به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ محمد جوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تهران شب گذشته( شنبه) در مراسم جشن روز دانشجو که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور و فرهنگی دانشگاه در آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: طبق نظریه تئوری مک لوهان رسانهها جهان را به دهکده جهانی تبدیل کرده اند.
وی افزود: دهکده جهانی یعنی امروزه اخبار تمام دنیا در کمترین زمان ممکن در جهان پخش میشود.
جوانی اظهار کرد: به گفته اندیشمندان غربی سواد رسانه در دهکده جهانی از نان شب هم واجب تر است، امروز اگر سواد رسانه نداشته باشیم در امواج رسانهها غرق خواهیم شد.
وی ادامه داد: در جهانی که رسانهها بیش از هر چیزی ذهنیت و تفکر مردم را شکل میدهند، آموختن سواد رسانه اهمیت بسیار بالایی پیدا میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) مطرح کرد: درصورت عدم یادگیری سواد رسانه بالاجبار مجبور به بردگی رسانه هایی که روح و روان مارا هدف گرفته اند، میشویم.
وی خاطرنشان کرد: عدم انفعال و داشتن تفکر انتقادی نسبت به رسانه، الفبای سواد رسانه است.
جوانی ابراز کرد: هدف اصلی سواد رسانه ای داشتن استقلال فکری و انتقادی است؛ نه پیدا کردن آگاهی از رسانه ها که فرد بتواند بهترین بهره مندی را از رسانهها داشته باشد.
وی با اشاره به برخی از اخبار دروغ و شایعات در فضای مجازی اذعان کرد: بدون تفکر و منبع، نباید به هیچ متن و شایعه اعتماد کنیم و باید درباره اخبار انتقاد داشته باشیم.
این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه غربیها از اخبار غلط به نفع خود استفاده میکنند، بیان کرد: یکی از راهکارهای عملیاتی در فضای مجازی این است که وقتی به شایع بودن خبری شک داشتیم به سایت shayeaat.ir مراجعه کرده و از شایع بودن یا نبودن آن مطمئن شویم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: اگر میخواهیم از شایع بودن عکس اطمینان پیداکنیم به موتورهای جستجو مانند گوگل مراجعه و آن را معرفی میکنم تا تمام سایتهایی که آن عکس را پخش کرده اند و اصل عکس را نشان دهد.
جوانی ابراز کرد: اخیرا روانشناسان در فضای مجازی از یک سندرمی به نام FOMO یعنی ترس از دست دادن چیزی مانند هر وسیله ارتباطی مثل گوشی و غیره عنوان میکنند.
وی گفت: گاهی اخبار رسانهها با واقعیتها فرق میکند آنها را تغییر یا آنطور که تمایل دارند نشان میدهند؛ سواد رسانه یعنی فریب اخبار و تحلیل های رسانهها را نخوریم.
این کارشناس رسانه اظهار کرد: سواد خبری یکی از شاخصههای سواد رسانه ای است؛ الزاما ممکن است در رسانههای خبری دروغ نباشد ولی بسته بندی خبر را تغییر میدهند.
وی تصریح کرد: خبر، قضاوتهای مارا تشکیل میدهد و قضاوت ها، رفتارهای مارا نشان میدهد و تفاوت در تحلیلهای سیاسی از تفاوت در اخباری که به افراد رسیده نشات میگیرد.
وی عنوان کرد: رسانهها میتوانند خبر را آنطور که مایل هستند و به نفعشان است بیان کنند و اگر از خبر برداشتهای متفاوتی صورت میگیرد، پس قطعا رسانهها متفاوت است.
وی افرود: رسانهها برای تغییر بسته بندی خبر به نفع خود با واژهها بازی میکنند و به رسانههای خارج از کشور نمیشود اعتماد کرد.
جوانی در پایان گفت: رسانهها هر عملیات روانی که داشته باشند و بخواهد واژهها یا بسته بندی خبر را تغییر دهند روی تیتر یک خبر مانور میدهند.
انتهای خبر/3008
دیدگاه ها