۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین جام زهر، راز باقی مانده از سال ۷۶
کد خبر: ۶۵۳۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

" راز قطعنامه" کتابی که به مذاق بعضی ها خوش نمی آید؛

جام زهر، راز باقی مانده از سال ۷۶

"راز قطعنامه"، کتابی است که به علل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام خمینی(ره) و نقش هاشمی رفسنجانی در این خصوص، پرداخته است.

جام زهر، راز باقی مانده از سال ۷۶
به گزارش صبح قزوین، امسال غرفه کیهان در نمایشگاه کتاب، شاهد عرضه یکی از پرفروش ترین کتاب های نمایشگاه بود؛ کتابی که به سرعت به چاپ ششم رسیده است.
"راز قطعنامه" نوشته "کامران غضنفری" به یکی از مبهم ترین حوادث انقلابی اسلامی می پردازد و آن هم دلیل پذیرش قطعنامه 598 و اعلام آتش بس میان ایران عراق است، که امام خمینی از آن به تعبیر "نوشیدن جام زهر" یاد کرده اند.
روزنامه کیهان از مدت ها پیش کار انتشار مجموعه ای را با عنوان "نیمه پنهان" آغاز کرده است.
مجموعه ای که کتاب "راز قطعنامه" عنوان چهل و هشتم آن به شمار می رود.
به طور معمول کیهان مطالب کتاب های "نیمه پنهان" را در روزنامه به صورت پاورقی منتشر می کند.
کتاب هایی که معمولا انتشارشان، به مذاق خیلی ها خوش نمی آید.
همان طور که انتشار پاورقی راز قطعنامه نیز به مذاق هاشمی رفسنجانی خوش نمی آید و در برابر آن موضع گیری می کند.
جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، یکیاز مهم ترین رخدادهای قرن گذشته میلادی و همچنین یکی از بزرگترین جنگهای کلاسیک جهان بعد از جنگ جهانی دوم است.
جنگی که می توان به دلیل حمایت چندین کشور از رژیم بعث عراق برای حمله به ایران اسلامی، از آن به عنوان یک جنگ بین المللی تمام عیار نام برد.
اتفاقات سال های آخر دفاع مقدس و پیچیده تر شدن اوضاع میدان نبرد، باعث می شود که شورای امنیت قطعنامه معروف 598 را به منظور ایجاد آتش بس میان ایران و عراق صادر کند.
قطعنامه ای که بعد از مدتی توسط هر دو طرف پذیرفته شده و جنگ تحمیلی هشت ساله را به پایان می برد.
این ها چیزهایی است که در تمام کتاب های تاریخ معاصر که تاکنون منتشر شده است، به صورت مشروح و مفصل مورد بحث قرار گرفته اند اما کمتر پیش آمده است کسی به این مسئله بپردازد که چرا امام خمینی(ره) پذیرش قطعنامه را به "نوشیدن جام زهر" تشبیه نموده اند.
این راز عاملی شد تا "کامران غضنفری" به دنبال کشف حقیقت برآید و حاصل پژوهش وی کتابی می شودتحت عنوان "راز قطعنامه" که از سوی کیهان منتشر شده است.
غضنفری در گفتگو با فارس، می گوید: من از چهار سال پیش تحقیقاتی را پیرامون جنگ آغاز کردم و یکی از مباحثی که روی آن تمرکز بیشتری داشتم، مقطع پایان جنگ و پذیرش قطعنامه بود.
در این رابطه پیام امام خمینی(ره) برای پذیرش قطعنامه که در آن اشاره کرده بودند، پذیرش آتش بس برای ایشان مانند سرکشیدن جام زهر بود، این سوال را برایم ایجاد کرد که چرا ایشان از این تعبیر برای پذیرش قطعنامه استفاده کردند؟ کسی به خودی خود جام زهر نمی نوشد بلکه باید به فرد تحمیل شده باشد.
این تعبیر بسیار سنگینی است و نشان می دهد که اصلا خوشایند نبوده و مطلبی نبوده که حضرت امام خواهان آن باشد بلکه به ایشان تحمیل شده است".
می می افزاید :" خط امام تا روزهای نزدیک پذیرش قطعنامه هیچ گاه تغییر نکرده است و تا پایان جنگ پیگیر اهداف و آرمان های خویش بودند.
اما حوادثی که در آن 12-10 روز آخر اتفاق افتاد و اقداماتی که برخی آقایان انجام دادند! منجر می شود که مدتی بعد از این پیام، حضرت امام ناچار به پذیرش آتش بس تحمیلی می شوند".
مطالعه این کتاب می تواند دلایل تعبیر تاریخی امام خمینی(ره) را از پذیرش قطعنامه مشخص کند.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان