۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین جمهوری اسلامی اهل پنهان‌کاری و بی‌صداقتی نیست/ کلیدواژه جدید برای ایجاد آشوب در کشور چه بود؟
کد خبر: ۳۳۹۵۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مرور دوباره ماجرای اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی؛

جمهوری اسلامی اهل پنهان‌کاری و بی‌صداقتی نیست/ کلیدواژه جدید برای ایجاد آشوب در کشور چه بود؟

همان طور که رهبرانقلاب در سال ۸۸ فرمودند: «جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرا نیست»، نظام اسلامی اهل پنهان کاری، بی صداقتی و پنهان کاری هم نیست.

جمهوری اسلامی اهل پنهان‌کاری و بی‌صداقتی نیست/ کلیدواژه جدید برای ایجاد آشوب در کشور چه بود؟
 
به گزارشسرویس سیاسی صبح قزوین؛اندکی پس از اعلام قرائت پیام مهم ستادکل نیروهای مسلح پیرامون اعلام دلیل اصلی سرنگونی هواپیمای اوکراینی، موجی در شبکه های اجتماعی و خصوصا در بین فعالین رسانه ای شکل گرفت که مسئولان برجسته کشور و خصوصا مسئولان نظامی کشور را به خاطر پنهان کاری و عدم صداقت به باد انتقاد گرفته و خواستار استعفا و حتی مجازات آنها شدند! این عصبانیت از آنجا نشات می‌گرفت که در روزهای پنجشنبه و جمعه مسئولان سازمان هواپیمایی با قاطعیت هرچه بیشتر از موضوع سقوط هواپیما به دلیل نقص فنی دفاع کرده و اصابت شی خارجی به آن را منکر می‌شدند.

آنچه در این بین ناراحت کننده به نظر می‌رسید، همراهی برخی فعالان رسانه‌ای شاخص متعلق به جریان انقلاب و رسانه‌های برجسته این جریان و حتی صداوسیما بود که از این عدم صداقت و پنهان کاری آشفته شده بودند. هرچند می‌شد از بیانیه ستادکل متوجه شد که رخداد صورت گرفته و تحمیل هزینه هنگفت جان‌باختن بیش از 140 نفر، نیازمند بررسی فوق العاده دقیقی می‌باشد، اما اوضاع پیش آمده و مطالبه بیان لحظه‌ای موضوع باعث شده بود که کمتر به این موضوع فکر شود.

ساعاتی بعد و در هنگام صدور پیام مهم رهبرانقلاب بخشی از این جنجال‌ها فروکش کرد. استفاده رهبرانقلاب از عبارت «با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ حادثه‌ هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی» به خوبی نشان می‌داد که نباید انتظار داشت تا در موضوعی بسیار مهم مسئولان کشور ناشیانه و قبل از بررسی همه مسائل، موضوع را گردن گرفته و خود را متهم نمایند؛ اما متاسفانه این درخواست ناصواب طی روزهای گذشته به طور ویژه ای برجسته شد.

توضیحات شجاعانه، صادقانه و البته مبسوط سردار حاجی زاده از کم و کیف ماجرا هم باقیمانده تحلیل‌ها و عصبانیت‌های نشات گرفته از آن احساس مقطعی را از بین برد. شرح کامل ماجرا توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه و توضیح شرایط جنگی آن مقطع و خصوصا بیان برخی نقاط ابهام آمیز که اتفاقا به سپاه پاسداران هم مربوط نبود، بخش های تاریک دیگری از ماجرا را نشان داد.

در همین باره، روز یکشنبه هم مسئول بازرسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا هم در یادداشتی نوشت: «تاخیر در اعلام دلیل سقوط هواپیما پنهانکاری نبود، برای بررسی دقیق از طریق جمع اوری اطلاعات و اسناد بود».

اما نکته قابل طرح در این ماجرا که با کلیدواژه های «عدم صداقت» و «پنهان کاری» مطرح شد و متاسفانه برخی فعالان انقلابی - ارزشی با جریانات خاص هم صدا شدند، آن بود که کلیدواژه دور جدید آشوب‌ها همین عبارات ناظر به شفافیت و پنهان کاری است که از عصر روز شنبه توسط برخی عناصر ضدانقلاب و به ظاهر مسئولان کلید خورد.

اندکی تامل و تعمیق در کلیت ماجرا، مرور پیام ستادکل نیروهای مسلح، نگاه ژرف به پیام رهبرانقلاب و بررسی موشکفانه صحبت های سردار حاجی زاده نشان می دهد همان طور که رهبرانقلاب در سال 88 فرمودند: «جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرا نیست»، نظام اسلامی اهل پنهان کاری، بی صداقتی و پنهان کاری هم نیست. (حتی برای جاماندگان در فهم این شرایط خطیر، توضیحات روز یکشنبه سردار سلامی برای نمایندگان مجلس هم می‌توان اضافه نمود.)

رهبرانقلاب بلافاصله پس از جلسه صبح جمعه که تحقیقات ستاد کل پایان یافته و خطای انسانی محرز گردید، دستور بیان صادقانه و صریح آن را به مسئولان دادند و حتی ستادکل نیروهای مسلح از مردم عذرخواهی کرد. سردار حاجی زاده هم به عنوان نماینده سپاه و البته مسئول مستقیم حادثه برای توضیحات مبسوط مقابل دوربین‌ها حاضر شد.

این صداقت و شفافیت امری است که اگر جمهوری اسلامی اهل آن نبود می‌توانست همچون رفتار کشورهای دیگر در موارد مشابه، تا ماه‌ها و سال‌ها آن را پنهان کند؛ نه اینکه در کمترین زمان ممکن نتایج بررسی آن را به سمع و نظر مردم برساند. حتی بالاتر از آن یعنی موضوعی که دو روز پیش سردار سلامی در جلسه غیرعلنی مجلس به آن اشاره کرد: «ما خودمان منشأ ایجاد این فرضیه شدیم که ممکن است موشک ما اصابت کرده باشد، آن هم به دلیل همزمانی و اگر ما خود مبدأ شکل گیری این فرضیه نبودیم، هیچکس نمیتوانست متوجه شود».

این صداقت وقتی ارزشمندتر می‌شود که دو روز پیش تر از آن یعنی روز پنجشنبه، سپاه پاسداران با افتخار آفرینی تمام، حمله سنگین و مقتدرانه‌اش به پایگاه یک قدرت نظامی مستکبر که هفتاد سال کشوری جرات تعدی به آن نداشته را برای مردم روایت کرده و آنها را عمیقا خوشحال کرده بود.

توصیه همیشگی رهبرانقلاب به همه مسئولان صداقت و شفافیت با مردم بوده است، مگر درباره برخی مسایل امنیتی و نظامی که محرمانه بودن آن کاملا طبیعی است. هرچند نیروهای مسلح همواره مورد اعتماد مردم بوده‌اند اما اگر فرضا هم بنایی بر این کار داشتند –که نداشتند- قطعا رهبرانقلاب که همواره صداقت‌شان را به مردم نشان داده‌اند، اجازه نمی‌دادند خلاف موضوعی که خود همواره تاکید داشته‌اند، عمل بشود. با اینکه حتی شاید می‌شد به دلیل برخی مسائل نظامی و امنیتی از این موضوع صرف نظر کنند اما رهبرانقلاب به حرمت صداقت و شفافیت همیشگی‌شان بر سخن خود تبصره زدند و به دلیل ارتباط این موضوع با مردم، دستور دادند که واقعیت ماجرا به صراحت با آنها در میان گذاشته شود.

بدون شک این لحظات و ساعات سخت ترین لحظات برای فرماندهان ارشد نیروهای مسلح است که سال های سال پیش مرگ مردم بوده و امروز در اثر یک خطای انسانی، تعدادی از همان مردم عزیز جان خود را از دست داده اند.

کلام آخر آنکه سخن از ماهیگیری ضدانقلاب و بدخواهان داخلی گزافه گویی است اما ناراحتی و جوشش احساسات برخی فرزندان انقلاب به دلیل خدشه بر اعتبارشان از نقاط تلخ این ماجرا بود که باعث شد حتی برای چندساعتی در حق این نظام مردمی به نوعی جفا شود.
انتهای پیام/1404
منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان