۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تاریخ عکس بچه های قزوین توسط بنیاد شهید تحریف شد/بنیاد شهید به جای بها دادن به عکاس آمد اسم خود را بزرگ کرد
کد خبر: ۷۵۲۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نماینده برگزاری ۸۸ شب خاطره شهدای قزوین:

تاریخ عکس بچه های قزوین توسط بنیاد شهید تحریف شد/بنیاد شهید به جای بها دادن به عکاس آمد اسم خود را بزرگ کرد

سید علی مجابی گفت: تاریخ عکس بچه های قزوین توسط بنیاد شهدا تحریف شد. بدین گونه که عکس را چاپ کردند و پشت کارت پستال ها؛ عکس های کوچکی از شهدا را بدون نام، فقط با آرم بنیاد شهید آوردند که این درست نیست، این ثبت باطل است.

تاریخ عکس بچه های قزوین توسط بنیاد شهید تحریف شد/بنیاد شهید به جای بها دادن به عکاس آمد اسم خود را بزرگ کرد
به گزارش صبح قزوین، سید علی مجابی از مسئولین برگزار کننده هشتاد و هشتمین شب خاطره شهدا با حضور در دفتر پایگاه تحلیلی- خبری صبح قزوین در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در رابطه با اهداف برگزاری این شب خاطره، اظهار داشت: از دی ماه سال 1372، شب های خاطرات قزوین کلید خورد، چند سال از جنگ گذشته بود و این احساس ایجاد شد که شهر نیاز دارد که فضای جنگ را درک کنند.
بر این اساس تصمیم گرفتیم شب های خاطره را راه اندازی کنیم.
وی در ادامه افزود: قبل از سال 72، اگر نگاه کنیم نه یادواره ای، نه کنگره ای برای شهدا برگزار نشده بود.
این برنامه مأمنی شد برای رزمنده ها، بسیجی ها، جانبازان و دوستداران وارد میدان شوند؛ که ما همین را می خواستیم.
در حال حاضر قالب بسته شده ی این شب خاطره، درصد زیادش از خود بچه های قزوین است, در این 87 شب خاطره، 90 درصد خود رزمنده های قزوینی آمدند خاطره گویی داشته اند.
این رزمنده دفاع مقدس اذعان داشت: در این برنامه ما شهدای قزوین و کسانی که در شهر اثرگذار بودند را معرفی می کنیم، شب خاطره از بخش هایی چون روایتگری، جمعه ی آرزوها، دل نوشته ای از زندگی شهدا، هنر مقاومت، تشکیل شده، شهر قزوین، شهر هنرخیزی است و یکی از هنرهای هفتگانه، رشته عکاسی می باشد؛ در این زمینه یکی از ادارات که برای شهدا کار می کند تحریفاتی انجام داد.
وی ادامه داد: تاریخ عکس بچه های قزوین توسط بنیاد شهدا تحریف شد.
بدین گونه که عکس را چاپ کردند و پشت کارت پستال ها؛ عکس های کوچکی از شهدا را بدون نام، فقط با آرم بنیاد شهید آوردند که این درست نیست، این ثبت باطل است.
معنای این اقدام این است که ای نسل فعلی بدانید این عکس را عکاس بنیاد، زمان جنگ رفت، عکس گرفت و ما پول دادیم عکس را خریدیم و به نام خودمان چاپ می کنیم.
در صورتی که عکاس های قزوین از جیب خودشان دوربین و فیلم خریدند و صحنه های جنگ را ثبت کردند.
پس اگر قرار است شناسه ها را دکر کنیم باید بگوییم مثلا جشن حنابندان؛ جواد حضرتی، اروندکنار، عملیات والفجر8.
مجابی تاکید کرد: دوربین زمان جنگ را با دوربین حال حاضر مقایسه کنید که حفظ جان در وسط بود، دوربین سه پایه ی خود قرار نمی گرفت، همین آقایانی که این طور عکس ها را منتشر کرده اند با حضور در مزار شهدا، حال آمده اند دوربین های دیجیتال سر سه پایه قرار داده اند، حفظ جان در میان نیست پرچم ها تکان می خورد عکس انداخته اند و با فتوشاب کار کردند و اسم عکاس خود را به عنوان عکاس دوره ی جنگ زیر کارت پستال ها ثبت کردند، اعتراض کردیم حرفی برای گفتن نداشتند! در زمینه معرفی عکاس های جنگ چون عباس عطاری، جواد حضرتی، محمد شیرویه، کوتاهی شد.
وی با بیان این که هدف مان از بین بردن این تحریف ها بود، خاطر نشان کرد: برای مبارزه با این کوتاهی بنیاد شهید، بخشی را با عنوان هنر مقاومت در این شب خاطره گنجاندیم، در این بخش عکس را همراه چفیه در سن قرار می دهیم و مجری بیوگرافی از آن رزمنده عکاس همراه نمایش ثبت هایش از جنگ، توضیح می دهد.
این مقام مسئول با گلایه از نبود حمایت مسئولین از عکاسان دوره جنگ افزود: بنیاد شهید در زمان جنگ محلی از اعراب نبود.
بنده سال های 61 و 62 در بنیاد کار می کردم، این اقدام در برنامه هایشان نبود که عکاس بفرستند و پول فیلم به او بدهند، اگر کسی را فرستادند، سند بیاورند.
مجابی اذعان داشت: جوادی بازنشسته آموزش پرورش، تدارک چی بود اما با دوربین گردنش حماسه خلق کرد؛ حسین شکوفر رزمنده بود اما عکاسی هم می کرد.
محمدرضا حصاری آرپیچی زن بود اما با دوربین همراهش صحنه ها را هم ثبت می کرد! دوگانه کار می کردند.
این خیلی سخت بود.
وی با اشاره به این که بنیاد شهید به جای بها دادن به عکاس آمد اسم خود را بزرگ کرد، تاکید کرد: تا به حال به این اعتراضات و انتقادات ما پاسخ شایسته ای داده نشده است، در دوره ی مدیرکل سابق بنیاد قول دادند کاری کنند و یک همایشی هم با عنوان تجلیل از عکاسان جنگ برگزار کردند، اما این تجلیل به درد نمی خورد، چون این کارت پستال شهدا که چاپ شد در کل ایران بدون ذکر نام عکاس آن، پخش شد.
وی تصریح کرد: طی این 87 دوره شب خاطره از جواد حضرتی، عباس عطاری، محمد حصاری تجلیل کردیم.
اما وسع ما کم بود نتوانستیم به صورت نمایشگاهی عکس های این رزمنده ها را داشته باشیم؛ فقط در بخشی به عنوان پرده خوانی قهوه خوانه ای، توانستیم به صورت محدود در دانشگاه ها و مدارس برخی از این عکاسان را معرفی کنیم.
این رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ما با گذشت از 87 دور شب خاطره و رسیدن به پله 88، مطمئنا انتهای کار ارزش بزرگی بوده که ما را تا به حال سرپا نگه داشته است، حضور پرشور و نشاط جوانان در این برنامه، ارتباطی که با بچه های رزمنده ایجاد می شود و با تاثیرگذاری بر روی استان، برنامه هایی چون یاد یاران، شبی با شهیدان و .
.
.
ادامه شب خاطره از طریق نهادهای دیگر می شود.
این نشان دهنده بازخورد خوب برنامه ما ادامه پیدا کردن توسط بقیه ی نهادهای مربوط بود.
مجابی با اعلام سین "شب خاطره"، اعلام کرد: در این برنامه فردی را از مشهد دعوت کردیم به نام حجت الاسلام صادقی که 24 روز زندگی در عالم برزخ با شهدا را داشته است، این شب خاطره همه ی سمت و سویش امام رضا(علیه السلام) است.
در دانشگاه تربیت معلم برگزار می شود و سپاه و سازمان ارشاد، دانشگاه علوم پزشکی حمایت گر این برنامه هستند.
وی با ذکر خاطره ای از 25 شب خاطره شهدا، بیان داشت: در سالیان گذشته خیلی ها آمدند این علم برافراشته شب خاطره را نورش را کم رنگ کنند، اما نشد.
در شب خاطره 25 ما نگاه "اظهر الشمس" شهدا را به وضوح مشاهده کردیم، برای حمایت بودجه ای به سراغ سازمان اوقاف رفته بودیم، موضوع، مکان را با حمایت و محوریت اوقاف در نظر گرفتیم اما تا نزدیک برگزاری مراسم، شهدا با مانع شدن بر سر عملکرد ما، نشان دادند راضی نیستند از اموالی که وقف شده برایشان کار شود و به صورت غیبی، پول و امکانات برای برگزاری این دوره به دست ما رسید.
این مقام مسئول ادامه داد: ما انتظار داریم بنیاد شهید و سازمان هایی که کارهای مشابه با شب خاطره ما برگزار می کنند در حرکتی منطقی با ما تعامل بگیرند و بتوانیم بدون سردرگمی برای مردم برنامه داشته باشیم.
متاسفانه این کار را نکردند و برای شهر ما زشت است این همه سال گذشته بیاییم تبلیغ کنیم سومین شب خاطره ی شهدا؛ اما وقتی بیلبورد ما با عنوان 88 شب خاطره شهدا بالا می رود، شخصی این تبلیغ را می بیند حرکت و پویایی کار برای شهدا را درک خواهد کرد.
متاسفانه سنگ اندازی هایی می شود که رفع هم نمی شود.
وی در زمینه انتظارات از مسئولین شهر گفت: امام خمینی(ره) در کلامی بدین مضمون فرمودند: اگر از این رزمندگان چشم بپوشید، به آتش قهراللهی دچار می شوید!" این بچه ها زنده هستند دارند نفس می کشند، از صدقه سر این ایثارگران و رزمندگان ما امنیت لازم را داریم و باید این ها را درک کنیم.
هفته جانباز می شود می روند برای جانباز سخنرانی می کنند اما نمی گویند یک جانباز، از ایثارگریش سخنرانی کند.
مجابی ادامه داد: در وادی دفاع مقدس هم حرفم این است که این فرهنگ را هیچ کس مثل خود این افراد حفظ نخواهد کرد، این عکاسان بنیاد شهید آمدند در حاشیه جنگ از عملیات ها، از سپاه تا گلزار شهدا عکس گرفتند و در درون عملیات ها نمی رفتند و حال می گوید در زمینه دفاع مقدس 50 قطعه عکس دارند؛ باید به آن ها بگوییم در دل جنگ رفتید عکس گرفتید یا در حاشیه جنگ و خیابان های قزوین؟ اما عباس عطاری و حصاری و علی ستوده دوربین را بردند در خط های عملیاتی عکس گرفتند.
بنیاد شهید باید درک کند جایگاهش کجاست؟ رزمنده های آن دوره زنده هستند، باید کار را به آنها بسپارد.
سیدعلی مجابی در مورد راضی بودن شهدا از عملکرد ما تصریح کرد: جمله ی رهبری که فرمودند: "زنده نگه داشتن شهدا کمتر از شهادت نیست" تاریخ انقضا ندارد تا یوم القیامه، هر موقع فشار کاری در این برنامه بود به یاد مردانگی و ایستادگی شهدا در برابر دشمن می افتادیم و سختی ها را تحمل می کردیم.
اگر مثل شهدا پای کار می ایستادیم از زمان های گذشته، ذره ای از خاک ایران به دشمن را نمی دادیم.
وی در پایان تاکید کرد: مدیران ما اگر مثل شهدا عمل می کردند وضعیت حجاب، اقتصاد، معضلات اجتماعی ما این طور نبود.
پس کم کاری کرده ایم و قطعا شهدا راضی نیستند.
چون می گویند ما رفتیم جان مان را فدا کردیم و شما چه کردید؟ اگر همه پای کار بایستند معضلات جامعه ما رفع خواهد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان