخزاد تشکر می کنم.
اما جالب اینجاست که ما را به عدم تعامل متهم می کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: وقتی شما بر حفظ استقلال رأی و هویت خود پافشاری کنید قطعا با مقاومت و برخورد دیگران مواجه می شوید؛ ما در اندیشه احقاق حقوق اعضای صنفمان هستیم و این خواسته با مقاومت دیگران مواجه می شود پس متهم به عدم تعامل می شویم چون از نظر مدعیان به معنی حرف آنان را گوش کردن است.

مهمترین دغدغه صنفی ما در استان قزوین از بعد اقتصادی است

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین به مهم ترین دغدغه های صنفی خود اشاره نمود و گفت: مهم ترین دغدغه صنفی ما در قزوین از بعد اقتصادی است.
خدمات طراحی و نظارت معماری کمترین ارزش ریالی را در ایران دارد.
این عدد در استان قزوین به نسبت سایر استان ها هم بسیار کمتر است.

images (1)

وی با بیان اینکه هم اکنون در استان فارس هزینه خدمات طراحی و نظارت معماری به ازای هر متر مربع هفت هزار تومان یا در اصفهان بین شش تا هشت هزار تومان است  اما در قزوین دو هزار و 800 تومان ادامه داد: متاسفانه تضییع حقوق صنفی مهندسین معمار از اجرا نشدن قوانین و مقررات ساختمان، نظیر قانون کنترل و نظارت ساختمان و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (الزامات اداری) و شیوه نامه ها و ابلاغیه ها و بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی نشأت می گیرد.

نوروزیان تصریح کرد: با پیگیری های انجمن و هیات رئیسه گروه تخصصی معماری، مشکل محاسبه اضافه بنای ساختمان حل شد و مصوبه آن به تصویب هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین رسید اما سایر موارد هنوز به جای خود باقی است.

وی در پاسخ به اینکه موضوع اختلاف شما با نظام مهندسی چیست اظهار کرد: ماده 12 تاکید دارد که تمام ساختمان ها به طراحی معماری نیاز دارند اما نظام مهندسی قزوین برای ساختمان های گروه الف امضای طراحی معماری را حذف کرده است؛ در عین حال در مورد ساختمان های تک ناظره، ناظر می تواند مهندس عمران یا معماری باشد اما متاسفانه باز هم نظام مهندسی برای ساختمان های بتنی، امکان نظارت مهندسین معمار را از بین برده است که مصداق عینی تضییع حقوق معماران در قزوین است.

Moze-honarhaye-Moaser11

درصد محاسبه دستمزد خدمات معماری در قزوین 6/18 درصد است

نوروزیان با بیان اینکه ماده 117 به حق الزحمه اشاره دارد افزود: درصد محاسبه دستمزد خدمات معماری شامل طراحی و نظارت در این ماده بالاترین میزان بین رشته های چهارگانه و چیزی در حدود 40 درصد است اما در قزوین این عدد 6/18 درصد است و فاصله زیادی با میزان تعیین شده در قانون دارد.

وی یادآور شد: رایزنی های فراوانی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص تفسیر قانونی مواد فوق صورت گرفته و مکاتبات ما به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ارجاع شده است.
همچنین طی سه مرحله مکاتباتی با نظام مهندسی استان در خصوص اعمال ماده 117 داشته ایم که تاکنون بی جواب مانده است.

نوروزیان اضافه کرد: در خصوص ماده 12 نیز پس از مکاتبه با نظام مهندسی استان موضوع را به هیات چهار نفره ارجاع داده اند که با حضور رئیس نظام مهندسی، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار قزوین تشکیل می شود.

وی تصریح کرد: به موازات این اقدامات رایزنی ها فشرده و مستمری با نمایندگان مهندسین معمار در هیات مدیره نظام مهندسی داشته ایم اما گویا دوستان تمایل زیادی برای پیگیری این موضوع ندارند و اراده جدی برای دفاع از حقوق قانونی همکارانشان در آنها مشاهده نمی شود.

جامعه معماری استان قزوین از حقوق تضییع شده خود آگاه است

beautiful_architecture_of_iran_442

وی به دلیل این رفتار اشاره نمود و اظهار کرد: یکی از نمایندگان مهندسین معمار در هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی قزوین در پاسخ به پیگیری ما درباره اجرا شدن دستورالعمل اجرایی ماده 117 مبنی بر مشخص کردن درصدهای حق الزحمه خدمات منهدسی به تفکیک رشته ها می گفت من دوست ندارم این کار را انجام بدهم.
شاید دوستان نگران تمام شدن این موضوع به نام انجمن هستند! به هر حال همه باید بدانند که جامعه معماری استان قزوین از حقوق تضییع شده خود آگاه است.

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون دو قطب در جامعه معماری داریم افزود: این دو قطب شامل همراهان جنبش نوین معماری قزوین و مخالفین آن می باشد که از هر امکانی برای مقابله با آن مانند حذف کردن افراد هیات مدیره انجمن، جنگ روانی و شایعه سازی، وارونه جلوه دادن واقعیت و غیره استفاده می کنند.

نوروزیان اظهار کرد: دغدغه ما در هر موقعیتی این است که صدای رسای صنف معماران باشیم.
عقلای قوم به ما می گویند چیزهایی که می گوید خوب است اما شیوه بیانتان خوب نیست! اما باور کنید ما همه ی شیوه ها را امتحان کرده ایم و ناچار به بیان همگانی مسائلمان در مجامع عمومی هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چشم انداز آینده انجمن را چگونه می بینید گفت: همیشه به آینده خوش بین بوده ام.
درست است که ما آدم های فراموش کاری هستیم اما تاریخ چیزی را فراموش نمی کند و بی شک اثر رفتارهای ما در ذهن تاریخی افراد می ماند.
دغدغه من این است که آیندگان نگویند جامعه معماران ما افراد ناتوانی بودند که نمی توانستند از حقوق اولیه و بدیهی خودشان دفاع کنند.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان