۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۱۱۲ مصدوم در چهارشنبه‌سوری سال گذشته/ سنت شیرینی که به بازی با جان انسان‌ها بدل گشت
کد خبر: ۳۴۰۸۴۳ نویسنده: مطهره میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ساعت: ۱۱:۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مخاطرات چهارشنبه پایانی سال؛

۱۱۲ مصدوم در چهارشنبه‌سوری سال گذشته/ سنت شیرینی که به بازی با جان انسان‌ها بدل گشت

چهارشنبه‌ی آخر سال یک سنت مرسوم بین ایرانیان است؛ اما با گذشت زمان این سنت شیرین بسوی آتش‌بازی و استفاده از مواد منفجره تغییر پیدا کرده و این تغییرات گاها به گونه‌ای بوده که شهر به میدان جنگ تبدیل می‌شد.

۱۱۲ مصدوم در چهارشنبه‌سوری سال گذشته/ سنت شیرینی که به بازی با جان انسان‌ها بدل گشت
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ تصور همه ما از روز چهارشنبه سوری بوی خوب ماهی دودی و سبزی پلو است که به از آتش پریدن‌های شبانه و شعر معروف "زردی من از تو، سرخی تو از من" منتهی می‌شود، اما مرور زمان این آتش‌بازی‌های سنتی را به حوادث ناگوار و آتش‌سوزی‌های سنگین تبدیل کرده است.
 
متاسفانه هرساله آمار حوادث ناگوار چهارشنبه‌سوری را باید در بیمارستان‌ها مشاهده کرد که به علت عدم توجه به نکات و توصیه‌های مسئولان اورژانس و آتش نشانی حوادث ناگواری برای خانواده‌ها در پایان سال و نزدیک شب عید رقم زده شده است.
 
استان قزوین نیز در حوزه حوادث چهارشنبه آخرسال از این موضوع مستثنی نبوده است و متاسفانه شاهد حوادثی بودیم که مصدومیت و فوتی را در پی داشته است. البته فرهنگ سازی در این حوزه توانسته آمار فوتی و مصدومیت‌ها را طی سال‌های اخیر کاهش دهد.
 
سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی وضعیت مجروحین چهارشنبه سوری سال گذشته اذعان کرد: تعداد کلی مراجعین به بخش اورژانس در چهارشنبه‌سوری سال 97 حدود 112 نفر بود که نشان می‌دهد آمار حوادث و مراجعین سال 97 نسبت به سال 96 با  4/2 درصد کاهش داشته است.
 
وی افزود: حدود 83 نفر از آمار کلی آقا و حدود 29 نفر از مراجعین خانم بودند که از این تعداد 6 نفر توسط فوریت‌های پزشکی و اورژانس 115 در محل حادثه درمان شدند و تعداد 101 نفر در بیمارستان مراحل درمان سرپایی را گذراندند.
 
مسئول روابط عمومی اورژانس استان قزوین ابراز کرد: تنها پنج نفر از افراد در بیمارستان بستری شدند که متاسفانه از این تعداد یک نفر از مراجعین دچار قطع عضو، 56 مورد سوختگی و 17 مورد از مراجعین دچار بریدگی و خراشیدگی شده‌بودند.
 
وی گفت: نواحی آسیب‌دیده‌ی مراجعین بنا به آمار موجود شامل 27 مورد آسیب از نواحی چشم، 49 نفر دست، سه نفر از ناحیه پا، دو نفر از ناحیه صورت، دو نفر از ناحیه تنه، هفت نفر از ناحیه سروگردن و 22 نفر بنا به دلایل مختلف بود.
 
 این مقام مسئول ابراز کرد: 11 مورد از تعداد مراجعین عابر و تماشاگر بوده و حدود 101 نفر از این افراد استفاده کنندگان مواد محترقه بودند.
 
وی اضافه کرد: محدوده‌ی سنی این افراد از کودک یکسال تا فرد 95 ساله بوده است، البته آمار ارائه شده در سطح استانی بوده و شامل مناطق قزوین، آبیک، بویین‌زهرا، تاکستان، البرز و آوج می‌شود.
 
وی درباره‌ی وضعیت چهارشنبه سوری سال جدید عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا در استان توصیه‌ی ما به مردم پرهیز از حضور در بیرون از خانه و ایجاد تجمع است.
 
این مقام مسئول در ادامه گفت: از سوی دیگر مواد محترقه‌ی موجود در بازار چینی هستند که با ورود این مواد به کشور و استفاده مردم از این مواد آلودگی چند برابر بیشتر از گذشته وارد محیط می‌شود و می‌تواند افراد بیشتری را در معرض خطر قرار دهد.
 
حسینی تصریح کرد: افرادی که از مواد محترقه استفاده می‌کنند اگر از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری در امان باشند به حتم با استفاده از این مواد آلوده، دچار بیماری می‌شوند.
 
وی درباره‌ی حضور اکیپ‌های فوریت پزشکی افزود: اکیپ‌های فوریت پزشکی و اورژانس طبق روال هرساله در سطح استان حضور پیدا می‌کنند تا درصورت نیاز و تماس مردم با 115 به موقع در محل حادثه حاضر شوند.
 
حسینی تصریح کرد: همچنین مردم در صورت مواجه شدن با حادثه یا مشکل می‌توانند به بیمارستان شهید رجایی مراجعه کنند و از خدمات کادر درمانی بهره ببرند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: درصورت ایجاد سوختگی بر اساس عوامل و حوادث چهارشنبه سوری توصیه‌ی ما به مردم استفاده از آب شیر (آب سرد یا گرم نباشد) در محل سوختگی و در نهایت یک پانسمان خشک است.
 
حسینی تاکید کرد: همچنین از مردم می‌خواهیم تا در صورت بروز مشکل سوختگی از هیچ گونه درمان خانگی مانند استفاده از سیب‌زمینی، خمیر دندان و مایع ظرف‌شویی استفاده نکنند زیرا استفاده از این اقلام باعث ایجاد عفونت و لک می‌شود.
 
مسئول روابط عمومی اورژانس استان قزوین در پایان گفت: اگر افراد دچار سوختگی حاد و بریدگی عضو شدند حتما با اورژانس 115 تماس بگیرند.
 
علیرضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، محدودیت رفت و آمدهای مردم و قرنطینه بودن، احتمال ایجاد حوادث در سال جاری بسیار اندک است؛ البته امید ما ریشه‌کن شدن ویروس کرونا و وجود شادی‌های خیابانی مردم به دور از آتش سوزی و حوادث است.
 
وی افزود: چهارشنبه‌ی آخر سال یک سنت مرسوم بین ایرانیان است و مردم در گذشته این مراسم سنتی را با آیین‌هایی مانند قاشق‌زنی و فال گوش ایستادن اجرا می‌کردند.
 
این مقام مسئول بیان کرد: با گذشت زمان این سنت شیرین بسوی آتش‌بازی و استفاده از مواد منفجره تغییر کرد و این تغییرات گاها به گونه‌ای بود که شهر به میدان جنگ تبدیل می‌شد.
 
رئیس اداره‌ی آموزش، پژوهش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین اذعان کرد: خوشبختانه با بیان توصیه‌‌‌ها، آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی که درخصوص چهارشنبه آخر سال انجام می‌شود آمار موجود اتفاقات ناشی از حوادث را رو به کاهش نشان می‌دهد و اگر این فرهنگ‌سازی ادامه دار باشد در آینده‌ آمار ناشی از حوادث چهارشنبه سوری از بین می‌رود.
 
وی گفت: اگر 250 گرم از مواد منفجره موجود در بازار منجر به انفجار شود قابلیت تخریب آپارتمان 80 متری را دارد و این نشان می‌دهد این مواد منفجره که قابلیت تخریب آپارتمان را دارد آسیب‌هایی که به افراد مصرف کننده می‌زند به مراتب بیشتر خواهد بود.
 
این مقام مسئول ابراز کرد: مواد منفجره موجود در بازار بر اثر اصطکاک و گرما واکنش نشان می‌دهند و در نهایت منجر به انفجار و آتش‌سوزی می‌شود که در این صورت نه تنها افراد مصرف کننده، توزیع کننده و تولیدکننده بلکه عابرین و تماشاگران نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.
 
رحمانی با تاکید بر رعایت توصیه‌های ایمنی بیان کرد: درخواست ما از مردم، پرهیز از روشن کردن آتش در معابرعمومی، کوچه‌های باریک و محل پارک خودرو است.
 
وی اضافه کرد: همچنین بعضا در چهارشنبه‌ی آخر سال مردم بالن‌هایی را به آسمان می‌فرستند که به مراتب این بالن‌ها می‌تواند با فرود آمدن روی خودرو یا منزل افراد و در تماس با اشیای قابل اشتعال منجر به آتش‌سوزی می‌شود.
 
وی ادامه داد: بعضا مشاهده می‌شود افراد برای ایجاد آتش در محوطه از مایعات قابل اشتعال و یا سریع اشتعال استفاده می‌کنند که همین عامل در برخی موارد موجب شعله‌ور شدن آتش و سوختگی افراد می‌شود.
 
این مقام مسئول بیان کرد: بیشترین حوادث در شب چهارشنبه سوری علاوه بر آتش‌سوزی منازل و خودروها، سوختگی بدن به خصوص در نواحی چشم و دست است که گاها می‌تواند اثرات و خاطرات ناگواری را دربر داشته باشد.
 
وی درباره‌ی آمار چهارشنبه سوری سال 97 عنوان کرد: به طور کلی آمار موجود از چهارشنبه‌ی سال گذشته 17 مورد است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
 
رئیس اداره‌ی آموزش، پژوهش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین در پایان ابراز کرد: از این آمار سه مورد مربوط به حریق مغازه، یک مورد واژگونی و برخورد خودرو و 13 مورد حوادث مرتبط با چهارشنبه‌ی آخر سال مانند آتش‌ زدن لاستیک و سطل زباله بوده‌است.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان