۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین تغییر سویه ویروس آنفلونزا نگران‌کننده است/ مردم و مرغداران هوشیار باشند
کد خبر: ۲۷۱۹۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی در مصاحبه با صبح قزوین:

تغییر سویه ویروس آنفلونزا نگران‌کننده است/ مردم و مرغداران هوشیار باشند

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به تشخیص سویه جدید بیماری در منطقه‌ای از گیلان و نگرانی از شیوع آن از همشهریان تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تلفات در پرندگان بومی و آزادپرواز اطلاع رسانی کنند.

تغییر سویه ویروس آنفلونزا نگران‌کننده است/ مردم و مرغداران هوشیار باشند
سید بهمن نقیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ به وضعیت استان در شیوع آنفلوانزای پرندگان اشاره و اظهار کرد: از بیست و پنجم دی ماه که آخرین کانون شیوع بیماری در یک واحد صنعتی و روستایی در آبیک پاکسازی شده بود تا 2 روز گذشته مشکل حادی در سطح استان وجود نداشت.

وی افزود: 2 روز قبل با اطلاع از ایجاد تلفات در یک واحد پرورش بوقلمون و نمونه‌برداری‌های انجام شده شیوع آنفلوانزا در این وحد صنعتی تایید و عملیات معدوم سازی انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با تایید سلامت گوشت مرغ و تخم مرغ موجود در بازار، گفت: مردم نگران مصرف تخم مرغ‌های هویت‌دار داخلی و وارداتی و گوشت‌ مرغ عرضه شده در بازار که با برچسب دامپزشکی ارائه می‌شود، نباشند.

نقیبی با ابراز نگرانی از تغییر سویه بیماری آنفلوانزا در منطقه، تصریح کرد: با توجه به تشخیص سویه جدید بیماری در منطقه‌ای از گیلان و نگرانی از شیوع آن از همشهریان تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تلفات در پرندگان بومی و آزادپرواز با ارسال پیامک به شماره 50001512 مسئولین دامپزشکی را مطلع کنند تا با اقدام به موقع از شیوع بیماری جلوگیری شود.

شناسایی کانون جدید شیوع آنفلوانزا در واحد پرروش بوقلمون
وی با بیان اینکه سویه جدید این بیماری قابلیت انتقال به انسان را داراست، اظهار کرد: برخی مرغداران با رهاسازی تلفات مرغی در حاشیه جاده‌ها و شهرها زمینه شیوع بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌ را ایجاد می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: در صورتی که مرغداران به دلیل خراب بودن کوره لاشه سوز، پر بودن چاه دفن و هر دلیل دیگری قادر به دفن بهداشتی و معدوم‌سازی تلفات مرغی نیستند در صورت اطلاع، دامپزشکی نسبت به مدیریت شرایط و دفن بهداشتی تلفات اقدام خواهد کرد.

نقیبی اضافه کرد: حدود دو هفته قبل در رحمت آباد و دو روز گذشته در هفت سنگان تعدادی لاشه مرغی در حاشیه‌ شهر رهاسازی شده بودند که علاوه بر ایجاد مناظری نامناسب بستر شیوع انواع بیماری‌های عفونی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: رهاسازی لاشه‌ها در رحمت آباد تاکستان با پیگیر‌های نیروی انتظامی و ارجاع به مراجع قضایی در حال بررسی است.

این مسئول با بیان اینکه تلفات مرغی در هفت سنگان نیز با آهک پاشی به صورت بهداشتی دفن و منطقه ضدعفونی شد، اضافه کرد: با نمونه‌برداری‌ها انجام شده مشخص شد که لاشه‌های رها شده در هفت سنگان به دلیل ابتلا به نوعی از بیماری شایع پرندگان تلف شده‌اند و علت آنفلوانزا نبوده است.

نقیبی تصریح کرد: نگهداری متراکم پرندگان بدون رعایت نکات بهداشتی و اخذ مجوزهای لازم میزان تلفات پرندگان را افزایش می‌دهد و زمینه شیوع انواع بیماری‌ها را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نگهداری بیش از چند قطعه پرنده بومی در مناطق روستایی، غیر اصولی و نیازمند اخذ مجوزهای لازم است، اظهار کرد: پرندگان بومی در مناطق روستایی باید در مکانی محصور و دور از دسترس پرندگان آزادپرواز نگهداری شوند تا ریسک شیوع انواع بیماری‌ها کاهش یابد.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان