۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین تسهیل در ادامه تحصیل بی‌سوادان بالای ۳۰ سال/سوادآموزی بزرگسالان تا دوره متوسطه امکان‌پذیر شد
کد خبر: ۱۳۲۱۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد

تسهیل در ادامه تحصیل بی‌سوادان بالای ۳۰ سال/سوادآموزی بزرگسالان تا دوره متوسطه امکان‌پذیر شد

رییس سازمان نهضت سوادآموزی از ایجاد یک نظام آموزش جدید برای بزرگسالان خبر داد و اظهار داشت: در صورت تایید نهایی دولت، مراکز جدید با محوریت آموزش بزرگسالان در تمامی استان‌ها ایجاد می‌شود.

تسهیل در ادامه تحصیل بی‌سوادان بالای ۳۰ سال/سوادآموزی بزرگسالان تا دوره متوسطه امکان‌پذیر شد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، علی باقرزاده (رییس سازمان نهضت سوادآموزی) اظهار داشت: ما آنچه را که فکر می‌کنیم؛ باید در برنامه ششم توسعه به آن توجه شود، ایجاد سازمان آموزش بزرگسالان است؛ چرا که به هر حال سازمان سوادآموزی برای طیف محدودی از افراد، طیف محدودی از سواد را می‌تواند؛ ارائه کند.

وی افزود: یعنی این طیف آموزش برای افرادی که مطلق بیسواد و کم سواد هستند، ارائه می‌شود و عمق سوادی که ارائه می‌کند؛ در حد مهارت‌های اولیه خواندن و نوشتن، حساب کردن و کاربست آن در زندگی روزمره است که به نظرمان می‌‌آید که این محتوا و شیوه پاسخگو برای جامعه نیست.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به جمعیت قابل توجهی از بزرگسالان غیرمحصل که ساز و کار مناسبی برای ارتقا مهارت‌های خودشان پیدا نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: ساز و کارهایی که آموزش رسمی پیش بینی کرده از جنس آزمون‌های جامع یا داوطلبان آزاد یا راه دور است که به هر حال نظام رسمی به آن‌ها ارائه می‌کند که این آموزش برای این طیف از افراد مناسب نیست، چرا که ویژه افراد زیر ۱۸ سال ارائه می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه اگر افراد بالای ۳۰ سال بخواهند؛ ادامه تحصیل بدهند، با محتوایی که در حال حاضر توسط سوادآموزی ارائه می‌شود، این فرایند امکان‌پذیر نیست، افزود: پیشنهاد ما این است که سازمان باید ماموریت خودش را در غالب نظام آموزش بزرگسالان در برنامه ششم ادامه دهد و دایره خدمات و گروه هدف خودش را به همه افراد بزرگسالان غیرمحصل و بیش از دوره ابتدایی گسترش دهد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ضمن تاکید بر اینکه هیچ محدودیت سنی برای ارائه این آموزش‌ها به افراد وجود ندارد، تصریح کرد: در این شرایط تنها طیف آموزش‌ها متفاوت می‌شود؛ به طوری که اگر در حال حاضر آموزش‌ها در حد دوره ابتدایی تعریف شده، در صورت ایجاد این نظام آموزشی، آموزش در حد دوره متوسطه افراد ارائه خواهد شد.

وی از ایجاد یک نظام آموزش جدید برای بزرگسالان خبر داد و اظهار داشت: در صورت تایید نهایی دولت، مراکز جدید با محوریت آموزش بزرگسالان در تمامی استان‌ها ایجاد می‌شود. در این نظام آموزش، روش، محتوا، روش‌های ارزشیابی، تحقیق و پژوهش، مدیریت و رهبری تفاوت‌هایی با آموزش رسمی دارد که با اقتضائات بزرگسالان تعریف شده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با ضمن اشاره به اینکه قرار نیست؛ با ایجاد این نظام استخدام نیروی جدیدی را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: قطعا نیرو در مجموعه وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و فقط یک تغییر ماموریت در سازمان اتفاق خواهد افتاد و احتیاجی به نیروی جدیدی نداریم.

باقرزاده ادامه داد: احکام این طرح در دولت در حال بررسی است و منتظر این هستیم که آیا این پیشنهاد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پذیرفته خواهد شد یا خیر؟

انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان