۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین روایت «سوته دلان» در شبکه قزوین
کد خبر: ۳۳۵۴۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۹ ساعت: ۸:۱۲ ↗ لینک کوتاه

روایت «سوته دلان» در شبکه قزوین

سیمای مرکز قزوین، زندگانی یکی از اساتید نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران را روایت می‌کند.

روایت «سوته دلان» در شبکه قزوین

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ به گفته مدیر روابط عمومی صدا و سیمای مرکز قزوین؛ این مستند داستانی با ساختار پرتره، سرگذشت زندگی احمد خلیلی، استاد نقاشی قهوه خانه ای ایران را از زمان تولد تا روزهای پایانی زندگی پر برکت ایشان درمصاحبه با دوستان، آشنایان، نقاشان طراز اول کشور و به واسطه مرور عکس‌ها، فیلم‌ها و دست نوشته‌هایی که از وی وجود دارد به تصویر می‌کشد.

حسن اکبری گفت: این مستند تلاش می‌کند در مرحله اول استاد احمد خلیلی را با نمایش آثار نقاشی‌اش در قاب تصویر معرفی و ثبت کند همچنین به مفهوم نقاشی قهوه‌خانه‌ی و علت ضرورت حفظ این هنر(که یکی از دغدغه‌های استاد خلیلی بود) بپردازد و در نهایت سند تصویری ماندگاری از نقاشی و نقاشان قهوه‌خانه‌ای برای نسل‌های بعد بر جای گذارد.

وی افزود: مستند «سوته دلان» در کنار معرفی این شخصیت و هنر نقاشی قهوه خانه ای، سعی در شناساندن و احیای هنرهای اصیل و بومی ایرانی همچون نقالی و پرده خوانی به مخاطبان دارد وهمچنین علت کمرنگ شدن و به فراموشی سپرده شدن این هنرهای بومی و اصیل را در سال های اخیر بررسی می کند.

این مسئول ابراز کرد: مستند تلویزیونی «سوته دلان» به تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی گیتی باقری به مدت 52دقیقه در سیمای مرکز قزوین در حال تولید است.

گفتنی است؛ استاد خلیلی در کنار اساتیدی همچون حسین آغاسی، محمد مدبر، حسن اسماعیل زاده‌، عباس بلوکی فر و حسین همدانی فنون نقاشی قهوه خانه‌ای را فرا گرفت. آثار ایشان هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی نگهداری می‌شود همچنین ایشان درهنر مجسمه‌سازی، شعر و ادب و مقاله نویسی هم دست داشت، اما جامعه‌ هنری او را به عنوان نقاش قهوه‌خانه‌ای می‌شناسند. استاد احمد خلیلی در سال 1387 بر اثر سرطان ریه در سن ۶۴ سالگی در تهران درگذشت.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان