۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین لزوم توجه بیشتر به هویت و منظر شهری در ایران
کد خبر: ۱۰۸۳۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دانشیار کالج معماری دانشگاه آمریکایی شارجه تاکید کرد:

لزوم توجه بیشتر به هویت و منظر شهری در ایران

در شهرهای سنتی ایران شاهد ایجاد جنبشی در منظر شهری هستیم و منظر شهری در حال تغییر می باشد بدون اینکه هویتی برای آن در نظر گرفته شود و در صورتی که زیر ساختی باشد، زیر ساخت ها مصنوعی است.

لزوم توجه بیشتر به هویت و منظر شهری در ایران

به گزارش صبح قزوین، دکتر جورج کاتیدراتیس دانشیار کالج معماری دانشگاه آمریکایی شارجه در گفت و گو با صبح قزوین گفت: کشورهای اسلامی از لحاظ منظر شهری متنوع هستند و وقتی به شهرهای سنتی تر بر می گردیم شاهد سطحی از برابری در معماری آن ها می باشیم.

دانشیار کالج معماری دانشگاه آمریکایی شارجه خاطرنشان کرد: در شهر صنعای یمن شاهد شکل گیری ساختمان های پنج طبقه هستیم که در مناطق پر جمعیت ساخته شده و تحت تاثیر دنیای مجازی قرار گرفتند و امکان اجرای این تنوع در منظر شهری وجود دارد.

جورج کاتیدراتیس تصریح کرد: منافع ساخت یکسری مناطق تجاری نیز در نظر بوده و در واقع ساده سازی بیش از حد در شهرهای اسلامی، باعث ایجاد نماهایی خوشه ایی شده است، انباشت جمعیتی داریم ولی عنوان شهر را برای آن نمی توانیم بگذاریم.

وی عنوان کرد: دوبی یک شهر سنتی بود که توسط غرب وارد خاورمیانه شد و شیخ رشید مطرح کرد و جان هریس سعی کرد ساختار شهر را باز تعریف کند.

در ادامه حسن بلخاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصو ص زیباشناسی شهر اسلامی به صبح قزوین گفت: مفهوم هویت اغلب با شخصیت اشتباه می شود و هر موجودی یک شاخص هایی مانند چشم مشکی دارد ولی با هویت نباید اشتباه گرفت.

31d3d648bcd5264f68bcb78a6a92b36d_XL

بلخاری افزود: هویت در پاسخ به سوال کیستی معنا می یابد و در جواب کیستی می آید و در مقابل آن نمی توان مشخصات یک فرد را لحاظ نمود؛ امر بی هویت معنا ندارد و هویت هر چیزی در مقابل دیگران احراز می شود.

وی اضافه کرد: گسست میان شهرهای اسلامی و شهرسازی مدرن باید تبیین و برسی شود؛ شهرهای اسلامی بر خلاف شهرهای غربی تنها به ایده پردازی روی آورده اند وهمین مسئله گسست میان این شهرها و شهرهای غربی را به وجود آورده است.

بلخاری یادآور شد: امروز شهرهای مسلمان با مکتب بغداد به عنوان مکتب تداوم نظر وعمل فاصله گرفته اند.
علوم به تداوم نظری ماندگارند ودر جهان مدرن، فرم بر معنا غلبه یافته و در اندیشه اسلامی معترف به تداوم ذاتی فرم و معناییم که متاسفانه امروز این تداوم درحال از دست رفتن است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص زیباشناسی شهر اسلامی گفت: معماری در ایران غریبه است و شهر بدون هویت داریم و معماری موردنظر نیست؛ برای تبیین مفهوم شهر باید تعاریف هر شهری مانند جمعیت و مرکزیت داشتن از نظر سیاسی و غیره مشخص شود.

وی افزود: در شهر اگر چه میزان جمعیت مهم است ولی برای قطعیت یافتن آن باید پیامدهای جمعیت زیاد در شهرها درنظر گرفت.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان