۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین سیل به ۱۲۷ واحد مسکونی در استان قزوین آسیب زد/ بیشتر کشاورزان بیمه نیستند
کد خبر: ۳۵۱۸۵۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۸ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین:

بازسازی راه‌های روستایی آسیب‌دیده یک ماه زمان می‌برد

مهدیخانی با اشاره به اینکه متاسفانه کشاورزان آسیب دیده در سیل بیمه نبودند، گفت:۱۲۷واحد مسکونی در اثر سیل در استان آسیب دیده است اما تخریب صددرصدی واحد مسکونی در هیچ کجا نداشتیم.

سیل به ۱۲۷ واحد مسکونی در استان قزوین آسیب زد/ بیشتر کشاورزان بیمه نیستند

قدرت الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره حادثه سیل آوج و الموت اظهار کرد: در روز دوشنبه یازدهم مردادماه شاهد بارندگی شدید در منطقه آوج و آبگرم بودیم و احتمال سیل شدید را می‌دادیم.

وی افزود: بر اثر بارندگی شدید نیز سیل در منطقه اتفاق افتاده بود که بازدید میدانی از روستای شهیدآباد و وروق داشتیم و همچنین سیل دیگری هم در منطقه الموت در روستای یارفیق، خشک دشت و آتان رود، رخ داده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه در حوادث اولویت ما نجات جان انسان‌هاست، دامه داد: جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران برای اتخاذ تصمیمات لازم در آوج و قزوین با هماهنگی فرمانداران برگزار شد.

وی اضافه کرد: با مسدودی محور در منطقه الموت مواجه بودیم که بلافاصله بازدیدی هم از روستای یارفیق و خشک دشت و سایر مسیرها که مسدود بود داشتیم و امکاناتی که لازم بود را از همان ابتدا به مناطق اعزام کردیم.

مهدیخانی عنوان کرد: استان قزوین از استان‌های حادثه خیز کشور است و در بحث تکرار حوادث هم جزو استان‌های اول است؛ در این فصل سال هم بارندگی به این شدت بسیار نادر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه داد: طبق گزارش شرکت آب منطقه‌ای نیز سیل روستای شهیدآباد آوج یک دوره بازگشت 10هزار ساله داشته که بسیار عجیب است.

سیل رودخانه شهیدآباد بازگشت 10هزار ساله داشته است

وی بیان کرد: یکسری از روستاهای ما متاسفانه از گذشته در کنار حریم و بستر رودخانه واقع شده یا در مسیل قرار گرفته است که روستای شهید آباد از جمله این روستاهاست.

این مقام مسئول اذعان کرد: مطالعات و برآورد هزینه در منطقه را آغاز کردیم و در منطقه الموت هم بیشترین خسارت ما زیرساختی و در حوزه کشاورزی است که اگر کشاورزان در یکی دو روز آینده به محصولاتشان آب ندهند چه بساکه خسارتی هم در این حوزه داشته باشند.

مهدیخانی بیان کرد: حدود 56 واحد مسکونی درگیر گل و لای شدند که بیشترین خسارت هم در روستای خشک دشت، یارفیق و آتان رود الموت وارد شده است؛ در منطقه آوج و آبگرم مشکل خاصی نداریم و کلیه جاده‌ها باز است و آب و برق و گاز روستاها از فردای سیل وصل شد.

وی ادامه داد: در منطقه الموت با دو روز تاخیر این اتفاق افتاد چون لوله گاز در بعضی مناطق از بستر رودخانه عبور کرده بود و باید پس ار فروکش آب، این خدمات را به جریان می‌انداختیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین یادآور شد: یکسری اعتبارات که در توان سازمان مدیریت بحران است تامین می‌شود و یکسری هم که بیمه هستند نیز خسارات از طریق بیمه جبران خواهد شد.

این مقام مسئول خسارت ریالی حادثه سیل برآورد نشده است، ابراز کرد: در برآورد هزینه خسارت‌ها نباید عجولانه اقدام کنیم چون در این صورت برخی مناطق مغفول واقع می‌شوند لذا درصدد هستیم بررسی‌ها با دقت و زمان بیشتری انجام شود.

مهدیخانی تاکید شد: سیل در روستای شهیدآباد به علت واقع شدن این روستا در بستر رودخانه است که اکنون این رودخانه‌ای بازگشت 10هزار ساله داشته اشت.

وی عنوان کرد: 127واحد مسکونی در اثر سیل در استان آسیب دیده است اما تخریب صددرصدی واحد مسکونی در هیچ کجا نداشتیم و تنها یک امامزاده در یکی از روستاهای الموت تخریب کامل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین بیان کرد: متاسفانه راه 5روستا در الموت تخریب شده که جاده دسترسی توسط راهداری ایجاد شده تا تردد روستاها با شهر برقرار شود و ساکنین مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین نگرانی ما به علت شیوع ویروس کروناست که از دانشگاه علوم پزشکی خواستار نظارت بیشتر هستیم چون افرادی که در این منطقه فعالیت می‌کنند به هیچ عنوان از ماسک استفاده نمی‌کنند و نگران‌کننده است.

بازسازی راه‌های روستایی آسیب‌دیده تا یک ماه زمان می‌برد

مهدیخانی افزود: طبق دستور استاندار بحث واکسیناسیون افرادی که در مناطق سیل زده فعالیت می‌کنند طی هفته اخیر انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: بحث پاکسازی منازل تا دو روز آینده به اتمام می‌رسد اما لایروبی در حوزه کشاورزی و راهداری تا یکی دو هفته زمان خواهد برد و جاده دسترسی برای تمام روستاهایی که راه آن‌ها آسیب دیده نیز ایجاد شده تا راه اصلی آن‌ها به طور کامل درست شود که یک ماه زمان می‌برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اذعان کرد: خوشبختانه مشکل یا کمبود خاصی در مناطق سیل زده نداریم که هم استانی‌ها بخواهند کمک رسانی کنند و همه امکانات وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مردم از خدمات بیمه باید استفاده کنند، افزود: متاسفانه این موضوع در استان قزوین جدی گرفته نمی‌شود در حالی که 3هزار و 500 میلیارد تومان از اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور به صورت متمرکز در اختیار صندوق بیمه مصارف کشاورزی است.

مهدیخانی با اشاره به اینکه اکثر کشاورزان بیمه نبودند، بیان کرد: اگر کشاورزان محصولات و احشام خود را بیمه کنند نیز در زمان وقوع حادثه از محل صندوق به راحتی قابل پرداخت است که از هم استانی‌ها خواستاریم از خدمات بیمه استفاده کنند.

وی یادآور شد: در منطقه الموت چون زمین مسطح وجود ندارد به ناچار زمین‌های کشاورزی در حریم و بستر رودخانه‌ها است که متاسفانه در زمان وقوع حوادث آسیب می‌بینند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در پایان گفت: در پروژه‌ها معمولا دوره 25ساله یا 50ساله را می‌بینیم در صورتی که یک سیل در عرض 45دقیقه با 40میلی متر بارندگی رخ می‌دهد که بی‌سابقه بوده و از طرفی بحث تغییرات اقلیمی بیشترین تاثیرات را روی این موضوعات دارد.

انتهای پیام/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان