۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین جاسوسی دولت انگلیس از سران گروه ۲۰ در نشست‌های لندن
کد خبر: ۶۷۱۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

جاسوسی دولت انگلیس از سران گروه ۲۰ در نشست‌های لندن

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی از جاسوسی دولت این کشور از سران گروه ۲۰ در نشست‌های این گروه در لندن خبر داد.

جاسوسی دولت انگلیس از سران گروه ۲۰ در نشست‌های لندن
به گزارش صبح قزوين ،بر اساس مدارکی که گاردین به دست آورده است، به دستور دولت بریتانیا رایانه‌ها و تلفن‌های مقامات و سیاستمداران خارجی که در دو نشست گروه 20 طی سال 2009 در لندن شرکت کردند، رصد و رهگیری شدند.
این روزنامه نوشت که برخی از نمایندگان کشورها فریب استفاده از کافی‌نت‌هایی را خوردند که آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا آنها را در اختیارشان گذاشتند و به این ترتیب ایمیل‌های آنها رصد شده است.
به این ترتیب سوالاتی درباره حد و حدود اقدامات جاسوسی سرویس اطلاعاتی بریتانیا (GCHQ) و سازمان معادل آن در آمریکا یعنی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که اقدام آن در شنود مکالمات تلفنی و رصد اطلاعات اینترنتی افراد مورد حمایت قرار گرفت، مطرح می‌کند.
مقامات این کشور این اقدام را در راستای مقابله با تروریسم و جرایم سنگین ضروری دانسته‌اند.
این افشاگری در شرایطی اتفاق می‌افتد که ایرلند که بخشی از بریتانیا است روز دوشنبه میزبان نشست دیگری برای کشورهای گروه 8 است.
همه این کشورها، در نشست 2009 گروه 20 که از آنها جاسوسی شده بود شرکت کرده بودند.
بنابراین انتظار این می‌رود که این موضوع تنش‌هایی را بین نمایندگان کشورهای گروه 8 ایجاد کند که احتمالا خواستار توضیح «دیوید کامرون« نخست وزیر بریتانیا در این زمینه شده و این سوال را مطرح خواهند کرد که آیا این بار هم از آنها جاسوسی می‌شود یا نه.
به نظر می‌رسد که این جاسوسی‌ها با اهداف سازماندهی شده بیشتری به نسبت آنچه اعلام شده است، صورت گرفته باشند.
از جمله اهداف آن هم‌پیمانانی مانند آفریقای جنوبی و ترکیه بوده است.
در این گزارش آمده است که همواره شایعاتی درباره جاسوسی‌های اینچنینی در کنفرانس‌های بین‌المللی مطرح بوده که کمتر شواهدی در این زمینه ارائه شده است و این مورد اخیر را «ادوارد اسنودن» جاسوس پیشین سیا در قالب اطلاعات کاملا مخفیانه در نشریه گاردین افشا کرد.
همچنین گفته می‌شود که در جریان نشست گروه 20 در آوریل و سپتامبر 2009، از مدارکی با نام «قابلیت شکستن مبانی اطلاعاتی»استفاده می‌شد که بنابر آن می‌توانستند اطلاعات هیئت‌های حاضر را رهگیری کنند.
جاسوسی اطلاعات در قالب‌های زیر انجام می‌شد: -استفاده از کافی‌نت‌ها و استفاده از برنامه‌های رهگیری ایمیل‌ها -نفوذ اینترنتی به تلفن‌های همراه «بلک‌بری» حاضرین با هدف کنترل ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی آنها -استفاده از 45 تحلیلگر با هدف این که ببینند چه کسی در این نشست به چه کسی تلفن می زند.
-وزیر دارایی ترکیه و 15 نفر دیگر در حزب وی هدف این جاسوسی قرار گرفته‌اند.
-دریافت گزارش‌هایی به وسیله استراق‌سمع مکالمات تلفنی «دیمیتری میدویدیف» رئیس‌جمهور وقت روسیه با این حال به نظر می رسد که این اقدامات در سطوح بالا از جمله «گوردون براون» نخست‌وزیر وقت بریتانیا ممنوع شده بود اما در سطح وزرا به تصویب رسید.
این خبر همچنین آزادی جاسوسان آمریکایی را در انجام اقدامات خود نشان می‌دهد که باعث نگرانی برخی محافل در  بریتانیا شده است.
این اطلاعات پس از رهگیری در اختیار مقامات ارشد کشورهای بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند قرار گرفته است.
انتهای‌پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان