۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین آیا نگاه کردن به فیلم هایی که خانم ها پوشش مناسبی ندارند جایز است؟
کد خبر: ۸۱۶۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

احکام؛

آیا نگاه کردن به فیلم هایی که خانم ها پوشش مناسبی ندارند جایز است؟

آیت الله شبیری زنجانی( دام ظله): نگاه به فیلم زن غیر مسلمان، اگر ترس افتادن به گناه نباشد و به شهوت و لذت نگاه نشود، اشکال ندارد.

 آیا نگاه کردن به فیلم هایی که خانم ها پوشش مناسبی ندارند جایز است؟
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام ناصر خانلو کارشناس احکام دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین، آیا حکم نگاه کردن به فیلم هایی که خانم ها پوشش مناسبی ندارند جایز است را از دفاتر مراجع عظام رصد کرد، که به شرح زیر می باشد: آیت الله خامنه ای(دام ظله): نگاه كردن به تصوير زن نامحرم و بدون پوشش چه حكمى دارد؟ نگاه كردن به صورت زن در تلويزيون چه حكمى دارد؟ آيا بين زن مسلمان و غيرمسلمان و بين پخش آن بطور مستقيم و يا غير مستقيم تفاوتى وجود دارد؟ ج: نگاه كردن به تصوير زن نامحرم، حكم نگاه كردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى كه بيننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشكال ندارد و بنابر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم كه بطور مستقيم از تلويزيون پخش مى‏شود، نگاه كرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبة و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه كردن اشكال ندارد.
اجوبة الاستفتائات س1183 س: آيا ديدن تصاوير زنان برهنه و نيمه برهنه در فيلم هاى سينمايى و غير آن، در صورتى كه آنان را نشناسيم، جايز است؟ ج: نگاه‏ كردن به فيلم‏ها و تصاوير، حكم نگاه‏ كردن به اجنبى را ندارد و در صورتى كه از روى شهوت و ريبة نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نشود، شرعا اشكال ندارد ولى با توجه به اينكه ديدن تصوير برهنه‏اى كه شهوت برانگيز است، غالبا از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتكاب گناه مى‏باشد، بنابراين ديدن آنها حرام است.
اجوبة الاستفتائات س1188 س: بعضى از جوانان به تصاوير مستهجن نگاه مى‏كنند و براى كار خود توجيهات ساختگى ارائه مى‏دهند، حكم آن چيست؟  اگر ديدن اين تصاوير مقدارى از شهوت انسان را تسكين دهد و در جلوگيرى از ارتكاب حرام مؤثر باشد، چه حكمى دارد؟ ج: اگر نگاه كردن به آن تصاوير به قصد ريبة باشد و يا انسان بداند كه منجر به تحريك شهوت او مى‏شود و يا خوف ارتكاب گناه و مفسده باشد، در اين صورت نگاه كردن به آنها حرام است و اين كه بخاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى‏افتد، مجوز ارتكاب فعلى كه شرعا حرام است، نمى‏باشد.
اجوبة الاستفتائات س1193 س: آيا نگاه كردن به موى گوينده تلويزيون كه آرايش كرده و سر و سينه‏اش پوششى ندارد، جايز است؟ ج: مجرّد نگاه كردن چنانچه از روى لذّت نبوده و خوف ارتكاب حرام و فساد در آن نباشد و به صورت پخش مستقيم هم نباشد، اشكال ندارد.
اجوبةالاستفتائات س1199 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله): آيا مى توانيم در برنامه هاى تلويزيون به سر و صورت زنانى كه موى سر خود را نپوشانده اند نگاه كنيم؟ جواب) در صورتى كه تصوير زنده نباشد و صرف عكس باشد اگر باعث تهييج شهوت نباشد، ديدن آن مانعى ندارد، ولى اگر صاحب عكس را بشناسد و از زنانى باشد كه اگر او را از نشان دادن خود به نامحرم نهى كنند مى پذيرد، بنابر احتياط واجب جائز نيست.
استفتائات س4 آیت الله سیستانی(مدظله): نگاه کردن به بدن زن هاي بي باک که اگر کسي آنها را امر به حجاب نمايد اعتنا نمي کنند، اشکال ندارد مشروط به آنکه بدون شهوت و ترس ازوقوع در حرام باشد، و در اين حکم فرقي ميان زنهاي کفار و ديگر زنها نيست , و همچنين فرقي نيست ميان دست وصورت وديگر جاهاي بدن که معمولا آنها نمي پوشانند.
استفتائات نگاه کردن س5 آیت الله فاضل(ره): ديدن زنان غير مسلمان در تلويزيون كه پوشش مناسب و كافى ندارند، آيا جايز است؟ جواب: در صورتى كه قصد ريبه و لذّت نباشد، مانعى ندارد.
استفتائات ج1س1727 آیت الله صافی(دام ظله): احتراماً خواهشمندم حكم شرعى نگاه كردن به فيلم هايى كه بازيگر زن خارجى (احياناً مسيحى) در آن ايفاى نقش مى كند و موها و بقيه اعضاى بدن پوشش اسلامى را ندارد را مرقوم فرماييد.
ج ـ چنانچه نظر همراه با التذاذ باشد و يا مفسده اخلاق ولو در آينده داشته باشد جايز نيست؛ والله العالم .
استفتائات احکام نگاه کردن س2 آیت الله بهجت(ره): آيا نگاه كردن بدون قصد شهوت به فيلم هايى كه زنان در آن بازى مى كنند، جايز است؟ ج.
ديدن نامحرم از طريق تلويزيون، ماهواره، ويديو، اينترنت و.
.
.
و شنيدن صداى آن ها كه مقرون به فساد و ريبه است، اشكال دارد و بعض اقسام آن حرام يقينى است؛ مگر در تصاوير زنان كافر كه امر در آن خفيف تر است.
استتفتائات قسمت فیلم و عکس س1 آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله): آيا ديدن فيلم هاى خارجى كه از صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران پخش مى شود و خانم هاى بدون روسرى و چادر در آن بازى مى كنند جايز است؟ جواب: هرگاه موجب مفاسد خاصّ و انحرافات اخلاقى نشود، اشكال ندارد.
استفتائات ج1س772 سؤال :نگاه كردن به تلويزيون و سريالهاى خارجى كه به طور بسيار زشت و بى حجاب پخش مى شوند چه حكمى دارد؟ جواب: نگاه كردن به فيلمهاى مبتذل كه موجب فساد خود انسان يا خانواده اش مى باشد جايز نيست و بايد از نگاه كردن به آن خوددارى كرد ولى برنامه هايى كه موجب فساد نمى باشد جايز است.
استفتائات ج1س778 آیت الله تبریزی(ره): نگاه كردن به زنان مسلمان يا نامسلمان با حجاب كامل يابدون حجاب، چگونه است ؟ جواب بسمه تعالى نـگـاه بـه وجـه و كفين زنان مسلمان و لو بدون التذاذ جنسى، برخلاف احتياط است؛ و در غير مـسـلـمـان بـه جـاهـايـى كه به طورمتعارف پوشيده نمى شود، مثل سر و گردن، بدون التذاذ جنسى مانعى ندارد، واللّه العالم.
استفتائات قسمت نکاح نگاه س1606 آیت الله نوری همدانی(دام ظله): آيا در کشورهاي اروپايي دست دادن و نگاه کردن به زن هايي که هيچ‏ گونه خود را نمي‏پوشانند اشکال دارد يا خير؟ ج: اگر بدون قصد لذّت به آن قسمت از بدن زن هاي کافر که معمولاً نمي‏پوشانند نگاه کنند در صورتي که نترسند به حرام بيفتند اشکال ندارد و دست دادن به آنها اشکال دارد.
استفتائات ج2قسمت احکام نگاه س654 آیت الله شبیری زنجانی( دام ظله): نگاه به فیلم زن غیر مسلمان، اگر ترس افتادن به گناه نباشد و به شهوت و لذت نگاه نشود، اشکال ندارد.
"استفتاء از دفتر ایشان 1/4/1392 با استفاده از نرم افزار فقه اهل بیت" " با همکاری دفتر پاسخگویی صبح قزوین" انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان