۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اجرای طرح غربالگری شنوایی برای ۵ هزار کودک قزوینی
کد خبر: ۳۳۸۰۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱ ساعت: ۱۴:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان اعلام کرد

اجرای طرح غربالگری شنوایی برای ۵ هزار کودک قزوینی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در طرح کودکان سنین ۳تا۵ سال در همه مهدهای کودک استان مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

اجرای طرح غربالگری شنوایی برای ۵ هزار کودک قزوینی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علیرضا وارثی ظهر امروز(چهارشنبه)در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی که با حضور مسئولان استانی در مهدکودک رنگارنگ قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور دو طرح بسیار مهم پیشگیری از معلولیت شنوایی و بینایی در سطح استان قزوین اجرا می‌شود.

وی از اجرای طرح غربالگری ناشنوایی برای ۵هزار کودک قزوینی خبر داد و افزود: در این طرح کودکان سنین ۳تا۵ سال در همه مهدهای کودک استان مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: مدت زمان اجرای این طرح محدود و بازه زمانی مشخصی است؛ اما به دلیل اهمیت امر پیشگیری و برای داشتن استانی عاری از معلولیت این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کودکان دارای مشکلات شنوایی برای دریافت خدمات به سطوح مختلف درمانی ارجاع می‌شوند و در صورتی که خانواده‌ای به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی فرزندش نبود، بهزیستی استان در تامین بخشی از هزینه‌های درمان از آنها حمایت خواهد کرد.

هزینه برای پیشگیری، سرمایه‌گذاری برای سلامت کشور

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در راستای پیشگیری از تولد کودکان دارای معلولیت، طرح‌ آزمایش ژنتیک به صورت رایگان اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح سنجش بینایی برای 48هزار کودک قزوینی 3 تا 6ساله در سال جاری عنوان کرد: برای پیشگیری از معلولیت کم‌بینایی و نابینایی طرح غربالگری آمبلیوپی(تنبلی چشم) در 115 پایگاه شهری و 6 تیم سیار در مناطق روستایی اجرا می‌شود.

وارثی با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری تصریح کرد: عدم رسیدگی مناسب و به موقع از سوی خانواده‌ها نسبت به شناسایی و درمان بیماری فرزندانشان نه تنها موجب معلولیت کودکان می‌شود، بلکه هزینه‌های درمانی فراوانی را نیز به خانواده و دولت تحمیل می‌کند.

در ادامه صدیقه ربیعی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اظهار کرد: معتقدم هرگونه صرف هزینه در امر پیشگیری در واقع سرمایه‌گذاری برای سلامت کودکان و آینده‌سازان مملکت اسلامی است؛ چراکه سلامت جسمی و روحی کودکان بسیار دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح‌های غربالگری و پیشگیری از معلولیت موجب حساس شدن خانواده‌ها نسبت به سلامتی فرزندان شده است که با توجه به آمارها شاهد مشارکت بالای خانواده‌ها در این برنامه‌ها هستیم.

شناسایی ۳۷۳ کودک مبتلا به تنبلی چشم

در ادامه زهرا غلامرضایی با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی اظهار کرد: سال گذشته پنج درصد کودکانی که مورد سنجش شنوایی قرار گرفتند، دچار مشکلات شنوایی بودند که پیگیری‌های لازم برای این افراد انجام شد.

وی بیان کرد: هدف از اجرای طرح بینایی‌سنجی کودکان، کاهش بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی زیر ۵ سال است.

این مسئول عنوان کرد: سال گذشته ۶۶هزار کودک در سطح استان، مشمول اجرای طرح بودند که حدود ۴۵هزار کودک در ۱۰۰پایگاه ثابت شهری و ۶ گروه سیار در روستاها مورد سنجش بینایی قرار گرفتند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: سال گذشته ۳هزار و ۱۰۰کودک مشکوک به تنبلی چشم برای رسیدگی بیشتر به مرحله دوم غربالگری ارجاع شدند که یک هزار و ۴۷۹ کودک بیمار تشخیص داده شد که ۳۷۳ نفر از آنها دچار تنبلی چشم بودند.

غلامرضابی در پایان گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال جاری توسط ۱۵۰ مربی آموزش دیده اجرا می‌شود و ۲۵بینایی‌سنج و ۲چشم پزشک هم در این طرح با بهزیستی همکاری دارند.

انتهای پیام/7003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان