۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین موانع پيش رو صادرات كشمش
کد خبر: ۴۶۶۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تشریح کرد:

موانع پيش رو صادرات كشمش

صادر كننده ها موفق به صادرات كشمش استان قزوين در فصل محصولي گذشته نشده اند و ضرر زيادي را متوجه صادركنندگان و كشاورزان قزويني كرده است.

موانع پيش رو صادرات كشمش
به گزارش صبح قزوین، طالبي عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني در خصوص مشكلات ارز براي صادرات كشمش گفت: با توجه به پايين بودن حاشيه سود صادرات كشمش و تفاوت بسيار زياد بازگرداندن ارز حاصل از صادرات با توجه به تعهد نامه هاي ارزي صادرات آن اقتصادي نيست.
طالبي بيان كرد: صادر كننده ها موفق به صادر كشمش استان قزوين در فصل محصولي گذشته نشده اند.
اگر تجديد نظري در بحث پيمان نامه هاي ارزي كشمش شود حداقل در اين فصل تا شروع فصل جديد باقي مانده كشمش بسیار زیاد استان قزوين صادر شود.
وي اظهار كرد: كشور ايران در بحث توليد انگور سالانه يك ميليون و 200 هزار تن انگور مقام دهم جهان را داردو با توليد حدود 140 هزار تن كشمش مقام چهارم توليد كننده در جهان داريم و با صادرات حدود 110 هزار تن در سال مقام دوم صادر كننده جهان را به دست آورده ايم.
وي در ادامه افزود: استان قزوين با توليد حدود 15-14 درصد كل حجم كشمش ايران مقام اول را در كشور دارد.
طالبي گفت: حدود 25 واحد توليدي كشمش و 15 صادر كننده فعال در استان قزوين داريم.
وي با اشاره به اينكه اتاق بازرگاني يك دستگاه مشورتي است اظهار كرد: اتاق بازرگاني تشكيل شده از نمايندگان توليد كننده، تجار و صاحبان صنايع است كه عامل اجرايي نيست و نقش مشورتي دارد و واسطه اي براي حل مشكلات است.
وي بيان كرد: محصولي كه در انبار هاي توليد كنندگان تاكستان باقي مانده با شروع فصل گرما چنان چه صادر نشود از بين مي رود.
وي تاكيد كرد: موانع صادرات كشمش داخاي و خارجي است.
عدم عضويت ما در مجامع بين المللي دخيل در امر كشمش است كه از سال 2011 با حضور 6 كشور آغاز شد و در سال 2012 3 كشور ديگر به آن اضافه شد متاسفانه ايران عضو آن نيست و تصميم داريم آن را پي گيري كنيم.
صادرات كشمش در استان قزوين با مشكل جدي مواجه شد به طوري كه 25 هزار تن محصول كشمش به دليل صادر نشدن در آستانه نابودي قرار گرفته است.
تاك هاي پربار و افتاده شهرستان تاكستان، استان قزوين را به عنوان قطب توليد انگور در كشور تبديل كرده است و بيش از70 درصد جمعيت 200 هزار نفري تاكستان، رزق و روزي خود را از اين تاك ها به دست مي آورند.
استان قزوين با قابليت توليد 17 درصد انگور كشور، رتبه نخست توليد اين محصول را به خود اختصاص داده و سطح زيركشت محصول انگور در اين استان با بيش از 35 هزار هكتار وسعت، زمينه برداشت سالانه حدود 397 هزار و 688 تن محصول از اين باغ ها را فراهم كرده است.
اين در حالي است كه با اتخاذ تصميم هاي جديد ارزي دولت در اواخر سال گذشته، صادرات اين محصول اكنون با مشكلات متعدد مواجه شده و ضرر زيادي را متوجه صادركنندگان و كشاورزان قزويني كرده است.
انتهای پیام/3003/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان