۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ما چگونه می توانیم در کنار ال سعود ۶+۱درست کنیم؟
کد خبر: ۵۷۲۳۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ما چگونه می توانیم در کنار ال سعود ۶+۱درست کنیم؟

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: ما چگونه می توانیم در کنار ال سعود ۶+۱درست کنیم؟ این همان حرفی است که آقای وزیر راه افتاده است، در منطقه و می گوید. مگر امام نفرمود ما اگر از صدام گذشت کنیم از آل سعود نمی گذریم؟ نقشه راه این ها چیست؟

ما چگونه می توانیم در کنار ال سعود ۶+۱درست کنیم؟

به گزارش « صبح قزوین »، رضا سراج، کارشناس مسائل استراتژیک و استاد دانشگاه امام حسین (ع) امروز در همایشی تحت عنوان «رسالت دانشجوی همطراز انقلاب چیست؟» به تشریح مهمترین وظایف جنبش دانشجویی در شرایط حساس کشور پرداخت.


وی با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در آبان ماه ۸۷ افزود: در سال ۸۷ دو جریان می خواستند در انتخابات مقابل جریان ارزشی و انقلابی قرار بگیرند. اول جریان اصلاحات که فتنه ۸۸ را پدید آوردند و جریان دوم جریانی بود که ریشه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص داشت. جریان دوم در واقع از سال ۸۶ مشغول آماده سازی و به اصطلاح گرم کردن خود بود. این جریان دوم همان است که امروز به نام «توسعه گرایی» فعالیت می کند. آنها در سال ۸۶ کنفرانسی تحت عنوان «سند ملی چشم انداز و الزامات سیاست خارجی توسعه گرا» برگزار کردند و در سال ۸۸ نیز گفتمان خودشان را در کتابی بنام «سیاست خارجی توسعه گرا» منتشر کردند.


کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه با بیان راهبردهای جریان توسعه گرا گفت: این جریان به دنبال این است که با حفظ ساختار ظاهری جمهوری اسلامی، روح و هویت حقیقی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تغییر دهد. امروز خطری بسیار جدی روح انقلاب و هویت انقلاب رانشان گرفته است و این خطر در چند ماه اینده کاملا نمایانگر می شود. ما باید توجه داشته باشیم که اگر روح انقلاب کنار گذاشته شود، دیگر این انقلاب نه فایده ای دارد نه دوامی؛ و اکنون جریانی دارد این کار را انجام می دهد.


سراج ادامه داد: امروز شاهد هستیم که وزیر خارجه ما به لبنان می رود؛ اما بخاطر ملاحظه چند نماینده کنگره آمریکا، بر سر مزار پاک شهید عماد مغنیه نمی رود. چرا تیم مذاکره کننده ما بر سر لغو تحریم تسلیحاتی نمی ایستد، چون خط قرمز لابی صهیونیستی است؟ با این کارها هویت انقلاب و آرمان ها از بین می رود و زمانی که به کشور مسلمانی مثل عراق و حتی کاظمین و عتبات هم حمله شود ما نمی توانیم کمک تسلیحاتی کنیم و حتی یک فشنگ بدهیم و باید لیست کنیم و به سازمان امنیت بفرستیم و اجازه بگیریم.


سراج در ادامه تبیین راهبردهای جریان توسعه گرا گفت: این جریان در کتاب «الزامات سیاست خارجی توسعه گرا» صفحه ۳۳ تا ۳۹ پانزده مورد راهکار ارائه کرده است، برای این که توسعه پیاده سازی شود. اول اینکه تناسب آرمان ها با امکانات و مقدورات ایجاد شود. اینها می گویند آرمان هایمان را به تناسب امکاناتمان و مقدوراتمان بکنیم. این یک نگاه کاملا سکولار است و با آموزه های دینی مغایرت دارد ولو اینکه یک فرد حوزوی بگوید. ما از آنها می پرسیم: آیا آن روزی که در سال ۴۲ امام انقلاب را آغاز کرد، امکاناتش زیاد بود که توانست با رژیم پهلوی مقابله کند؟ این گفتمان سکولار است و این گفتمان هویت انقلاب را مورد خطر داده است.

 

می خواهند ما فراموش کنیم که آمریکا شیطان بزرگ است


وی خاطرنشان کرد: در جای دیگری در این راهبردها می گویند باید از «خاص بودن» پرهیز کنیم. همه می دانند که دو نکته ایران را خاص کرده است. یکی سلطه ناپذیری و دیگری اسلامی و مسلمان بودن. آیا باید از دین هم دست برداریم؟ امروز بعضی ها در سیاست خارجی منطقه ای دنبال ایجاد ۶+۱ هستند. ما چگونه می توانیم در کنار ال سعود ۶+۱درست کنیم؟ این همان حرفی است که آقای وزیر راه افتاده است، در منطقه و می گوید. مگر امام نفرمود ما اگر از صدام گذشت کنیم از آل سعود نمی گذریم؟ نقشه راه این ها چیست؟ همه این تغییرات باید پیاده شود تا بعدا مدل توسعه وابسته پیاده شود. نباید بگذاریم دشمن اکبر دشمن اصغر شود، برای ما دارند آمریکایی ها را بی گناه نشان می دهند و همه چیزها را به سوی اسرائیل نشان می دهند، می خواهند ما فراموش کنیم که آمریکا شیطان بزرگ است.


سراج در پایان خطاب به دانشجویان تاکید کرد: نکته ای که می خواهند به ما القا کنند این است که آرمان های انقلاب احساسی و فاقد عقلانیت بوده و هست؛ اما باید مطالعه کنیم و تبیین کنیم که در اصول و ارزش های انقلاب عقلانیت وجود دارد. چون از مبانی دینی سرچشمه گرفته است. در همین جریان بعضی ها گفتند این شعارها مال دهه های اول انقلاب بوده است. یعنی این ها فاقد عقلانیت بوده و از سر شور و هیجان بوده؛ اما شما بدانید پشت تمام اصول انقلاب عقلانیت بوده است، شما باید این عقلانیت را در آرمان های انقلاب تبیین کنید. آنها طراحی کرده اند که اگر این تغییر نگرش انجام شد، بعد می گویند این هزینه هایی که شده تقصیر رهبری بوده است.

منبع: اخبار دانشگاه ها - دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان