۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین سبک زندگی سالم گامی جهت حذف بیماری های قلبی/ فقدان عشق و صمیمیت در اجتماع، باعث بیماری قلبی است
کد خبر: ۱۰۱۳۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آزاده جو، محقق و استاد دانشگاه تاکید کرد:

سبک زندگی سالم گامی جهت حذف بیماری های قلبی/ فقدان عشق و صمیمیت در اجتماع، باعث بیماری قلبی است

انسان با پرخوری، کمبود نیازهای معنوی و خلاء روحی و روانی خود را می خواهد پر کند که عوارض آن فشار خون و مصرف سیگار و الکل، عامل اصلی ناراحتی قلبی و افزایش سکته قلبی است.

سبک زندگی سالم گامی جهت حذف بیماری های قلبی/ فقدان عشق و صمیمیت در اجتماع، باعث بیماری قلبی است

صبح قزوین، انسان ها را باید با رویکردی زیبا و در کمالیت ببینیم انسان ها باید در تمام ابعاد مراقبت از خودشان بکنند تا لذت های زندگی از ابعاد مختلف نصیبشان شود، معمولا انسان هایی که شکست می خورند و نا امید می شوند انگیزه ای برای زندگی ندارند و به نشانه های خطر بیماری قلبی از جمله افزایش وزن و چاقی بی توجه هستند و از سویی عدم تأمین نیازهای اولیه انسان منجر به سندرم قلب شکسته در اثر استرس های متعدد می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع گفت و گویی با عباس آزاده جو عضو هیأت علمی داشگاه علوم پزشکی قزوین ترتیب دادیم.

آزاده جو در این خصوص اظهار کرد: در ایران آمار جوانانی که به سمت سیگار و قلیان کشیدن رفته اند بی نهایت گسترش یافته است؛ ما همیشه به دانشجویان پیش گیری قبل از درمان و کم کردن عوارض خطر قبل از مصیبت و چگونگی برخورد با مصیبت را آموزش می دهیم و بازسازی قلب شکسته و سکته کرده را در نظر داریم.

157158961192041062222854103192481484117569

وی با بیان اینکه جامعه باید سبک زندگی  سالم و بدون استرس و فشارهای منفی را در پیش بگیرد افزود: انسان برای مقابله با فشارهای روحی طاقت فرسا، به  جای مصرف عوامل انحراف دهنده ذهن یعنی الکل و موادمخدر باید از ورزش، مطالعه کردن و فرهنگسراها استفاده کند.

این محقق و استاد دانشگاه اذعان داشت: طبق گفته ی پست مدرن ها، نیازهای اولیه مردم باید تامین شود و عدم تامین نیازهای اولیه منجر به عقده های روحی، روانی و در نتیجه بیماری های قلبی و عروقی است؛ نیازهای اولیه از نظر پست مدرن ها به نام تاکاتسبوسندرم (سندرم قلب شکسته در اثر استرس های متعدد) می باشد.

آزاده جو یادآور شد: بسیاری از مردم نیازهای اولیه شان تامین شده ولی ناآرام هستند و این متوجه خودشان است و در واقع اخلاقی زندگی نمی کنند و همچنین منافع اجتماعی را نه تنها نادیده می گیرند بلکه به شکلی نیز درصدد آسیب رساندن به محیط زندگی خود هستند.

وی تصریح کرد: به قول برتراند راسل مشکل انسان با خود، دیگری، خدا و طبیعت است و فقدان عشق و صمیمیت در اجتماع، باعث می شود قلب ما بیمار شده و سکته کند و انسان باید ارتباطی با خود، دیگری و خدا و طبیعت برقرار کند.

آزاده جو تاکید کرد: اگر درون  انسانی شاد باشد با همه شاد و خوب خواهد بود و شخصی که با خودش صادق و در درون آرام نیست؛ باید رضایت از خود در او ایجاد شود و جامعه بتواند سبک زندگی غلط او را تغییر دهد قبل از اینکه دچار مصیبت و عارضه قلبی شود.

این عضو هیإت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین  با بیان اینکه به دانشجویان آموزش می دهم که CCU بهترین فرصت برای ترک سیگار توسط شخص مبتلا به بیماری قلبی است و افراد باید به سلامتی خود بها دهند اضافه کرد: انسان ها گویی عادت کردند که قبل از بروز مصیبت و بیماری، پیشگیری و درمان نکنند و به خطاهای خود ادامه می دهند و برخی علیرغم اینکه سکته کردند، علائم خطر را کنترل نمی کنند.

251342514399235208248382819119612815620982

وی به سیگاری ها توصیه کرد: سیگاری ها باید سیگار را ترک کنند زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان فلب، افزایش فشار خون و نیاز بافت قلب به اکسیژن می شود و با مصرف سیگار، توانایی خون د ر حمل اکسیژن کاهش می یابد.

آزاده جو خاطرنشان کرد: عوامل سرطان زای  دود سیگار به دیواره سرخرگ هاآسیب می رسانند و استراحت و شل کردن عضلات، جهت کاهش میزان استرس لازم است؛ استرس از طریق افزایش هورمون های استرس از جمله آدرنالین سبب تولید و افزایش کلسترول می شود.

این محقق و استاد دانشگاه  به نقش تغذیه در کاهش عوارض بیماری قلبی اشاره نمود و گفت: ويتامين‌هاي گروه ب مانند كلم برگ، بروكلي، ‌شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبيا و نخود سبز، لوبيا قرمز، لوبيا چشم بلبلي، نخود خشك و عصاره مخمر داراي اسيدفوليك هستند.

vegetables10

وی ادامه داد: تحقيقات متعددي نشان داده‌اند كه اسيد فوليكي كه بطور طبيعي در مواد غذايي يافت مي‌شود، مي‌تواند سبب كاهش ماده‌اي در خون به نام هموسيستئين شود و به اين ترتيب از ابتلا به تصلب شرايين پيشگيري كند.

آزاده جو  با بیان اینکه افزايش كلسترول خون، به خصوص ال دي ال (كلسترول بد)، يكي از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرايين است افزود: مصرف منظم چنين غذاهايي به كاهش ال دي ال كمك مي‌كند؛ روغن زيتون، ‌روغن كانولا، مغزها و دانه‌ها حاوي نوعي از اسيدهاي چرب به نام موفا هستند كه به كاهش سطح ال دي ال كمك مي‌كنند.

وی در خصوص اینکه از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کرد گفت: گوشت و فرآورده‌هاي آن، لبنيات پرچربي و كره، ‌غني از نوعي چربي هستند كه باعث افزايش سطح ال دي ال  در خون مي‌شوند؛ مصرف اين غذاها را بايد به حداقل رساند.

همچنين مصرف كيك و بيسكويت به علت نوع چربي بكار رفته در آن‌ها سبب افزايش سطح ال دي ال مي‌شود.

این محقق واستاد دانشگاه ادامه داد: انواع غذاها و سوپ‌هاي آماده مصرف و يا كنسرو شده، ‌غذاهاي بيرون از منزل، سوسيس و كالباس و گوشت‌هاي نمك سود شده و بطور كلي گوشت و فرآورده‌هاي آن و همچنين تنقلات شور، سرشار از نمك (سديم كلرايد) هستند؛  كاهش مصرف اين نوع غذاها و نمك طعام سر سفره به كاهش فشارخون كمك مي‌كند.

وی به راهکارهای جلوگیری و پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره و گفت: ورزش بسیار کمک می کند و فرد باید به اصطلاح خود را پالایش و ارزیابی و به سمت ایده آل هایش حرکت کند؛ جامعه باید به سمت عقلانیت برود و با توجه به عقلانیت مشکلات حل شود.

آزاده جو توصیه کرد: انسان باید انگیزه برای مراقبت و نه تخریب خود داشته باشد این تخریب شامل عدم رعایت رژیم غذایی، ورزش نکردن، شاد نزیستن و ارتباط اجتماعی نداشتن و نبود NGO در اجتماع یعنی فرهنگسراها است.

وی یادآور شد: ما علاوه بر تلاش جهت حل مشکل جسمی بیمار، در حیطه های روحی و روانی نیز وقتی فردی فشار روحی دارد و هدف و زندگی برای او بی معنی است در اینجا از او می خواهیم که شاد باشد چرا که امید، انسان را به سمت تکامل می کشاند و در چنین فردی ارتباط با خود، خدا و دیگری مختل است و نمی تواند از خود مراقبت کند در واقع روان رنجور است.

25559

آزاده جو با بیان اینکه وقتی روحیه در انسان می میرد، دیگر انگیزه ای برای حفظ و  توجه به ندای وجدان خود ندارد افزود: چنین انسانی که در روان و اخلاق رنجور است اگر بخواهد آن حیطه ها را جدا کند ندای وجدانش به او آسیب می رساند؛ باید کاری کنیم که به سمت جامعه ای متعادل حرکت نماییم و انسان ها را به صورت منطقی امیدوار کنیم.

وی ادامه داد: متعادل یعنی اینکه جامعه بتواند به طور نسبی به تمام نیازهای اجتماعی پاسخ دهد و فاصله طبقاتی بین انسان ها زیاد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه چرا گاهی شاهد بی توجهی پرستاران به بیمار می باشیم بیان کرد: آموزش مکرر به پرستاران بسیار مهم است  و آموزش یعنی کم شدن از میزان خطاها و افزودن بر علم و عدم تکرار خطا ولی ما به کرات تحت تجربه، کار و تفکر انتقادی را تکرار کرده و قبول نداریم.

آزاده جو افزود: بازآموزی متعدد پرستاران، ارتقای سطح کیفی بیمارستان و اینکه پرستار با مطالعه رشته تخصصی خود بیشتر آشنا شود و در درون خود احساس شرم کند در تعامل با عقل است؛ متاسفانه اکثر دانشجویان پرستاری به دنبال مدرک هستند و پس از آن مطالعات مستمر ندارند و در نتیجه  عدم اصلاح ضعف خود و کم کاری به بیمار آسیب می رساند.

وی با تاکید بر اینکه در کار پزشکی رعایت اخلاق مهم است افزود: البته خدمت و نجات جان بیمار بسیار با اهمیت تر است و با بیمار باید حرف زد و درد و دل او را شنید و به خوبی بشناسیم؛ باید بفهمیم به چه دلیل سیگار می کشد و یا استرس دارد و بهتر است با اختصاص امکانات بیشتر، پرستاران نیز با بیماران کمتری سروکار داشته باشند.

آزاده جو در پایان تصریح کرد: انسان ها باید معنوی زیستن را یاد بگیرند و با خشونت عشق به آرامش برسند و بدانند که در شرایط سخت در برابر استرس های زندگی عمل می کنند؛ شوپنهاور می گوید انسان ها براساس دل خود عمل می کنند و به تدریج به سمت عقلانیت می روند و باید جامعه را بشناسیم تا انسان ها کمتر زشتی ها را تجربه کنند.

سید"سعید اسکویی" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: 37 درصد مرگ و میر در استان قزوین به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.
             

 وی اضافه کرد: ابتلا 40 درصد مردم کشور به بیماری قند خون و کمبود کلسیم، ابتلا 30 درصد مردم کشور به بیماری چربی و همچنین کمبود آهن در 15 تا 40 درصد مردم کشورمان از مهمترین مشکلات بهداشتی در کشور محسوب می‌شود که می‌توان با فرهنگ سازی و همچنین اجرای طرح شاخص‌های عدالت در سلامت، آن را بهبود بخشید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: استان قزوین متأسفانه در میانگین قند خون بالا در بین زنان کشور در رتبه نخست و در بین مردان نیز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی گفت: یکی از مشکلات امروز استان قزوین در حوزه سلامت، استفاده کم مردم از ماهی است، در حالی که هر فرد باید در هفته دو بار ماهی مصرف کند متأسفانه 60 درصد مردم قزوین ماهی مصرف نمی‌کنند.

اسکویی یادآور شد: در سال 84 میزان مصرف ماهی در بین مردم قزوین 3.
4 درصد بود که این رقم، امروز به 5.
4 درصد رسیده است.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان