۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین سرمازدگی به ۷۰ درصد محصولات باغی خسارت وارد کرد
کد خبر: ۳۰۲۳۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۱۴:۳۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین:

سرمازدگی به ۷۰ درصد محصولات باغی خسارت وارد کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بدنبال بارش برف بهاری و سرمازدگی به محصولات باغی استان بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است.

سرمازدگی به ۷۰ درصد محصولات باغی خسارت وارد کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ فاطمه خمسه رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین ظهر امروز(پنج شنبه) در جلسه ستاد کارگروه اصلی مخاطرات بخش کشاورزی استان اظهار کرد: تقریبا بین 70 تا 100 درصد محصولات باغی به ویژه درشهرستان تاکستان، منطقه الموت قزوین دچار خسارت شده اند و در بخش زراعی نیز حدود 15 الی 20 درصد به محصولاتی همچون کلزا، گندم و جو خسارت وارد شده است.

وی اضافه کرد: در بخش دام و طیور نیز در منطقه الموت نیز حدود 56 رأس گوسفند تلف شده است.

این مسئول در ادامه به خسارت سرما گذاری طی سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: سال زراعی گذشته ( 95-96 ) نیز 420 میلیارد تومان خسارت بلایای طبیعی به محصولات کشاورزی استان وارد شد.

به گفته وی از این میزان خسارت سال گذشته تنها یک میلیارد و 750 میلیون تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است، عمده خسارت‌های وارد از حوادث غیر مترقبه را سیل، تگرگ، خشکسالی و برف است.

به گفته خمسه؛ حوزه زراعت، باغبانی و آب و خاک بالاترین خسارت را به خود اختصاص داده است و همچنین در زمنیه بیماری دام و طیور، آنفلوآنزا بیشترین خسارت را وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: با توجه به اراضی وسیع بخش کشاورزی بایستی برنامه‌های مدون و هدف گذار باشد و اعتبارات بیشتری برای اینگونه حوادث تخصیص داده شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در چند روز گذشته خسارت سرمازدگی در حساس ترین زمان گل دهی و به بار نشستن باغات و مزارع کشاورزی استان اتفاق افتاد؛ طی سال زراعی جاری 133 روز یخبندان در استان رخ داده است.

خمسه تصریح کرد: البته به دنبال این سرمازدگی بیشتر کشاورزان برای جلو گیری از گسترش حجم خسارت اقدام به روشن کردن آتش نمودن و لیکن بخاطر طولانی بودن زمان سرمازدگی خسارت به محصولات وارد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان