۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین کشمکش دستگاه‌های خدمات رسان برای تأمین زیرساخت‌های باغ عمران اقبالیه
کد خبر: ۳۵۴۲۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۶ ساعت: ۱۵:۴۶ ↗ لینک کوتاه

کشمکش دستگاه‌های خدمات رسان برای تأمین زیرساخت‌های باغ عمران اقبالیه

کشمکش میان شهرداری اقبالیه، اداره‌های کل راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، توزیع نیروی برق و گاز استان برای تأمین زیرساخت‌های باغ عمران پس از سالها همچنان ادامه دارد.

کشمکش دستگاه‌های خدمات رسان برای تأمین زیرساخت‌های باغ عمران اقبالیه

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛محمودی، شهردار اقبالیه  گفت: بر اساس توافقنامه بین اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و کشاورزان اقبالیه، شهرداری مسئولیت ثبت پلاک‌های باغ عمران را بر عهده دارد که بر همین اساس ۶۹ درصد از اراضی به شهرداری و ۳۱ درصد به کشاورزان می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر کاربری مسکونی، زمین‌هایی برای احداث بنا‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار شهرداری اقبالیه قرار می‌گیرد که این توافقنامه اصلاً خوب نبوده است.

شهردار اقبالیه خاطرنشان کرد: باید از مدیران قبلی شهرداری اقبالیه پرسید که چرا زمین‌های باغ عمران برای ساخت و ساز، تعیین تکلیف نشدند.

وی افزود: متولی تفکیک زمین‌های باغ عمران اداره کل راه و شهرسازی است و شهرداری نقش تسهیل کننده را دارد.

محمودی تصریح کرد: بعد از گذشت سال ها، از حدود ۴۰ روز پیش، اقدام‌های عملی برای جدول گذاری و ساخت و ساز در باغ عمران از سوی راه و شهرسازی آغاز شده است.

وی افزود: راه و شهرسازی اقدام به تفکیک زمین‌ها کرده، اما هنوز سند‌ها صادر نشده است و مقرر شده هم اسناد آماده شود و هم تکلیف قطعات ۵۰ درصد و سهم افراد مشخص شود.

شهردار اقبالیه گفت: شهرداری، آماده سازی زمین‌ها را انجام داده است و اداره‌های خدمات رسان شامل آب، برق، گاز و تلفن باید تعهداتشان را انجام دهند.

وی افزود: آورده شهرداری و راه و شهرسازی برای توسعه و آبادانی باغ عمران از محل فروش املاک موجود در اقبالیه تأمین می‌شود و سهم ۲۷.۲ درصدی شهرداری برای احداث زیرساخت‌های گاز، برق و آب، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان می‌شود.

محمودی با بیان اینکه تمام اداره‌های خدمات رسان بر اساس فروش حق اشتراک، منابع احداث زیرساخت‌های جدید را تأمین می‌کنند، گفت: باید در بودجه ۱۴۰۱ افزایش درآمد‌های شرکت‌های تأمین کننده زیرساخت اعمال شود تا بتوانیم به مناطقی همچون باغ عمران زیرساخت‌ها را منتقل کنیم.

اجرا نشدن توافق سه جانبه توسعه باغ عمران بعد از ۱۰ سال

احمدی، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان هم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: ۱۰ سال پیش توافق سه جانبه‌ای بین شهرداری، راه و شهرسازی و مالکان باغ عمران منعقد شده است و علت اجرا نشدن این توافق، به مسائل مختلفی باز می‌گردد.

وی افزود: وظیفه تهیه نقشه تفکیکی بر عهده شهرداری اقبالیه است و شهرداران قبلی اعلام می‌کردند که زمین‌هایی که بر اساس توافق به شهرداری تعلق گرفته، کفایت اجرای طرح‌ها را نمی‌دهد و از طرف دیگر، این زمین‌ها ناچیز هستند و باید هزینه زیادی بابت احداث بنا در آنجا پرداخت شود.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: در توافق دوم که در سال ۱۳۹۹ با حضور مسئولان استان منعقد شد، ۱۰ درصد دیگر به زمین‌های متعلق به شهرداری اقبالیه اضافه شد، ولی به نظر ما شهرداری علاقه و تمایلی به اجرای طرح‌های عمرانی در باغ عمران ندارد.

وی افزود: ما با توجه به توافق و وظایفی که بر عهده اداره کل راه و شهرسازی قرار داده شده است، آماده اجرای تعهدات در باغ عمران هستیم، اما یک سری وظایف ذاتی بر عهده اداره‌های خدمات رسان قرار داده شده که بر اساس طرح تفصیلی موظف هستند که خدمات را ارائه دهند.

احمدی تصریح کرد: حتی فروش زمین‌های مازاد راه و شهرسازی هم کفاف هزینه‌های انتقال زیرساخت‌ها به مناطقی شامل باغ عمران را نمی‌دهد.


آبرسانی به باغ عمران نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه

بیرنوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم گفت: آبرسانی به حدود ۱۱۴ هکتار و ۲۰ هزار جمعیت باغ عمران بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و در قانون به هیچ وجه بر لزوم آبرسانی به نقاطی که الحاق و یا تفکیک می‌شوند، تأکید نشده است.

وی افزود: سال گذشته در دیدار استاندار وقت از منطقه اقبالیه بر لزوم آبرسانی به باغ عمران تأکید شده، اما متولی الحاق هیچ هزینه‌ای برای احداث زیرساخت‌های آب و فاضلاب به باغ عمران اختصاص نداده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب، یک شرکت خصوصی درآمد- هزینه‌ای است و دولت برای آبرسانی به نقاطی که الحاق می‌شوند، پول نمی‌دهد و باید هزینه‌ها از سوی متولیان این امر از قبیل فروش زمین و یا ... تأمین شود.


برق رسانی به باغ عمران نیازمند بودجه ۶۵ میلیارد تومانی

احمدی، مدیر برق شهرستان قزوین هم با بیان اینکه برق رسانی به ناحیه الحاقی باغ عمران نیازمند بودجه است، گفت: در باغ عمران حدود ۷ هزار واحد پیش بینی شده است و با توجه به اینکه برق رسانی به این منطقه بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد در نتیجه برق رسانی به این منطقه امکانپذیر نیست.

وی افزود: ما آماده ایم سهم پانزده درصدی مان را پرداخت کنیم به شرط اینکه دستگاه‌های ذیربط هم سهم خودشان را برای برق رسانی به باغ عمران پرداخت کنند.

گازرسانی به باغ عمران در گرو مجوز‌های شهرداری

بوشهری، مدیرعامل شرکت گاز استان هم گفت: برای گازرسانی به باغ عمران مشکلی نداریم و به محض اینکه شهرداری مجوز‌ها را صادر کند آماده ایم تا کار لوله گذاری را انجام دهیم.

وی افزود: ما مشکلی برای تأمین بودجه نداریم و فقط منتظر صدور مجوز‌های شهرداری هستیم.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان