۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین قنات‌ها در یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌اند
کد خبر: ۲۴۲۲۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳ ساعت: ۱۳:۲۴ ↗ لینک کوتاه

ابتکار در قزوین:

قنات‌ها در یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌اند

ابتکار در قزوین بیان کرد: قنات‌ها در بسیاری شهرها، حرف اول را برای تامین منابع آب می‌زند به طوریکه در یونسکو نیز به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌اند که این موضوع جنبه فرهنگی دارد.

قنات‌ها در یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌اند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور ظهر امروز(یکشنبه) در پنجمین مجمع بین‌المللی اجلاس شهرهای اسلامی که با حضور رئیس جمهور در سالن کنفرانس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند نقش راه کار ما در مجمع جهانی شهرهای اسلامی قرار گرفته و همچنین در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دستور کار اساسی و جدی برای شهرها باشد.

وی افزود: امام صادق(ع) فرموده‌اند"زندگی طیبه در شهرها جز با سه چیز هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین سالم و آماده برای کار و زراعت خوش نمی‌شود" که این روایت می‌تواند کلید اصلی بحث‌های ما در مدیریت شهری قرار گیرد.
 
رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: به خصوص از زاویه شهرهای اسلامی با اتکاء به فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و دانش سنتی و به ویژه اتکاء به دانش و فناوری‌های روز و تجربه‌های جهانی قطعا این مهم می‌تواند به شکل صحیحی تحقق اهداف را ممکن سازد تا در نهایت شهرهایی قابل زیست با کیفیت زندگی مطلوب و اعتلای مادی و معنوی انسان و جوامع انسانی داشته باشیم و این نشست قطعا در این زمینه گام ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های خوبی در شهر قزوین انجام شده به طوری که این شهر به عنوان نمونه و الگو یا پایلوت برای برنامه شکوفایی شهری انتخاب شد و این گام مهمی برای کشور و قزوین است.

این مقام مسئول عنوان کرد: امیدواریم در این شهر و بسیاری از شهرهای دیگر جهان اسلام بتوانیم این شاخص‌ها را محقق کنیم و دستاوردهای قابل قبولی را هم راستا با فرمایش امام صادق(ع) برای حیات طیبه و زندگی سالم در شهرها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه یک دستور کار جهانی با اهداف 17 گانه توسعه پایدار داریم و این دستور کار و برنامه ملی ما با کمیته ملی توسعه پایدار می‌باشد که در همه دستگاه‌ها این کمیته با اهداف ملی شامل سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست و برنامه ششم توسعه کشور شکل گرفته است که این اهداف جهانی 17 گانه در سطح ملی کاملا اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: هدف یازدهم، بحث شهرهای سالم و قابل زیست است ولی همه این اهداف 17 گانه با مسئله مدیریت شهری و بهبود کیفیت زندگی در شهرها ارتباط مستقیمی دارند که این مسئله می‌تواند با تبادل تجربیات در ارتباط با اهداف توسعه پایدار یکی از مسائل مهم اجلاس باشد.

ابتکار در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر برنامه شکوفایی شهری 2012 در سازمان ملل شکل گرفته و هیئت عالی رتبه برای پیشبرد این اهداف شکل گرفته است که نشان دهنده اهمیت این برنامه در سازمان ملل است.

وی ادامه داد: برنامه شکوفایی شهری به بحث بهره وری و اقتصادی شهر، محیط زیست، عدالت در شهر، موضوع زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی و همچنین حکمرانی و مقرراتی که می‌تواند یک شهر را به سمت یک شهر سالم و قابل زیست پیش ببرد، می‌پردازد.

رییس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: شهرهای ما باید برای زندگی کردن، قابلیت داشته باشند که این شاخص را باید بتوانیم تعریف کنیم و برای همه این 6 مورد هدفگذاری‌های مشخص و شاخص‌های روشنی تعیین شده است که امیدوارم شوراهای شهر این هدفگذاری‌ها را بتوانند برای شهرهای خود در جهان اسلام و کشور ما مدنظر قرار دهند.

وی عنوان کرد: در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا، این ملاک‌ها می‌تواند بسیار در برنامه‌هایی که کاندیداها ارائه می‌دهند، حائز اهمیت باشد، برنامه‌هایی که بتواند به طور واقعی با بهره گیری از تجربه‌های جهانی راه حلی برای مدیریت شهری ارائه دهد تا ما بتوانیم با پیشبرد این برنامه‌ها شهرهایی با کیفیت زندگی بالا داشته باشیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: قنات‌ها در بسیاری از شهرها، حرف اول را برای تامین منابع آب می‌زند به طوریکه در یونسکو نیز به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌اند که این امر هم جنبه فرهنگی و توجه مردم به آب را می‌رساند و هم بعد مهم زیست محیطی و حفاظت از منابع آب را که ما به شکلی کاملا پایدار و علمی در تمدن و دانش سنتی خود داریم که اینها جلوه‌هایی از تمدن ایرانی است و می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امیدوارم در این اجلاس مهم بین المللی با همفکری و تبادل تجربیات بتوانیم برای شهرهای اسلامی شهرهایی با شاخص‌‎ها و کیفیت بهتر زندگی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: امنیت و آرامش از مقدمات شهر سالم است که متاسفانه در بسیاری از شهرهای جهان اسلام، امروز به دلیل جنگ و خشونت، اساس توسعه پایدار در آنجا مختل شده است و امیدواریم این آرامش به شهرها و کشورهای اسلامی برگردد تا باز دوباره بتوانیم از این محل برای رشد و شکوفایی شهرها گام‌های مهمی برداریم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان